Hej

Ska dela av garaget i två delar med en vägg. Problemet är att taklampan i det som ska bli sovrum har sin strömbrytare i andra änden av rummet. Frågan är, kan man koppla en utanpåliggande strömbrytare till den lampan istället så att de är i samma rum? Om ja, hur går det till lite kort?

Ja, det borde inte vara något problem.
Rent praktiskt hur man går tillväga löser elektrikern på plats.

Det finns bra trådlösa lösningar. Eltako har bra grejer som inte ens behöver batterier i den nya brytaren.

• Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Vad intressant, kände inte alls till det men när jag googlar ser jag att det finns flera tillverkare. Hur fungerar det? Kopplas en mottagare in i lampdosan?

• Gilla
UlfTolf
  • Laddar…
För att lösningen skall fungera behövs en fasledare med konstant spänning i takdosan.

Giśsningsvis finns det bara tre trådar idag. bruten fas ( tändtråd) , nolla , skyddsjord.

När man gör den här ombyggnaden bör även nya jordade vägguttag monteras i rummet och garaget.

Mottagaren till den trådlösa styrningen kan placeras i takdosan ( om plats finns).

Redigerat:
Såhär ser det ut i takdosan.

Öppen takdosa med synliga elledningar och anslutningar i en ojämn uthuggning i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det bara finns vit ,svart och röd i dosan , då är det inte möjligt att montera en radiostyrd strömbrytare eller dra kabel till en strömbrytare utan att komplettera med en fasledare eller koppla om befintlig ledare.

I ditt fall krävs att man letar upp strömbrytaren eller dosan ovanför strömbrytaren. I den dosan finns det en obruten fasledare.

Huset är ett typiskt 1960 tals hus vad gäller kabelfärgerna. Gissningsvis är röd skyddsjord och vit, svart bruten fas respektive nolla. Det måste alltid kollas upp innan man gör någon koppling.
Obs lita inte blint på färgerna.

Men jag ser ingen svart i takdosan, bara vit å röd kopplat till lampan.

Kan man koppla in mottagaren till obruten fas om den ursprungliga strömbrytaren är på hela tiden?

Om du kommer åt obruten fas så spelar det ingen roll om "den ursprungliga strömbrytaren är på hela tiden"
Men du kanske menar att använda bruten fas (tändtråd) från brytare i takdosan? I det fallet måste alltid strömbrytaren vara "på" för att mottagaren skall fungera:cool:

• Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Danii KD skrev:
Men jag ser ingen svart i takdosan, bara vit å röd kopplat till lampan.
Här är väl den svarta:

En öppen eldosa i väggen med synliga kablar, markerad med en cirkel kring en svart och en röd kabel.
Skapa konto

Mikael_L
Danii KD skrev:
Hej

Ska dela av garaget i två delar med en vägg. Problemet är att taklampan i det som ska bli sovrum ...
Vid sidan av vägen ...
Har du bygglov för detta?

Vid ändrad användning från garage till bostad krävs bygglov. Har du inte det och otur (någon avundsjuk som anmäler t.ex.) så blir det dyrt.

• Gilla
Runar Skoglund
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Här är väl den svarta:
Jag ser ingen svart tråd, det som är i lampsockeln kan vara skruven, och ovanför (framför & bakom röda trådarna) ser ut att vara spindelnät.

Närbild av röda elkablar och lampsockel med möjligt spindelnät och en skruv i fokus.
Skapa konto

Både krok och spindelnät stämmer 😂.
Öppen taklampa med synliga elektriska kablar och spindelnät runt en krok inne i armaturen.
Skapa konto

Demmpa skrev:
Jag ser ingen svart tråd, det som är i lampsockeln kan vara skruven, och ovanför (framför & bakom röda trådarna) ser ut att vara spindelnät.
OK, jag såg fel. Får gå till optikern i morgon :confused:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.