1 022 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Utbyggnad och Offertföfrågan
Mitt första inlägg här - hoppas ni kloka med mer erfarenhet än mig kan hjälpa mig.
Vi har växt ut vårt hus och småstartade vår resa för snart 2 år sen då första kontakt togs med arkitekt. Bor i ett gammalt trähus från 1909 med själ och charm. Vart en del ändringar på ritningar och möte med både stadsbyggnadsarkitekt & stadsantikvarie då vårt hus är kulturklassat. Nu är vi nöjda med ritningar och ansökt om bygglov, fått det beviljat och väntar startbesked. Började begära in offerter i våras från några firmor vi känner till med gott rykte. Få som svarat och de som svarat har sagt helt olika kring teknik och priser - hur sjutton ska man gå till väga för att hitta rätt och få en vettig helhetsbild? Offerttjänsterna online - känns sådär och verkar som många firmor ej vill vara med då de anses oseriös. Tacksam för hjälp- hur har ni gjort?
Vi har växt ut vårt hus och småstartade vår resa för snart 2 år sen då första kontakt togs med arkitekt. Bor i ett gammalt trähus från 1909 med själ och charm. Vart en del ändringar på ritningar och möte med både stadsbyggnadsarkitekt & stadsantikvarie då vårt hus är kulturklassat. Nu är vi nöjda med ritningar och ansökt om bygglov, fått det beviljat och väntar startbesked. Började begära in offerter i våras från några firmor vi känner till med gott rykte. Få som svarat och de som svarat har sagt helt olika kring teknik och priser - hur sjutton ska man gå till väga för att hitta rätt och få en vettig helhetsbild? Offerttjänsterna online - känns sådär och verkar som många firmor ej vill vara med då de anses oseriös. Tacksam för hjälp- hur har ni gjort?
Jag tycker inte du ska använda offerttjänster på nätet då det är sannolikt att de enda byggare som svarar där är de som inte får tillräckligt med jobb via referenser, dvs sannolikt sämre.Anna Stensson skrev:
Mitt första inlägg här - hoppas ni kloka med mer erfarenhet än mig kan hjälpa mig.
Leta fram bra byggare genom att prata med andra i området som nyligen byggt. Jag tror ganska snart du kommer fram till de firmor som är pålitliga och kända och andra tycker gör bra jobb. Det viktigaste du kan ha är tid. Om du är tvingad att välja någon mycket snabbt är risken stor att du väljer fel.
Vi har inte haft något direkt underlag de firmor som vi vart intresserade oh de vart intresserade har kommit hem till oss och kikat på plats och sen har vi gått igenom saker och ting muntligt till att börja med. Men känner väl att vi måste ha det mer uppstyrt för att se de verkliga kostnaderna. Men som okunnig är det svårt när ena firman säger riv befintlig utbyggnad och bygg nytt och på (vån 2) , medans den andra menar att man kan förstärka befintlig och bygga på den..maah skrev:
ingen brådska - som du säger måste bli rätt hela vägen!N Nikorasu skrev:Jag tycker inte du ska använda offerttjänster på nätet då det är sannolikt att de enda byggare som svarar där är de som inte får tillräckligt med jobb via referenser, dvs sannolikt sämre.
Leta fram bra byggare genom att prata med andra i området som nyligen byggt. Jag tror ganska snart du kommer fram till de firmor som är pålitliga och kända och andra tycker gör bra jobb. Det viktigaste du kan ha är tid. Om du är tvingad att välja någon mycket snabbt är risken stor att du väljer fel.
Vad är det för budget på bygget?Anna Stensson skrev:
Vi har inte haft något direkt underlag de firmor som vi vart intresserade oh de vart intresserade har kommit hem till oss och kikat på plats och sen har vi gått igenom saker och ting muntligt till att börja med. Men känner väl att vi måste ha det mer uppstyrt för att se de verkliga kostnaderna. Men som okunnig är det svårt när ena firman säger riv befintlig utbyggnad och bygg nytt och på (vån 2) , medans den andra menar att man kan förstärka befintlig och bygga på den..
Kanske är värt att ta in en konsult som agerar projektledare åt er om ni saknar kunskapen själva att projektleda.
I slutändan kan det bli billigare och framförallt säkrare för eran del än att ni försöker er på det själva.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Utbyggnad på altan-betonggrund
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur hantera bygglov vid utbyggnad av carport
Kondensproblem i garageutbyggnad.
Utbyggnad industrilokal, 1000 frågor
Bygglov -
Hur ska man tänka kring utbyggnad av gammalt torp?
Utbyggnad och tillbyggnad