Bilbatterier har jag under alla år hört att de skadas av att blir helt urladdade, men hur är det med mobil- och laptop-batterier?
Min mobil blir nästan alltid helt urladdad, och har hållt bra i 4 år nu.

Jag köpte nyss en premium lenovo laptop, och det förvånade mig att batterier var helt urladdat, stendöd. Minns jag rätt brukar väl laptops o mobiler ha lite kräm i sig när den är ny, eller? Laptopens batteri antar jag inte tar skada av att laddas ur, eller?

(Datorn var tillverkad i Maj, så den har legat på hyllan i 5 månader)
 
De flesta batterier hatar att bli och vara urladdade.
Moderna batterier har en skyddskrets som stänger av strömmen innan batteriet tar skada, det är därför dom "dör" så plötsligt.
Bilbatterier saknar detta skydd då man ska även kunna nyttja all kraft vid tex en nödsituation och hålla kostnaden nere. Bilbatterier är dessutom mindre känsliga än moderna litium batterier som kan förstöras helt av en enda djupurladdning.

Bilbatterier åldras snabbt när dom är urladdade och sulfaterar. Ett bil eller bly batteri bör aldrig laddas ur till mindre än 50%.
Ett fulladdat bilbatteri klarar över 50 minus utan att frysa sönder medan ett urladdat fryser bara efter ett par minusgrader.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Blybaserade batterier (bly, gel, agm) tar skada redan när de är ca 50% urladdade och skall alltid hållas fulladdade för att må bra. Blir de helt urladdade kan de bli förstörda. Lithium batterier (mobil, laptop, Tesla) fungerar annorlunda och kan laddas ur mkt mer, tror man ofta talar om 80%+ urladdning men de har alltid styrning på laddning och urtag annars blir de farliga samt skulle gå sönder ganska fort. Ett batteri har ofta ett visst antal laddcyklar innan de degraderas märkbart. Av den anledningen upplever, med all rätt, många att deras mobil har mindre batteritid efter 3-4 år, tex efter 1000 laddcykler.
 
tack.
Alltså, om en laptop laddas på fabrik, vi säger till 40%, och sedan ligger nerpackad i kartong i 5 månader, och därmed laddas ur till max, alltså till 0%, så är detta inte bra. Dock vet jag inte om min laptops batteri laddades ur till max, batteriet kan ha varit 10%, även om jag inte kunde starta upp datorn. Men risken är ju överhängade att det var helt urladdat.
 
Det är olika för olika batterikemier.
Blybatterier tar skada av låg laddningsnivå. Under 50% brukar vara en tumregel. De bör man hålla full laddade. Kadmiumbattterier lagras gärna helt urladdade och kortslutna.
Litiumbatterier havererar om de laddas ur helt eller överladdas. Dessutom tar de skada av att vara högt laddade. De har därför alltid övervakning på laddningsnivån. Ska man förvara dem bör man ha dem halvladdade.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
tack.
Alltså, om en laptop laddas på fabrik, vi säger till 40%, och sedan ligger nerpackad i kartong i 5 månader, och därmed laddas ur till max, alltså till 0%, så är detta inte bra. Dock vet jag inte om min laptops batteri laddades ur till max, batteriet kan ha varit 10%, även om jag inte kunde starta upp datorn. Men risken är ju överhängade att det var helt urladdat.
Litiumbatterier är skyddade av ett litet chip som kommer "klippa" innan batteriet skadas. Så är det 0% behöver inte betyda att batteriet är skadat eller dåligt.
Moderna både datorer och telefoner drar lite ström även när dom är avstängda så helt ovanligt med 0% batteri är det inte beroende på hur länge de legat på hyllan och hur snabbt de dras ur.
Litium batterier har även väldigt låg självurladdning. Ofta bara ett par % per år och det är ofta chippet som skyddar det som drar mest.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Litiumbatterier är skyddade av ett litet chip som kommer "klippa" innan batteriet skadas. Så är det 0% behöver inte betyda att batteriet är skadat eller dåligt.
Moderna både datorer och telefoner drar lite ström även när dom är avstängda så helt ovanligt med 0% batteri är det inte beroende på hur länge de legat på hyllan och hur snabbt de dras ur.
Litium batterier har även väldigt låg självurladdning. Ofta bara ett par % per år och det är ofta chippet som skyddar det som drar mest.
ett par % per år låter för bra för att vara sant ;)
jag förstår att ett chip stänger av enheten när betteriet har för mycket eller för lite kräm kvar, men jag blir skepptisk till att den kvarvarande styrkan kan hålla särskilt länge - det beror också på hur mycket denna styrka är och det du nämnde hur mycket som försvinner "liggandes på hyllan".

