Hejsan!

Jag funderar på att köpa nya insatser till mina gamla radiatorventiler. Bor i ett hus byggt -64 och alla gamla vred har börjat ärja, så försöker man justera flödet så läcker dem. Vi alla står nu inför en vinter där man inte kanske kan gödsla med värmen.
Därför vill jag få bytt dessa för att sedan montera moderna termostater.
Jag har försökt lista ut vad jag ska köpa, men innan jag lägger en beställning tänkte jag kolla med er alla här på forumet om jag tänkt och valt rätt grejer. Jag bifogar några bilder på mina nuvarande ventiler och även länkar till utbytesdelarna, så kanske någon kan hjälpa mig.

Länk till utbytesdelar: https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-insats-10-b-10/
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-insats-10mz10-2/


Mvh Andreas
 
  • Vitmålade rör med en gul ventil och regleringshandtag mot en svart vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gammal vitmålad radiatorventil mot en gråvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gul radiatorkoppling med korrosion och vit isolerad rörledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator med gul fläck på en svartmålad vägg, nära en vit vattenledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ca. tio likadana slottsvred som dig. Jag tog isär och blästrade delarna (i blästerbox med krossat glas) och bytte ut den gamla packningen som var av läder till teflonsnöre 2,5mm. För de som var av annan sort (liknar de runda du har) bytte jag ut till nytillverkade slottsvred. Att de inte har någon termostat är egentligen rätt bra då luft-vatten värmepumpar funkar bäst utan.
 
Nr1)

Vad har du för uppvärmning?

I många fall med modernare uppvärmningssystem så spelar det ingen roll vad för ventil du har på elementen bara de står på max öppet hela tiden.
 
Hejsan! Jag beställde insatserna jag länkade till. Har nu bytt alla och det passade :)
Som uppvärmning eldar jag med pellets och shuntautomatik med en styck inomhusgivare. upptill det har jag en luft/luft.

Mvh Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.