Hej, återigen sitter jag och skissar på hur vi ska få plats lite bättre hemma. Och har därför lite "byggnadstekniska" frågetecken.
Till vänster om vårt enplanshus (109 kvm på krypgrund) så står idag ett trångt enbilsgarage. Mellan hus och garage är det ca 2,3m, och det utrymmet nyttjas idag som cykel- och redskapsförråd.
Min tanke är att bygga om detta till boende (sovrum, kök och allrum). Se nedan bilder:
Så hela huset kommer alltså bli som ett liggande "T".
Garaget är byggd på oisolerad betongplatta medans huset på krypgrund. Så höjdskillnaden är ca 50cm.
I min värld som hobbybyggare/snickare hade jag tänkt att på befintliga garagets vänstra vägg och den bakre, riva hammarband och skarva på väggreglar för att på så sätt få upp nytt hammarband 50 cm högre. Resterande väggar blir såklart nya och kommer stå på ny grundmur med sula nere i backen. Befintlig betongplatta kommer alltså vara kvar och ligga inne i ny krypgrund.
//WSP
Till vänster om vårt enplanshus (109 kvm på krypgrund) så står idag ett trångt enbilsgarage. Mellan hus och garage är det ca 2,3m, och det utrymmet nyttjas idag som cykel- och redskapsförråd.
Min tanke är att bygga om detta till boende (sovrum, kök och allrum). Se nedan bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så hela huset kommer alltså bli som ett liggande "T".
Garaget är byggd på oisolerad betongplatta medans huset på krypgrund. Så höjdskillnaden är ca 50cm.
I min värld som hobbybyggare/snickare hade jag tänkt att på befintliga garagets vänstra vägg och den bakre, riva hammarband och skarva på väggreglar för att på så sätt få upp nytt hammarband 50 cm högre. Resterande väggar blir såklart nya och kommer stå på ny grundmur med sula nere i backen. Befintlig betongplatta kommer alltså vara kvar och ligga inne i ny krypgrund.
- Är detta görbart tror ni?
- Skulle en snickare vilja göra så här om jag skulle välja att lägga ut detta på entreprenad? Eller är det lite för mycket hempul?
//WSP
Om garageplattan rör sig av tjälen och befintliga huset intet gör det är det svårt att få till ett sammanbyggt golv och gemensamt take på ett bra sätt. Jag hade en likartad fundering att förlänga mitt hus över befintligt garage (skiljer ca 75 cm i golvnivå) men lade den idén åt sidan efter samtal med en byggare. Byggarns lösningsförslag var att låta golvhöjden ligga kvar på garageplattenivån samt att ha ett separat tak över den nya tillbyggnaden så att tillbyggnaden fortfarande kan röra sig med tjälen vilket han bedömde att mitt garage gör.
Mvh
Fredrik
Mvh
Fredrik
Liknande trådar
-
Åtgång makadam grund för fristående mur
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad för taklist till snedtak med glipa
Färg, Måla & Tapetsera -
Kostnad för renovering/utbyggnad av kolonistuga?
Fritidshus -
Grund till utbyggnad, mur av leca + träbjälklag istället för att gjuta en grund?
Grund & Markarbeten -
"utbyggnadsdistans" för duschdörr
Badrum