4 113 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
USA grejer vs. befintliga laddare
Vi har ju pratat mycket om att beställa saker från staterna och då köpa laddningsbara grejer och sedan komplettera med en trafo.
Men om man redan, som jag, redan har en blå skruvdragare med en laddare som klarar 7.2 - 18V. Visst är det bara att köpa nåt i blå laddningsbara serien och använda laddaren man redan har? Eller är batterirna 'over there' moddade så dom inte passar vi laddare som vi har? Rent fysiskt alltså? ???
/ Jocke
Men om man redan, som jag, redan har en blå skruvdragare med en laddare som klarar 7.2 - 18V. Visst är det bara att köpa nåt i blå laddningsbara serien och använda laddaren man redan har? Eller är batterirna 'over there' moddade så dom inte passar vi laddare som vi har? Rent fysiskt alltså? ???
/ Jocke
Håll koll på batterityp bara! Olika laddningstekniker. Det är fortfarande vanligt med NiCd i USA. Här är väl NiMH det vanligaste. Kolla om din laddare klarar båda teknikerna.
Och du återkommer väl med en rapport när du gjort ditt USA-inköp. Redovisa var du köpt ifrån, pris, pris här, tull, frakt och totalt. Vi andra här är intresserade skulle jag tro. ;D
Och du återkommer väl med en rapport när du gjort ditt USA-inköp. Redovisa var du köpt ifrån, pris, pris här, tull, frakt och totalt. Vi andra här är intresserade skulle jag tro. ;D
Makitas batterier är lätta att skilja på: NiMh är svarta, NiCd är orange på utsidan. Laddaren från Makita klarar båda typerna och känner själv vad det är, det enda man måste tänka på är att makita har två voltområden för batterierna upp till 18V; 7.2-14.4V respektive 7.2-18V på laddaren. Har man ingen svensk 18V makita sedan tidigare så får man fundera på trafo om man köper 18V från USA.
24V batterierna är heeeelt annorlunda och väger mer så det går inte att missa.
24V batterierna är heeeelt annorlunda och väger mer så det går inte att missa.
Jag kommer att beställa lite av Bosch blå grejer och hämta själv i USA nu i höst:
http://www.toolbarn.com/product/bosch/CPK60-18/
Priset är riktigt bra, men har kollat upp det där med batterier och det är NiCd i alla Boschgrejer. Är dessutom tveksam om man kan köpa ett 18V NiMh-batteri i Sverige. Det säljer helt olika serier av grejer i USA och Sverige.
http://www.toolbarn.com/product/bosch/CPK60-18/
Priset är riktigt bra, men har kollat upp det där med batterier och det är NiCd i alla Boschgrejer. Är dessutom tveksam om man kan köpa ett 18V NiMh-batteri i Sverige. Det säljer helt olika serier av grejer i USA och Sverige.
Liknande trådar
-
Fungerar och behövs grusarmering i lutning
Trädgård allmänt -
Delade meningar mellan radhusägare angående livslängd på papptak
Tak & Vind -
Vilken adapter behövs för att ladda USA-importerad Tesla i Sverige?
Laddboxar & Elbilar -
Rimliga priser för VVS grejer?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Länsstyrelsen avslår Försvarsmaktens överklagan - husägarna får ha solceller
Artikelkommentarer