2 750 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
Utbetalning skadat badrum
Sida 1 av 2
Jahapp, för ca 1 månad sedan hade jag en stålspunnen slang som sprang läck i badrummet inne i vask skåpet. Badrummet är från - 17. Försäkringsbolaget har varit på plats två gånger med avfuktare och dömt ut det. Allt ska rivas ner till stommen och byggas nytt.
Igår fick jag ett samtal från en handläggare som ställde mig frågan om jag kan tänka mig att göra jobbet själv.
Givetvis var mitt svar. Sen kom slaget under bältet. Vi ersätter med 125 kr/h +material.
Tyckte att dem där 125kr var ett litet hån med tanke på vad en hantverkare kostar.
Kan det vara för att dem ska komma så billigt undan som möjligt dem erbjuder mig denna strunt summa?
Golv och vägg yta blir ca 35m2, inga märkvärdiga möbler. Kakel och klinker inga dyra saker där sekler ca 400 kr m2.
Googlar man runt lite så hittar man priser på vad hantverkare tar för att göra ett badrum per m2, allt mellan 12 000-30 000.
Räknar man då på det lägsta blir det 420 000.
När jag räknat ihop vad material och timtid tar för mig och då har jag räknat enormt högt på timmarna landar jag på strax under 100 000.
Är det någon som har erfarenhet av liknade situation?
Har ni i så fall sagt till fb att jag vill ha en fast summa för att lösa det?
I mitt läge tänkte jag mig runt 200 000. Vilket inte alls är orimligt i mina ögon.
Vill gärna höra era erfarenheter av liknade situationer
Igår fick jag ett samtal från en handläggare som ställde mig frågan om jag kan tänka mig att göra jobbet själv.
Givetvis var mitt svar. Sen kom slaget under bältet. Vi ersätter med 125 kr/h +material.
Tyckte att dem där 125kr var ett litet hån med tanke på vad en hantverkare kostar.
Kan det vara för att dem ska komma så billigt undan som möjligt dem erbjuder mig denna strunt summa?
Golv och vägg yta blir ca 35m2, inga märkvärdiga möbler. Kakel och klinker inga dyra saker där sekler ca 400 kr m2.
Googlar man runt lite så hittar man priser på vad hantverkare tar för att göra ett badrum per m2, allt mellan 12 000-30 000.
När jag räknat ihop vad material och timtid tar för mig och då har jag räknat enormt högt på timmarna landar jag på strax under 100 000.
I mitt läge tänkte jag mig runt 200 000. Vilket inte alls är orimligt i mina ögon.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 566 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 566 inlägg
Är/var i precis samma sits och valde därför att leja bort mer än först tänkt eftersom det inte fanns något motiv att göra det själv. Fanns inget förhandlingsläge alls och för mig betalade FB ändå riktigt bra så det var inte så mycket att klaga på.
Jag fick en kalkyl med en summa om jag lejade som mer än halverades om jag inte gjorde det.
Jag fick en kalkyl med en summa om jag lejade som mer än halverades om jag inte gjorde det.
Hade en liten vattenskada som försäkringsbolaget skulle ersätta. De ordnade med att en byggfirma lämnade en offert på jobbet. Jag blev erbjuden att fixa själv för offererat belopp - 30% - självrisk.
Kändes lite som att dem försökte med en liten rövare mot mot. Jag själv skulle räkna ut vad allt kostade plus mina timmar för att sedan ge dem ett förslag.Mahognymarkus skrev:
Såhär skrev dem i ett mejl "
Återkoppla enligt vårt samtal med anspråk för badrummet och hallgolvet.
Vi ersätter demontering och återmontering av befintliga installationer.
Material kakel/klinkers likt befintligt.
Vi ersätter eget arbete med 125 kr/h"
Om en hantverkare tar 12-30000 kr kvm så är det väl räknat på bara golvytan?B Benga360 skrev:Jahapp, för ca 1 månad sedan hade jag en stålspunnen slang som sprang läck i badrummet inne i vask skåpet. Badrummet är från - 17. Försäkringsbolaget har varit på plats två gånger med avfuktare och dömt ut det. Allt ska rivas ner till stommen och byggas nytt.
Litet badrum lite dyrare per kvadrat och lite större så lite billigare per kvadrat.
Pris exempel från en som renoverar badrum.
Tror det är svårt att hitta ett badrum på 8 kvm om väggarna också ska räknas in.
Material och inredning: 60 000 kr (7 500 kr x 8 kvm)
Arbetskostnad innan ROT-avdrag: 96 000 kr (12 000 kr x 8 kvm)
ROT-avdrag (30% av arbetskostnaden): -28 800 kr (96 000 kr x 0,3)
Resekostnad för hantverkare: 4 000 kr
Total kostnad: 131 500 kr (60 000 kr + 67 500 kr + 4 000 kr
Tror det är svårt att hitta ett badrum på 8 kvm om väggarna också ska räknas in.
