368 läst · 6 svar
368 läst
6 svar
Uppvärmning badtunna?
Hejsan! Skall snart installera en 2,4x2m iaolerad badtunna från svenskabadtunnor.se
Köpte den utan deras 3kw+3kw direktverkande elvärme. Efter som att jag inte gillade idén med att ha 2st "värme elememt".
Jag gissar att här är 100pers som har lite goda idéer här!
Tunnan skall hålla 40grader hela vinter säsongen. Sedan 30 vår&sommar.
Jag tittar lite på att ha en "luftvärmepump" då jag har hört att den drar mindre ström.
Är det någon som har erfarenhet om hur bra dem fungerar?
Samt tips på någon som fungerar exceptionellt. Tänker att den får kosta max 10.000:-
Köpte den utan deras 3kw+3kw direktverkande elvärme. Efter som att jag inte gillade idén med att ha 2st "värme elememt".
Jag gissar att här är 100pers som har lite goda idéer här!
Tunnan skall hålla 40grader hela vinter säsongen. Sedan 30 vår&sommar.
Jag tittar lite på att ha en "luftvärmepump" då jag har hört att den drar mindre ström.
Är det någon som har erfarenhet om hur bra dem fungerar?
Samt tips på någon som fungerar exceptionellt. Tänker att den får kosta max 10.000:-
Hm. Tråkiga nyheter, el-elementen är nog det billigaste. Ska du hitta någon slags minimal luft-vattenvärmepump så kommer för det första bara värmepumpen kosta mer än 10 000 kr och du måste på något sätt bygga om badtunnan så att vattnet kan cirkulera genom en växlare om den inte redan är förberedd för det, men det kanske den är. Någon länk till badtunnan i fråga?
PS kollade lite snabbt på poolvärmepumpar, dessa finns för mindre än 10kkr men de flesta verkar inte fungera lägre ned än -5 grader ute.
PS kollade lite snabbt på poolvärmepumpar, dessa finns för mindre än 10kkr men de flesta verkar inte fungera lägre ned än -5 grader ute.
Hej!
https://svenskabadtunnor.se/produkt...terrasspooler/pacific-eluppvarmd-terrasspool/
Denna tunnan skall monteras.
Jag har redan väl tilltagen cirkulationspump och sandfilter lösning.
Där sa du något.. "billiga" Luft vatten lösningarna jag kollat på klarar baskemig inte så låg drift temperatur nu när jag läser det tekniska.
Då lutar det mot ren el uppvärming igen.
6Kw behöver jag för att den skall hålla sig värm även när locket är av. Då styr jakten mot en eventuell "smartare" sådan. Att kunna fjärrstyra samt hålla koll på temperatur i telefonen är av intresse.
Etapp 2 blir att få fatt I en automatisk doserare för klor och övrigt. Dock så är dem inte helt budgetvänliga just nu 🫨
https://svenskabadtunnor.se/produkt...terrasspooler/pacific-eluppvarmd-terrasspool/
Denna tunnan skall monteras.
Jag har redan väl tilltagen cirkulationspump och sandfilter lösning.
Där sa du något.. "billiga" Luft vatten lösningarna jag kollat på klarar baskemig inte så låg drift temperatur nu när jag läser det tekniska.
Då lutar det mot ren el uppvärming igen.
6Kw behöver jag för att den skall hålla sig värm även när locket är av. Då styr jakten mot en eventuell "smartare" sådan. Att kunna fjärrstyra samt hålla koll på temperatur i telefonen är av intresse.
Etapp 2 blir att få fatt I en automatisk doserare för klor och övrigt. Dock så är dem inte helt budgetvänliga just nu 🫨
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 119 inlägg
Ursäkta en gnällspik utan egen badtunna...men ska du hålla 2,5 kubikmeter vatten på 40 grader hela vintern - då lär det gå åt helt absurda mängder energi. Och isolering.
Jag köpte en mindre badtunna just för att jag skulle värma upp den, ca 1,2m3. Jag har gjort en liten lösning där jag har pump, filter o sånt med bypass för värmaren, men också bypass för hela rening/värme grejen. Körde elvärmare först, löjligt dyrt, kör en liten poolpump på 4kw idag, märk väl att 4jw, innebär att den ger det med typ 20c omgivande temp, jag tror inte den ger någon vinst alls under 10c ute. Antagligen fungerar den knappast då. Dessa pumpar under 10-15k är Kina leksaker. Jag håller värmen i tunnan på 34c hela sommaren och eldar när den används på vintern. Skulle aldrig falla mig in att värma upp den med el när den är som dyrast.
Du får ha en riktigt välisolerad tunna och bra isolerat lock och en rejält fet plånbok om du skall hålla den på 40c under vintern
Du får ha en riktigt välisolerad tunna och bra isolerat lock och en rejält fet plånbok om du skall hålla den på 40c under vintern
skall man klara det hela vinter så behövs en fullsize nordenanpassad LVVP med kanske extra plattvärmeväxlare mellan då pool-vatten med klor och kemikalier kan vara aggressivt - och då är det inga 10 papp...SågspånPappspikEternit skrev:
Leta efter något begagnad fullt fungerande LVVP-utedel med kompressor och värmeväxlare för vatten för någon som vill bli av med det, om du går i dom tankebanorna
en ecodan för 90tkrX xxargs skrev:skall man klara det hela vinter så behövs en fullsize nordenanpassad LVVP med kanske extra plattvärmeväxlare mellan då pool-vatten med klor och kemikalier kan vara aggressivt - och då är det inga 10 papp...
Leta efter något begagnad fullt fungerande LVVP-utedel med kompressor och värmeväxlare för vatten för någon som vill bli av med det, om du går i dom tankebanorna