Hej alla!

Är inte säker på att detta är rätt forum för min fråga, men här finns så mycket kunskap så jag provar ändå :)

Problemet jag har är att tv-bilden pixlar väldigt mycket, och då försvinner även ljudet. Men inte på alla kanaler. Mest tydligt är det på barnkanalen, som används mest. (Ungarna har vant sig vid att titta på halvrörliga bilder utan ljud nu. :rolleyes: )
Men det syns även mycket på 1:an och 2:an. När jag tex tittar på nyheterna är det oftast hyfsad bild när nyhetsuppläsaren är i bild. Men när reportaget visas så går det inte att uppfatta någonting eftersom det bara blir pixlar och ljudet försvinner. När reportaget är över och uppläsaren återkommer i bilden slutar störningarna. Har frågat olika "kunniga"(?) personer, men de säger att jag märker det nog bara mer vid reportagen för störningarna borde vara där hela tiden. Jag har verkligen kollat, och det är en tydlig skillnad. Hur kommer det sig? Jag håller med om att störningarna borde vara där hela tiden, men det är de inte.
Även med text-tv:n är det mysko. Ibland hänger sig text-tv:n och jag måste dra ur kontakten ur digitalboxen för att komma ur. Allt låser sig, och jag kan inte ens stänga av med powerknappen på fjärren.

Jag misstänker att det kan vara tv-antennen, men vill höra mig för innan jag skaffar ny och leker mannen på taket.

Har bara de markbundna kanalerna.

Tack på förhand!

Du har helt enkelt en för svag signal. Om det beror på Antenn, Kabel, kopplingar eller digitalbox (Jag tolkar det som att du har en gammal TV kopplad till en Boxer digitalbox)-

Någon måste felsöka

Antennen!

Signalen är för svag. Detta kan vara att antennen förstärker för lite eller är riktat fel.
Har du möjlighet att "rikta" den exakt mot sändaren och har kvar problemet, skall du skaffa större antenn.

Lycka till.

Att du får mer störningar under reportagen är inte alls konstigt eftersom det ofta är mer rörelse i bilderna då och därmed mer information (bytes) som måste skickas. En sekvens med en gubbe som sitter nästan still ställer mycket lägre krav.

Att SVT:s kanaler funkar sämre, medan övriga funkar bättre beror på att SVT:s kanaler sänds i ett eget frekvensutrymme (mux). Du tar in detta frekvensutrymme sämre än den där t ex tv4 ligger. Det kan gå att rikta in antennen så att du får in båda muxarna bra, men det kan också bli så att du kan få in SVT bra men då tappar fyran istället. Då måste du jobba med signalen. Dvs bättre antenn eller förstärka signalen.

Din mottagare har säkert en funktion bland sina menyer där du kan se 'status' för mottagningen för aktuellt inställd kanal.

Värdet för 'Signalstyrka' bör vara minst 20 DB för att kanalerna som sänds på samma MUX som den du kollar på skall visas/hittas. Det finns Mux 1 till 5
4-6 kanaler sänds på varje MUX(frekvens) så har en frekvens för liten signalstyrka tappar du 4-6 kanaler (TV-program).

Problemet är att i vissa områden har MUX'arna väldigt olika frekvenser vilket gör det svårt att hitta en lämplig placering av antennen, om man bor långt från sändaren, eller har störande/reflekterande hus/höjder emellan.

På denna sida kan du se vilka kanaler/frekvenser det sänds i ditt område
Helsingborgssändaren har följande frekvenstabell:

Tjänster / Kanal / Kanalutbud
Digital tv nät 1 33 Barnkanalen, Kunskapskanalen, SVT1 Sydnytt, SVT1 Tal txt, SVT1 Västnytt, SVT2 Sydnytt, SVT2 Tal txt, SVT2 Västnytt, SVT24

Digital tv nät 2 43 CNN, TV4 Fakta, TV4 Film, TV4 Malmö, TV4 Plus, TV400, TV6

Digital tv nät 3 41 C+ First, C+ Hits Sport WE, C+ Sport 1, Disney Channel, Kanal 5, TV3 (Skåne), TV8, VH-1

Digital tv nät 4 25 Animal Planet, Comedy Central, Discovery, Eurosport, Kanal 9, MTV, Nickelodeon, ztv.se

Digital tv nät 5 30 Axess TV, Canal 7, SILVER, TCM, TV4 Sport

Signal och kvalité styrkemätare på Boxer mottagaren brukar finnas under MENY och sedan INFO.

Om den nu visar procent bör styrkan ligga på minst 60 % och kvalité minst 80 % och
framför allt skall värdena vara stabila.

Har du en antenn som kanske är 15 år gammal så klarar den inte att ta emot hela frekvensbandet(UHF) framför allt inte den högre delen av bandet >800 MHZ där
många muxar ligger.

Efter allt regnande på senaste tiden så kan det ju vara idé att kolla i antennens anslutningsbox, kan vara vattenskador, t.o.m så illa att vatten runnit ned i antennkabeln.

Jag är väldigt tacksam för alla råd ni givit mig!
Det är mycket jag inte vet om tv....

