Utegivaren tillhörande min värmepumpe Nibe F750 är på en vägg som står i nordvästlig riktning, runt 15.00 den här tiden på året så får den direkt solljus på sig fram till ungefär 18.30.

Detta visar sig tydligt även när jag kikar i loggarna i Nibe Uplink, se bifogad bild.

Nu sommartid spelar det väl ingen roll tänker jag, huset behövs ju ändå inte värmas och därför gör det ingenting att utegivaren visar att det är mycket värmare än vad det egentligen är. Men till hösten då huset kommer behöva värmas så kan detta ställa till det tänker jag.

Behöver detta åtgärdas på något sätt?

Ser tre olika alternativ:
1. Flytta utegivaren till väggen i nordöstlig riktning.
2. Se till att bygga något som ger utegivaren skugga.
3. Låta det vara som det är.

Hur hade ni gjort?
 
  • Graf som visar temperaturvariationer över några dagar i juni 2023, mestadels varmt, med några toppar och dalar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag satte upp en brädbit som ger skugga till givaren. Hade morgon-/förmiddagssol på givaren vår och höst. Fungerar bra tycker jag.
 
Nissens
Ä Älvsbyn28624 skrev:
Utegivaren tillhörande min värmepumpe Nibe F750 är på en vägg som står i nordvästlig riktning, runt 15.00 den här tiden på året så får den direkt solljus på sig fram till ungefär 18.30.

Detta visar sig tydligt även när jag kikar i loggarna i Nibe Uplink, se bifogad bild.

Nu sommartid spelar det väl ingen roll tänker jag, huset behövs ju ändå inte värmas och därför gör det ingenting att utegivaren visar att det är mycket värmare än vad det egentligen är. Men till hösten då huset kommer behöva värmas så kan detta ställa till det tänker jag.

Behöver detta åtgärdas på något sätt?

Ser tre olika alternativ:
1. Flytta utegivaren till väggen i nordöstlig riktning.
2. Se till att bygga något som ger utegivaren skugga.
3. Låta det vara som det är.

Hur hade ni gjort?
Solen står mycket lägre på vinterhalvåret så det är troligt att den aldrig når givaren då. Så jag hade nog inte gjort något annat än väntat till hösten. Visar det sig att solen ändå når dit då så är det väl bara att sätta upp något som skuggar givaren.
 
Har du stora fönster mot söder ? I så fall låt den vara, då kommer ditt system reagera tidigare och dra av värmen när ditt hus blir för varmt på våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.