Hej hej

Har denna konstruktion runt hela trädgården...
O nu funderar jag på att byta ut den... min idé är att gjuta ner betongplintar o där sätta 95*95 stolpar betongplintarna gjuts m ca 2m avstånd o mellan dessa lägga 145*45 reglar..
O täcka baksidan m någon typ av duk som inte släpper igenom fukt o även måla baksidan av planken.... kan denna idén funka eller ska man mura upp en stödmur...
Tacksam för info o idéer...
 
  • Trästaket av grova stolpar och bjälkar som omger en trädgård, bilden visar stakets slitage och lutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bäst är en mur med en platon och dränering bakom samt under , går med trä och platon bakom, men är sämre i tiden
 
JanneJanne123
Inte billigast kanske, men L-stöd som du antingen täcker med trä eller sätter någon fin sten på. Blir väldigt hållbart.
 
L-stöd eller en mur med bra dränering bakom skulle jag också rösta för.
Fast om det inte behöver hålla i evigheter så kan du göra som du beskriver.
Fast istället för 95x95 som stolpar så skulle jag gjuta hela stolparna och se till att dränera baksidan med makadam eller eventuellt isodrän eller liknande.
Jag tror också att om du använder tryckimpregnerat virke och platonmatta bakom så är det onödigt att måla baksidan på reglarna.
 
Men om man bygger m Platonmatta dränerar m stenkross.... så borde det ju funka.... jag hade gärna gjort det m L-profiler men det blir DYRT.. det handlar om ca:150 meter...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.