God dag på er,

Jag har en fråga/fundering över utanpåliggande el i ett badrum.

I mitt badrum har vi ingen takbelysning alls, vi har 3 st lampor på väggen vid handfatet (se bild)

Det jag funderar över är går det att ex ligga kabelkanaler i plast från den mittersta lampan och dra upp till taket med ex en ekk kabel? (Se röd linje på bilden)
Självfallet gör någon med behörighet jobbet ville bara undersöka om det jag tänker är godkänt eller om man måste göra det på annat sätt?
 
  • Badrum med blå vit inredning, vägglampor vid spegel, röd linje visar tänkt kabelföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga problem, sker hela tiden i rot renoveringar
Din elektriker vet hur man gör det bäst (y)
 
Du har säkert en kopplingsdosa någon stans på väggen utanför (eller inne i badrummet). Vad har du på övervåningen? Jag är tämligen säker på att en elektriker hittar ett fint sätt att sätta upp en lampa i ditt badrum. Jag personligen skulle inte dra det från lampan på väggen utan försöka dra ut det genom tak taket eller genom taklisten för att minimera skada på väggarna. Ta dit en elektriker och be om en offert. Om du vill så posta lite bilder på väggen mot ingången och på andra sidan denna vägg så borde det finnas en kopplingsdosa.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
tänk också igenom vilka funktionskrav du vill ställa på den nya taklampan – ska den tändas och släckas samtidigt med lampetterna, eller separat? ska den dimmas?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.