Spånar lite hur vägen fram till att ha en egen firma, till slut ha AB-behörighet skulle kunna se ut.

Har eventuellt en ide om att inrikta mig på larm/övervakning då jag har en hel del kunskap inom ”IT”. Har även bra kontakter inom detta område.

Har jobb idag och undrar vad det för möjligheter till deltid eller distansstudier?
Tänker mig kanske halvtidsjobb och sedan studier resterande tid.

Jobbar du som elektriker nu? Behöver du verkligen AB om du ska inrikta dig på larm/övervakning?

Rrrrr skrev:
Jobbar du som elektriker nu? Behöver du verkligen AB om du ska inrikta dig på larm/övervakning?
Idag har jag ingen utbildning eller jobb inom detta.
AB är något som kan vara ett mål längre fram. Tänker mig att ha egen firma och kunna jobba mot privatpersoner och allt vad det innebär. Då behövs behörigheten.

Men att börja med utbildning, lärlingstid och kanske jobb på en firma först. Sedan får jag se om det är något jag vill fortsätta med.

Larm/övervakningsdelen är intressant då jag har kunskaper som inte en "vanlig" elektriker har. Tänkte det kan vara en väg in som gör att jag går före någon som har elkunskaperna men inte IT-biten. Pratat med en kompis som jobbar med detta och det är enormt sug efter riktigt kunniga personer som både kan dra kabel men även kan installera och dra igång ett övervakningssystem på en server t.ex.

Redigerat:
Suhagg skrev:
Idag har jag ingen utbildning eller jobb inom detta.
AB är något som kan vara ett mål längre fram. Tänker mig att ha egen firma och kunna jobba mot privatpersoner och allt vad det innebär. Då behövs behörigheten.

Men att börja med utbildning, lärlingstid och kanske jobb på en firma först. Sedan får jag se om det är något jag vill fortsätta med.

Larm/övervakningsdelen är intressant då jag har kunskaper som inte en "vanlig" elektriker har. Tänkte det kan vara en väg in som gör att jag går före någon som har elkunskaperna men inte IT-biten. Pratat med en kompis som jobbar med detta och det är enormt sug efter riktigt kunniga personer som både kan dra kabel men även kan installera och dra igång ett övervakningssystem på en server t.ex.
Du behöver inte ha elektrikerutbildning och/eller behörighet för att jobba mot privatkunder med larm, övervakning. Styrenheter som exempelvis datorer eller annat kopplas i 99% av fallen in med stickkontakt, i övrigt så används bara nätverkskablar, telesnören och koaxial (analog övervakning försvinner iofs mer och mer). De få gånger elektrikerbehörighet behövs är inte värt det dryga 50.000 kr det kostar + utbildning + 5-6 års yrkeserfarenhet osv innan man får ut behörigheten.
Så har du en öppning att köra larm och övervakning med kunder och jobb du vet att du kan få så kör på bara och de få tillfällen du behöver elektriker så hyr in en. Alternativt slå dig ihop i samma firma eller genom samarbete med en skutt så har ni sen arbeten på både och.

Glufsglufs skrev:
Du behöver inte ha elektrikerutbildning och/eller behörighet för att jobba mot privatkunder med larm, övervakning. Styrenheter som exempelvis datorer eller annat kopplas i 99% av fallen in med stickkontakt, i övrigt så används bara nätverkskablar, telesnören och koaxial (analog övervakning försvinner iofs mer och mer). De få gånger elektrikerbehörighet behövs är inte värt det dryga 50.000 kr det kostar + utbildning + 5-6 års yrkeserfarenhet osv innan man får ut behörigheten.
Så har du en öppning att köra larm och övervakning med kunder och jobb du vet att du kan få så kör på bara och de få tillfällen du behöver elektriker så hyr in en. Alternativt slå dig ihop i samma firma eller genom samarbete med en skutt så har ni sen arbeten på både och.
Larm/övervakning kommer vara emot företag uteslutande och då skulle jag vara anställd i en firma. Tänkte i så fall att jag kunde komma in den vägen. Men jag behöver ha en del grundläggande utbildning så att jag kan ta ett elschema och veta vad jag ska göra.

Men jag skulle även vilja ta behörighet i framtiden så att jag efter några års erfarenhet kan ha en egen firma och sköta installationer i nybyggen osv.

Vet vilket sug det är efter elektriker som kan sköta sig här i trakten.

Försöker hitta något jag kan läsa på halvtid eller på distans eller liknande så jag kan jobba under tiden.

Kan detta vara något?
http://www.lernia.se/Utbildning/Utb...-och-serviceelektriker-elektriker---elteknik/

http://www.lernia.se/Utbildning/Utbildningar/El---automationsteknik/Elektriker-installation/

Om jag inte minns helt fel så har det ju skapats någon typ av "intensiv" vuxenutbildning på gymnasienivå för att bli elektriker men jag kommer inte ihåg vilka som sköter det.

Som sagt, för svagströmsfirma räcker det du har BB1 vilket motsvarar elgymnasieutbildning, detta kan du börja med sen efter några år läsa AB som kvällskurs tex. Lernia har utbildningar i detta, du kan även kolla Komvux.

Hur kan man läsa BB1 på något effektivt sätt? Inte så mycket för att gå och såsa 3timmar om dagen i en skola och hålla på i 1år. Mer för att göra saker lite snabbare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.