Vi har en ganska ny tv enligt mig. Den är i alla fall platt och hänger på väggen. :)

Jag provade att köpa en antennförstärkare för en tid sedan, men det var bortkastade pengar.
Antennen däremot är förmodligen lastgammal. Den satt uppe när vi köpte huset av en äldre dam (~80 år) för några år sedan. Får väl kolla så att den är riktad rätt med, som några skrev här.Jag har som sagt funderat på att byta antenn, men om det går att lösa lättare så gör jag hellre det.
Och se! Häromdagen så lånade jag en annan digitalbox och kopplade in och faktiskt så verkade det bli bättre. Nu provade jag inte mer än i 15 minuter, men det såg ut att funka bra. Texttv:n hängde sig inte heller. Så jag får väl köpa en ny digitalbox först, och sedan byta antenn om det skulle fortsätta.
Jag trodde att det inte skulle vara någon skillnad på digitalboxarnas mottagning. Går det att se innan man köper dem, eller är det bara att köpa o testa?
Såg förövrigt en praktisk digitalbox häromdagen som hade en inbyggd DVD-spelare. (AKAI) Har den styrkan nog att ta in mina signaler så köper jag nog den, för då blir jag av med en fjärrkontroll.

Jag kollade signalstyrkan för en stund sedan. Det var ett vitt streck som hoppade från bottenläget o upp till toppläget lite hursomhelst.

BYT ANTENN!
men om TVN ÄR NY (mAX 2-3 ÅR) SÅ HAR DEN INBYGGD DIGITALBOX....

Köp hellre en multifjärris än en skräpbox/DVD mix mannick.

Ja ja, jag får väl byta antennen då. Men inte innan jul! Får bli till sommaren när det ändå skall målas gavlar.

Tv:n köptes för 1½ år sedan, o den har inte inbyggd box tyvärr. Tänkte inte på det då. Säljaren slängde med en digtalbox, vilket jag tyckte var ok. Hade jag köpt en tv idag hade jag tagit med inbyggd box.

Och tänk på att den signalen kan vava skymtat av träd oh annat. Om det låser det minsta får du fradrande signalstyrka. Då min son skulle kolla på tv och hade ont om tid med att sätta antennen, monterade vi den temporärt på ett träd med fri sikt mot sändaren. Först nu under sommaren som den åkte upp på taket. En ny antenn kan vara i snitt 16 ggr starkare än en gammal! (12dB)

Även olika boxar kan ha en olika känslighet. De kan förstärka en dålig signal. Men ingen av boxarna kan förstärka en signal som inte existerar! Så köp antennen nu och montera provisoriskt. Och "njut" av Kalle Anka och farbror Joakim!

Hej! behöver inte nödvändigtvis vara problem med själva antennen....kan lika gärna vara oxiderade kabeländar/kontakter - och då främst kopplingen på själva antennen.. prova att klippa av ett par centimeter av antennkabeln vid antennen och koppla in igen.

Kontrollera samtidigt att andra änden se ok ut. Om kabeln är tunn (!) och eller gammal så börja med att byta denna innan du byter antenn!

(En tunn/gammal kabel har hög dämpning = lägre signalstyrka till din TV/Box)

Det är sällan problem med själva antennen..

Edit: såg att BR125 redan varit inne på detta :)

/F

Redigerat:
Fredda.. visst kan det vara fel på antennen...inte så att den är trasig men att den inte är gjord för att ta emot signalerna i det digitala marknätet.

visst kan antennen vara mer eller mindre optimerad för digital mottagning - men är i princip samma som användes på UHF-bandet för de gamla analoga sändningarna. (SVT2/TV4 analogt) Poängen var att det är bättre att kolla kabel/kontaktering i första hand (billigare) eftersom de ändå bör bytas OM man byter antenn.

Själv körde jag länge digitalt på en rostig antenn från 60-talet utan problem...

/F

Då en antenn är ganska billig så är det väl bättre att byta hela kitt på en gång.
Vissa gamla rostiga antenner går utmärkt att köra med idag, andra rostiga antenner ger svag signal o måste bytas.

Ett tips är att öppna kontakten på kabeln från antennen inne vid TV'n. Om det är det minsta fuktigt där så är det tyvärr bara att byta hela kabeln.

Risken att detta är felet är väl dock rätt låg, men det är så enkelt att leta efter det felet att det är dumt att inte kolla innan man byter något annat.

Boxar kan ju vara olika bra/dåliga, du kanske har ett måndagsexemplar?

UHF-antenner brukar ofta ha bäst signalstyrka på den högsta kanal de är avsedda för, och något lägre för lägre kanaler. Det betyder alltså ungefär att SVT får sämst mottagning på en antenn som klarar alla MUX'ar, förutsatt att sändningarna faktiskt är lika starka. Å andra sidan dämpar kabeln minst på SVT och mest på högsta kanalerna, så med viss längd på kabeln äter detta upp varandra.

Kolla om huset har en massa antennuttag här och var, såna är nästan alltid signalstyrketjuvar. Min åsikt är att man ska inte ha uttag för TV-antenn, kabeln ska bara hänga rakt ut ur väggen oavsett hur fult det ser ut...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.