Hej

Är i full färd med att bygga en trevlig uteplats men tror jag har misstolkat reglerna med ev. murbyggande. Lecastenen runt om är primärt för att hålla sanden på plats och ligger i höjd med grannens gräs / skogstomt men att lägga ytterligare en nivå strider mot grannens önskan. Så klart respekterar jag vår grannes önskemål om att avgränsningen ska vara så diskret som möjligt men vad säger reglerna?

Enligt reglerna så får man bygga upp till en 0,5m mur utan bygglov, men skall det då vara nära huset?

Se bif bild. där tomtgräns går ca 40-50cm från bortre del av uteplatsen. Björken står på grannens tomt.

Planen är att lägga ölandssten på ytan och d"römmen" är att bygga en pergola med växande vinrankor.

Vad säger ni?
 
  • Pågående bygge av en uteplats med lecasten och sand, nära en gräns med björk och grannens skogstomt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Claes Sörmland
Inget att oroa sig för. Kommuner bryr sig som du redan har listat ut inte om dylika små markförändringar som är lägre än 0,5 m.
 
  • Gilla
Cefalon
  • Laddar…
Precis, under 0,5m får du förändra marken nästan hur du vill, dvs mura upp, lägga slipers (utan kreosot), jord och sprängsten eller vad du nu vill.
Det gäller marken över hela fastigheten.
Dock så ska du tänka på att förändrad markhöjd även kan leda till att regnvatten rinner på ett annat vis och du får inte leda över det till grannen.
Så länge du har en dränerings-slang i kanten eller fallet på den blivande ytan in mot din egen tomt så har grannen inget att säga till om.

Dock kan det ju för både grannsämjans och magkänslans del vara bra att hitta en lösning som passar alla parter.
Om grannen inte vill ha 50cm leka-vägg att se in i, kan det bli snyggare om man lägger lite blandade naturstenar och låga växter där, så att kanten inte blir något stort inslag? (Ser man på bilden finns det ju ett antal ändringar i mark-höjden som är betydligt mer än 50cm i skogen bakom och de i sig är ju inte anskrämmande.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inget att oroa sig för. Kommuner bryr sig som du redan har listat ut inte om dylika små markförändringar som är lägre än 0,5 m.
Säkerligen så sant men vad är sannolikheten att få ett avslag på en bygglovsökan på detta projekt är frågan? Behöver grannens samtycke vid ett bygglovsgodkännande eller blir de informerade om ansökan och därmed ges möjlighet till överklagande inom ramen för tex. 2 mnd?

Kan tänka mig att kommunens handledningstid är månader...suck.
 
Claes Sörmland
Cefalon Cefalon skrev:
Säkerligen så sant men vad är sannolikheten att få ett avslag på en bygglovsökan på detta projekt är frågan? Behöver grannens samtycke vid ett bygglovsgodkännande eller blir de informerade om ansökan och därmed ges möjlighet till överklagande inom ramen för tex. 2 mnd?

Kan tänka mig att kommunens handledningstid är månader...suck.
Du tänker på en marklovsansökan. Troligen kommer kommunen svara att du inte behöver marklov för åtgärden.

Man behöver inte grannens medgivande för att få ett marklov.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Sannolikheten att få avslag är nog rätt hög, men inte för att de inte tillåter det, utan snarare för att de inte ger bygglov för bygglovsbefriade åtgärder.
Grannen behöver inte ge samtycke vid bygglovsgodkännande, men de får möjlighet att ge sin åsikt om det och det tas i beaktande. Dock innebär det inte per automatik att något får eller inte får bygglov baserat på det.
I värsta fall kan ett bygglov överklagas hela vägen upp till mark och miljööverdomsstolen och ta många år att få klart.

Men som sagt, det är inget ni behöver ta i beaktande, om ni håller er under 50cm markförändring.

Edit: Doh, marklov, helt riktigt Claes!
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Precis, under 0,5m får du förändra marken nästan hur du vill, dvs mura upp, lägga slipers (utan kreosot), jord och sprängsten eller vad du nu vill.
Det gäller marken över hela fastigheten.
Dock så ska du tänka på att förändrad markhöjd även kan leda till att regnvatten rinner på ett annat vis och du får inte leda över det till grannen.
Så länge du har en dränerings-slang i kanten eller fallet på den blivande ytan in mot din egen tomt så har grannen inget att säga till om.

