1 782 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Utedusch och dränering
Har installerat utedusch på husgaveln och som främst ska mysanvändas efter bastu. Huset är platta på mark 2006. Hade tänkt mig att leda vattnet till stenkista. Gäller Skåne zon 1.
A) hur långt bort från gaveln bör jag lägga den?
B) hade tänkt att den bör svälja ca 1/2 kbm varmvatten och då utgår jag från vinter. Hur ytstor och djup?
C) kommer att ha koll på hur frekvent den används för att minimera kostnaden.
A) hur långt bort från gaveln bör jag lägga den?
B) hade tänkt att den bör svälja ca 1/2 kbm varmvatten och då utgår jag från vinter. Hur ytstor och djup?
C) kommer att ha koll på hur frekvent den används för att minimera kostnaden.
Fryser den inte sönder på vintern? Antar att du kan tappa ur duschen efter varje tillfälle?
Jag tror du ska gräva en provgrop, minst 20cm ner, ca 20x 20cm och prova hur genomsläpplig jorden är lokalt hos dig, och börja där.
Skåne har väl knappt tjäle, så jag tror man kan utgå från att det är frostfritt i botten av stenkistan i princip året om.
Jag tror du ska gräva en provgrop, minst 20cm ner, ca 20x 20cm och prova hur genomsläpplig jorden är lokalt hos dig, och börja där.
Skåne har väl knappt tjäle, så jag tror man kan utgå från att det är frostfritt i botten av stenkistan i princip året om.
Själva kranen funkar vid frost - jag kopplar också bort slangen på vintern.
Under gräsmattan är det ursprungligen sand/sten men marken ligger mest i skugga och det är svag lutning upp mot grannen där jag tidigare anlagt stödmur.
Det blev akut just nu då mitt badrum totalrenoveras under ca 5 veckor och jag behöver duscha... Jag är försiktig så nu står jag i en balja!
Under gräsmattan är det ursprungligen sand/sten men marken ligger mest i skugga och det är svag lutning upp mot grannen där jag tidigare anlagt stödmur.
Det blev akut just nu då mitt badrum totalrenoveras under ca 5 veckor och jag behöver duscha... Jag är försiktig så nu står jag i en balja!