Mitt batteri var ju dött vilket det betyder att det kan ha varit allt från 0 styrka till chippets brytpunkt.

(Något annat lustigt jag noterade var att datorn hade redan 10 laddcykler. Behövs det verkligen vid tillverkningens alla steg? Den såg inte begagnad ut alls, tipp topp.)
 
Dracula Dracula skrev:
ett par % per år låter för bra för att vara sant ;)
jag förstår att ett chip stänger av enheten när betteriet har för mycket eller för lite kräm kvar, men jag blir skepptisk till att den kvarvarande styrkan kan hålla särskilt länge - det beror också på hur mycket denna styrka är och det du nämnde hur mycket som försvinner "liggandes på hyllan".

Mitt batteri var ju dött vilket det betyder att det kan ha varit allt från 0 styrka till chippets brytpunkt.

(Något annat lustigt jag noterade var att datorn hade redan 10 laddcykler. Behövs det verkligen vid tillverkningens alla steg? Den såg inte begagnad ut alls, tipp topp.)
Tar för givet att dom testar batteriet innan de släpper iväg det.
Min robot dammsugare hade 94% kvar efter vinterdvalan på runt ett halvår.
Min telefon dog så jag fick ta en av mina äldre och den hade såklart efter ca 3 år blivit urladdad och batteriet laddade glatt upp från 0%.
Men visst kan man ha otur att det gått för långt tid helt enkelt så batteriet är tomt på riktigt.
 
Hittade nedan text idag på nätet. Killen som skriver först tycker jag säger motsägelsefullt: Att man ska unvika ladda ur batteriet helt, men ändå göra urladdningar var 3:e månad.

Webbsida skriver att laptops ibland kan vara urladdade. En annan kille i en annan tråd skriver att datorer brukar vara laddade 50-70% från fabrik. Nästan alla skriver att er urladdat batteri tar skada.
 
  • Skärmbild av forumtråd och artikel om laptopbatteriers laddningstid och underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dracula Dracula skrev:
Hittade nedan text idag på nätet. Killen som skriver först tycker jag säger motsägelsefullt: Att man ska unvika ladda ur batteriet helt, men ändå göra urladdningar var 3:e månad.

Webbsida skriver att laptops ibland kan vara urladdade. En annan kille i en annan tråd skriver att datorer brukar vara laddade 50-70% från fabrik. Nästan alla skriver att er urladdat batteri tar skada.
Nya batterier ska ej urladdadas det gällde främst äldre nicd batterier så det är helt fel.

Skyddskretsen bryter innan batteriet tar skada men sen kan det ha stått så länge att det laddat ur ännu mer och blivit skadat. Svårt att veta.

Läst hellre på seriösa batteri sidor än folk som tycks gissa sig till informationen.

Finns många sidor där man kan få bra och korrekt information.
 
Det är inte ovanligt att den inbyggda kontrollern (BMS) i både laptopbatterier samt t.ex. elcykelbatterier utför cellbalancering när man låter batteriladdaren sitta i länge. Oftast startas processen baserat på en laddcykelräknare samt en timer från att batteriet nått "full"-laddning.

Speciellt Biltemas elcykelbatterier körde initiell balancering vid första laddningen, och det var därför det var så viktigt att man lät laddaren sitta i minst över natten.

Så detta beteende kan till viss mån förklara olika rekommendationer man ser på nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.