Dock kan det ju för både grannsämjans och magkänslans del vara bra att hitta en lösning som passar alla parter.
Om grannen inte vill ha 50cm leka-vägg att se in i, kan det bli snyggare om man lägger lite blandade naturstenar och låga växter där, så att kanten inte blir något stort inslag? (Ser man på bilden finns det ju ett antal ändringar i mark-höjden som är betydligt mer än 50cm i skogen bakom och de i sig är ju inte anskrämmande.
Tack för svar Dowser! Nja, den s.k. muren till grannen blir max 25-30 cm hög. På Lecastenen så är planen att jag ska limma på murbeklädnad i granit (överliggare i granit) så det hela kommer även att se snyggt att se på - enligt mitt tycke :)

Så sant. Till högre om bilden är uppför mot skogsmark med ca 30cm lutning per meter (totalt ca 15m) till närmaste topp i skogspartiet.

Bra att känna till om regnvattnet. Jag har lagt en fall på ca 5cm / m i gruset och räknar att det ska vara tillräckligt för att leda bort vattnet.
 
  • Gilla
Timmerhus2022 och 1 till
  • Laddar…
Hur mår grannen är en intressant fråga? Kör på!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mår grannen är en intressant fråga? Kör på!
Grannen är inte drivande i projektet om jag säger så och önskar så klart att ytan aldrig rörts från blåbärsris / mossa. Å andra sidan när det är en relativt beskedlig förändring av marken och frågan är - hur mycket ska man ta hänsyn till grannens åsikt? Kan en 30cm hög "mur" förändra känslan av att vara nära skogen när de själva har en skogen inpå tomten.

Vi har betalat mycket pengar för vår tomt (knappt 900kvm) och vill nyttja den inom rimliga ramar så klart med både respekt för granne och regler.

Det är hela tiden balans då grannen på andra sidan ca 50m ifrån den här ytan är entusiastisk till projektet men tidigare i somras fört en diskussion med oss om att flytta barnens studsmatta till andra sidan dvs samma sida tomten invid vår granne som inte vill att vi ska bygga en uteplats så nära deras tomt. Den grannen däremot är tacksam att vi flyttade studsmattan för att då kan deras barnbarn använda den. Just där vann båda grannarna och vi förlorade men är så klart nöjda för grannarnas skull:)

Kanske vi ska flytta uteplatsen till andra sidan tomten till den mer entusiastiske grannen :)

Känslig fråga och det är som oftast svårt att blidka alla.
 
  • Gilla
Jonny L
  • Laddar…
Jag har tyvärr inget att komma med gällande frågan men tycker att projektet var spännande. Ladda gärna upp bilder när du kommer vidare med murbeklädnad, marksten och pergola.
 
Sluta vara så mellanmjölk och gör som ni vill på er tomt! Detta är ett praktexempel på att den granne som skriker högst får som den vill, dvs en svensk viker sig alltid! Kööör på!
 
  • Gilla
erckar och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sluta vara så mellanmjölk och gör som ni vill på er tomt! Detta är ett praktexempel på att den granne som skriker högst får som den vill, dvs en svensk viker sig alltid! Kööör på!
Har du inte tänkt på att den dag det händer något allvarligt så kan det vara mycket värt att ha vänner som grannar som kan hjälpa en?
 
  • Gilla
Charlott W och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du inte tänkt på att den dag det händer något allvarligt så kan det vara mycket värt att ha vänner som grannar som kan hjälpa en?
Det gäller såklart att välja sina fighter, men vissa personligheter vill man inte umgås med kanske. Jag generaliserar lite, men läs mellan raderna, svensken fogar sig oftast och detta är enligt mig en löjlig åsikt grannen har...
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det gäller såklart att välja sina fighter, men vissa personligheter vill man inte umgås med kanske. Jag generaliserar lite, men läs mellan raderna, svensken fogar sig oftast och detta är enligt mig en löjlig åsikt grannen har...
Nu vet ju vare sig du eller jag var för personlighet som grannen har. Att någon föredrar att inte få en uteplats precis vid sin tomtgräns innebär ju inte att den personen är otrevlig på andra sätt eller inte skulle ställa upp i en krissituation.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Hur mycket påverkar det ditt byggande om du går med på grannens önskan ?

Jag tror du kan vinna på det i de långa loppet att få med på en sån skitsak ifall det inte påverkar dina planer.

Ska du göra en pergola så glöm inte att tänka på plintar osv redan nu.

Risken är att du får en bitter granne om du inte möter upp han. Då kommer han attackera dig för allt möjligt i framtiden. Går du med på hans krav nu kan du alltid hänvisa till att han var delaktig och fick bestämma muren höjd. Då har du ett övertag istället
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.