978 läst · 7 svar
978 läst
7 svar
Utbyggnaden av bredband ska bli billigare med lagändring
På konsumentens sida
· 3 114 inlägg
Regeringen vill minska antalet onödiga grävjobb för att sänka kostnaden för utbyggnaden av fiber,
Du kan läsa artikeln här: Utbyggnaden av bredband ska bli billigare med lagändring
Du kan läsa artikeln här: Utbyggnaden av bredband ska bli billigare med lagändring
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Om vi bortser från att de ska använda avloppsrören för fiber (där blev nog något fel där?), så undrar jag varför man inte gjorde såhär från början?!
Jag antar att det ska stå att det ska få använda de grävda dikena för fiber.
Många kommuner HAR krav på samgrävning, men eftersom det inte är lag på det så har inte alla det och dessutom så kan de göra undantag.
Sen tror jag också att idag så är det bara kommunens tillståndsavdelning som känner till vilka som vill gräva, så det är kommunen som måste försöka samordna. Sekretessregler hindrar antagligen kommunen från att informera olika aktörer om varandras planer. Jag antar att den nya lagen kommer att göra att det blir offentliga uppgifter, så det kan publiceras och då kommer aktörerna att kunna "passa på" när det ändå grävs.
Många kommuner HAR krav på samgrävning, men eftersom det inte är lag på det så har inte alla det och dessutom så kan de göra undantag.
Sen tror jag också att idag så är det bara kommunens tillståndsavdelning som känner till vilka som vill gräva, så det är kommunen som måste försöka samordna. Sekretessregler hindrar antagligen kommunen från att informera olika aktörer om varandras planer. Jag antar att den nya lagen kommer att göra att det blir offentliga uppgifter, så det kan publiceras och då kommer aktörerna att kunna "passa på" när det ändå grävs.
Håller med dig till fullo Nerre, detta är inget som kommer till kännedom i första taget, pga sekretessregler. Det kan bli intressant om det kanske kan bli billigare för presumtiva fiberkunder! De som drar fibern kommer troligtvis att ta ut en större del i vinst och låta kunderna betala för kalaset, det vore orättvist om det blev billigare att dra fiber i framtiden!
Medlem
· Stockholm
· 735 inlägg
Fast jag tror ju inte att fiberbolagen ska få lägga kanalisation GRATIS i avloppsdikena, däremot blir det kanske krav på att den som gräver inte ska kunna neka nån annan att få samförlägga.
Annars blir ju risken att alla bara sitter och väntar på att nån annan ska gräva för att kunna utnyttja dennes dike gratis.
Annars blir ju risken att alla bara sitter och väntar på att nån annan ska gräva för att kunna utnyttja dennes dike gratis.
Detta är bara ett löjligt slag i luften från en inkompetent minister, idag sker det samförläggning i stor grad. Alla är intresserade av att få med andra i sina projekt då det ger bättre kalkyler.
Troligen kommer detta att krångla till projekten istället, då det kommer att sitta en kommunal tjänsteman och administrera alla schakter
Troligen kommer detta att krångla till projekten istället, då det kommer att sitta en kommunal tjänsteman och administrera alla schakter
Här grävdes ned fiber förra året, det lokala elbolaget hoppade genast på och företaget som grävde ned fibern lade även ned elkabel på de sträckor som hade gamla stolpar, även till sträckor som egentligen hade många år kvar till att vara avskrivna fixade de fram pengar till. Grannbyarna fick även de fiber, dock var där ett visst numera tyskägd elbolag, som sa blankt nej, gissa vad som hände i våras jo, då skulle sagda företag börja gräva ned kablar, fiberföreningen i grannbyarna får nu punga ut stora summor för utstakning då elkabeln ska ned på samma sträckor i många fall, det borde vara böter på sånt...
Redigerat:
Liknande trådar
-
Ordna ventilation i jordkällare som ska bli vinkällare?
Ventilation -
Vilka proportioner blir snyggast
Utbyggnad och tillbyggnad -
Stannar när den bli varm, Stiga åkgräsklippare sd 9812
Trädgårdsmaskiner -
Mobilt bredband med publik eller fast IP?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Uppsägning hos Bredband2 där 1 uppsägningmånad blir 3
Juridik