399 läst · 5 svar
399 läst
5 svar
Uppvärmning utbyggnad 35kvm
Hej, en utbyggnad på ca 35kvm. Kommer vara fullt isolerat men 3-glas runt om på 3 väggar. Vågar man bygga utan uppvärmning. Rummet ska utgöra matsal för ”större” tillställningar.
Tänkt att sätta in en större kamin 8kW, men den kommer bara brukar för ren trivsel.
Möjlighet finns annars att gräva ner en kulvert från värmepump till utbyggnaden, men skulle gärna slippa. Sommarhalvåret känns lugnt frågan är hur kallt det blir vintertid?
Tänkt att sätta in en större kamin 8kW, men den kommer bara brukar för ren trivsel.
Möjlighet finns annars att gräva ner en kulvert från värmepump till utbyggnaden, men skulle gärna slippa. Sommarhalvåret känns lugnt frågan är hur kallt det blir vintertid?
Om du bygger utan någon uppvärmning eller tillförsel av värme så kommer det förstås bli lika kallt som uteB byggarebo2 skrev:Hej, en utbyggnad på ca 35kvm. Kommer vara fullt isolerat men 3-glas runt om på 3 väggar. Vågar man bygga utan uppvärmning. Rummet ska utgöra matsal för ”större” tillställningar.
Men jag antar att du menar att denna utbyggnad kommer vara koppad till huset, som är uppvärmt ?
Om du då tex har en luftvärmepump och helöt öppet in så komemr du troligen får rätt bra med värme, men du kommer ha ett visst kallras från fönstren.
Vi bygge nyss ut 12 kvm, med en helgalsad vägg och en med ett fönster samt en in mot huset, och helt öppet in mot storstugan.
Jag lade in el-värmegolv, för att slippa element. Och nu är vi glada för det, för även om värmepumpen sitter i storstugan så "drar" det kallt och blir kallt på golvet.
Så nåpon form av uppvärmning är nog min rekommendation, iaf några elektriska element som stöd under de kallaste dagarna
Det kommer sitta ihop med befintligt hus med en öppning mellan på ca 1,4m.klaskarlsson skrev:Om du bygger utan någon uppvärmning eller tillförsel av värme så kommer det förstås bli lika kallt som ute
Men jag antar att du menar att denna utbyggnad kommer vara koppad till huset, som är uppvärmt ?
Om du då tex har en luftvärmepump och helöt öppet in så komemr du troligen får rätt bra med värme, men du kommer ha ett visst kallras från fönstren.
Vi bygge nyss ut 12 kvm, med en helgalsad vägg och en med ett fönster samt en in mot huset, och helt öppet in mot storstugan.
Jag lade in el-värmegolv, för att slippa element. Och nu är vi glada för det, för även om värmepumpen sitter i storstugan så "drar" det kallt och blir kallt på golvet.
Så nåpon form av uppvärmning är nog min rekommendation, iaf några elektriska element som stöd under de kallaste dagarna
Elvärme helst inte, då gräver vi nog ner en kulvert.
Jag har dock inget emot om det är 18 grader där utan uppvärmning, men det är kanske omöjligt att svara på.
Med så stor yta, blir det nog bra kallt där. Och den glugg på 1,4 meter kommer inte att räcka för att värma speciellt. Vill du kanske komma undan någotsånär. En luftvärmepump kanske, då kan den gå på sparlåga när kvicksilvret går mot botten och gasa på vid festligheter.
Vår öppning är på 2,8 meter, och då sitter luftvärmepumpen bara några meter bort ( i vinkel iofs)B byggarebo2 skrev:
Vi har ca 20 grader i storstugan och utan golvvärmen så blir det kanske 15-17 grader i utbyggnaden när det nu har blivit tvåsiffrigt minus. Men vi har som sagt en hel vägg med treglasfönster/dörrar då.
Okej, det blir ändå så kallt trotts du har bättre förutsättningar.
Det får bli till att gräva ner en kulvert då och bila upp för denna i garaget där pannan står.
En luft/luft eller liknande klarar jag inte heller utan att gräva för tomrör/el. Bara 10A i rummen där jag tänkt koppla in el för belysning och uttag etc.
Det får bli till att gräva ner en kulvert då och bila upp för denna i garaget där pannan står.
En luft/luft eller liknande klarar jag inte heller utan att gräva för tomrör/el. Bara 10A i rummen där jag tänkt koppla in el för belysning och uttag etc.