Hej! Ska bygga inglasat uterum på 23m2. Snözon 2,5 vilket innebär 250kg/m2. Uterummet bärs upp av 4 pelare, vilket innebär en snölast på ca. 1500kg per pelare. Då är alltså inte takets egenvikt inräknad (kanalplast). Väggen att fästa inre bärlinan i är lättbetong. Kan inte sätta plint närmast huset då det krockar med dräneringen (pordränskivor). Tror ni att bärlinan kommer hålla för denna last på 3000kg? Källarväggen består av betonghålsten. Bör jag sätta en stödregel där för att stötta upp inre bärlinan? Eller skruvar man fast pelarna i väggen? Arkitektonisk ritning av planerat inglasat uterum tillbyggt på hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett hus och ett intilliggande planerat inglasat uterum stöttat av fyra pelare.
Skapa konto
Arkitektritning av ett hus med en planerad tillbyggnad för ett inglasat uterum stödjt av pelare.
Skapa konto
Måttstock står mot en uppdikad lättbetongvägg för att visa mått inför byggnation av uterum.
Skapa konto

Ritning av grundplan för inglasat uterum med mått och fyra stödpelare.
Skapa konto
3D-ritning av ett inglasat uterum med fyra pelare och tak av kanalplast, intill en grå husvägg.
Skapa konto

Redigerat:
I princip handlar det om att få tillräckligt många infästningspunkter så att lasten per punkt inte blir för hög. Men det bör väl inte vara omöjligt.

• Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
I princip handlar det om att få tillräckligt många infästningspunkter så att lasten per punkt inte blir för hög. Men det bör väl inte vara omöjligt.
Hoppades på att du skulle svara. Har sett att du har koll på det här med hållfasthet. Sant, jag kan peppra på med lämplig skruv för lättbetong. Kanske även kan skruva ett gäng skruv i de lodräta stolparna som bär upp taket. All vikt behöver ju inte bäras upp av bärlinan.

Om du kan få upplag för pelare i hörnen är det givetvis bra 3000 kg på 5 meter blir 600 kg/m vilket inte låter orimligt. Fäster du in med c/c 250 mm blir det 150 kg per infästning. Det kan inte vara något problem.

• Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
Upplag, menar du att jag skruvar pelarna i väggen eller att jag skruvar ett extra stöd i betonghålstenen som kan stötta bärlinan? Jag tänker att om jag sätter en bit regel i varje ände under bärlinan med några gängade stänger förankrade med ankarmassa i bh-sten så borde det bli stadigt. Har fått för mig att hållfastheten är bätttre i betonghålsten än i lättbetong.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.