Material och inredning: 60 000 kr (7 500 kr x 8 kvm)
Arbetskostnad innan ROT-avdrag: 96 000 kr (12 000 kr x 8 kvm)
ROT-avdrag (30% av arbetskostnaden): -28 800 kr (96 000 kr x 0,3)
Resekostnad för hantverkare: 4 000 kr
Total kostnad: 131 500 kr (60 000 kr + 67 500 kr + 4 000 kr
Idag har försäkringsbolaget återkopplat till mig. Dem hade tagit in en offert från en av deras samarbetspartners. Efter många om och men så fick jag ut en summa från honom vad den låg på. Jag höll på att trilla av stolen (soffan) när han sa det. 130 000 skulle firman ha. Men det kunde mycket väl gå upp i pris innan dem var färdiga och landa på upp mot 270 000 beroende på hur mycket dem skulle riva.
Låt oss säga att att jag väljer att gå vidare med deras hantverkare. Tror ni att det blir ett bra utfört jobb med tanke på summan dem har gett i offerten?
Mitt anbud på 200 var på tok för högt enligt fb, grejen var att i mitt anbud tillkommer det inga övriga summor (elektriker och rörmokare).
Han skulle återkomma i eftermiddag med ett förslag på kontant ersättning åt mig.
Jag är tveksam till att ta in denna firman då dem lämnat så pass lågt anbud plus att dem inte kunde ge en specad offert för dem visste ej var det landade ♂️
Kan jag som vanlig dödlig välja att ej gå vidare med detta bolag utan ta in egna offerter och skicka dem till fb?
Låt oss säga att att jag väljer att gå vidare med deras hantverkare. Tror ni att det blir ett bra utfört jobb med tanke på summan dem har gett i offerten?
Mitt anbud på 200 var på tok för högt enligt fb, grejen var att i mitt anbud tillkommer det inga övriga summor (elektriker och rörmokare).
Han skulle återkomma i eftermiddag med ett förslag på kontant ersättning åt mig.
Jag är tveksam till att ta in denna firman då dem lämnat så pass lågt anbud plus att dem inte kunde ge en specad offert för dem visste ej var det landade ♂️
Kan jag som vanlig dödlig välja att ej gå vidare med detta bolag utan ta in egna offerter och skicka dem till fb?
Då har vi kommit fram till en summa båda var bekväma med.
När jag påpekade att deras summa var väldigt låg så hade han räknat i sina kalkyler och kommit fram till att så var fallet. I hans egna kalkyl så landade det på 230 000. Så vi kom överens med en kontant ersättning på 165 000.
Med andra ord så är det lönt att förhandla med försäkringsbolaget även om dem påstår att det inte går att göra det.
Nåväl, nu är hösten räddad med massa arbete här hemma
När jag påpekade att deras summa var väldigt låg så hade han räknat i sina kalkyler och kommit fram till att så var fallet. I hans egna kalkyl så landade det på 230 000. Så vi kom överens med en kontant ersättning på 165 000.
Med andra ord så är det lönt att förhandla med försäkringsbolaget även om dem påstår att det inte går att göra det.
Nåväl, nu är hösten räddad med massa arbete här hemma
Jag tror att man alltid ska förhandla. Körde på en älg för ett par år sedan och försäkringsbolaget skulle lösa in bilen. Efter en diskussion fick jag betydligt mer för bilen än deras första bud...
Hur får man en vattenskada av ett rör som sprang läck i ett skåp, har ni ingen golvbrunn i badrummet?B Benga360 skrev:
Tanken är att brunnen är lägst och tröskeln är högsta punkten. Då hamnar att vatten i brunnen
Peter2400 skrev:
Givetvis är där en golvbrunn i badrummet. Jag är inte så pass gammal att behöver gå upp på nätterna och kissa så det har läckt ut i över 8 timmar. Så brunnen har inte hunnit att svälja undan vattnet. För övrigt så var det varmvatten röret som gick sönder, så det har varit en härlig ångbastu i badrummet med ♂️
Menar du att man bara betalar för golvet och väggarna ingår i det priset?P pjkw skrev:
Pratade med en kompis som har våtrumsbehörighet. När han räknar på badrum räknar han golv och vägg, men man räknar golvytan och tar för givet att väggarna är standard på 2.4.
Det roliga i detta var väl att jag hade rätt angående deras kalkyl. Jag kan inte se hur dem skulle lyckas med att riva ur ett badrum ner till stomme och börja om igen för 130 000kr. Vilket för övrigt blir 4330 kr/m2