Hej, när vi stänger av uteslangen fortsätter det att rinna lite vatten, verkar inte som att vredet fungerar helt. Någon som vet vad som ska byts?

• Uteslang kopplad till en droppande vattenkran med röd vred på en rödmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket är "lite vatten" ? Är det bara det som ryms i röret från kulventilen och ut till mynningen eller är det mera ? Det ligger ju alltid kvar lite vatten, som hålls på plats av ytspänningen i det lilla utloppet och som så småningom rinner ut, när det kan komma in luft i utrymmet.

Det smårinner hela tiden fast vredet är på av läge

j.erkers
Kan vara så att handtaget är slitet i centrum / i fästningen mot ventilen, glappar det lite där blir inte ventilen helt stängd. Lossa på skruven lite så känner du om handtaget drar ventilen direkt åt båda hållen. Gör den inte det kan du slipa av lite på handtaget stoppklack så att den stänger igen. Detta fungerar ett tag (/några år) tills förslitningen ökat så det bästa är att byta ventil.

Krilleman
j.erkers
Utomhuskran med en inringad klack markerad för att inte slipas, mot röd vägg.
Skapa konto

Klacken son är inringad på bilden (öppna bilden så syns markeringen). Slipa inte på det metallfärgade stoppet. Eller ännu hellre köp en ny som @Krilleman föreslår, enda nackdelen är att du inte lär dig något nytt.

Krilleman Krilleman skrev:
Kan det vara en frysskada sen i vintras?
Den risken är ju stor - då inte alla sätter ventilen i fullt öppet läge innan frosten kommer.
Fråga mig inte hur jag lärt mig det :oops: .

Ok, tack för alla tips, återkommer med hur det löser sig.

Hej, fick byta tappventilen. Nästa vinter blir det till att lämna ventilen i öppet läge efter avstängning av somarvattnet.

• Nyinstallerad tappventil på röd vägg med uppkopplad grön trädgårdsslang.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.