420 läst · 13 svar
420 läst
13 svar
Uppvärmning av bostad med tappvarmvatten
Ett ökat utbud av värmepumpsberedare för tillverkning av tappvarmvatten på marknaden samt incitament i form av statligt energibesparingsbidrag gör att jag överväger att införskaffa en värmepumpsberedare inom en snar framtid.
Tanken har då slagit mig att installera en vattenvärmd radiator/konvektor i närliggande rum samt vattenburen golvvärme i närliggande badrum, båda är rum dit luft/luft-värmepumpen inte når. Och på så sätt spara några kWh, inte bara på varmvattenproduktionen utan även på uppvärmning av bostaden.
Finns det några invändningar mot idén?
Tanken skulle i sådana fall vara att använda en cirkulationspump och shunt, enligt följande produkt, https://www.lksystems.se/sv/produkter/golvvarme/shuntgrupper/lk-minishunt-m60n-77772406/
Det största problemet som jag inte riktigt löst är hur man skall hantera volymen i värmekretsen under sommaren. Preliminär lösning är att även sommartid ha cirkulation i systemet, alternativt separera värmesystemet med en värmeväxlare men då skenar kostnaden iväg, https://www.lksystems.se/sv/produkter/golvvarme/vaxlarpaket/lk-varmevaxlarpaket-10-77746682/
Slang som klarar 10 bar och 70° kontinuerligt (95° tillfälligt): https://www.lksystems.se/sv/produkter/golvvarme/ror/lk-golvvarmeror-pe-xa-77791267/
Jag har ännu inte gjort en beräkning av återbetalningstid på investeringen men med tanke på att LKs minishunt-paket är ganska dyr så kommer det nog inte återbetala sig innan den första värmepumpen går sönder. Min förhoppning är att kunna hitta billigare komponenter eller lösningar.
Att blanda golvvärme och radiator/konvektor i samma system bidrar också till komplexitet som jag än så länge förbisett.
Tanken har då slagit mig att installera en vattenvärmd radiator/konvektor i närliggande rum samt vattenburen golvvärme i närliggande badrum, båda är rum dit luft/luft-värmepumpen inte når. Och på så sätt spara några kWh, inte bara på varmvattenproduktionen utan även på uppvärmning av bostaden.
Finns det några invändningar mot idén?
Tanken skulle i sådana fall vara att använda en cirkulationspump och shunt, enligt följande produkt, https://www.lksystems.se/sv/produkter/golvvarme/shuntgrupper/lk-minishunt-m60n-77772406/
Det största problemet som jag inte riktigt löst är hur man skall hantera volymen i värmekretsen under sommaren. Preliminär lösning är att även sommartid ha cirkulation i systemet, alternativt separera värmesystemet med en värmeväxlare men då skenar kostnaden iväg, https://www.lksystems.se/sv/produkter/golvvarme/vaxlarpaket/lk-varmevaxlarpaket-10-77746682/
Slang som klarar 10 bar och 70° kontinuerligt (95° tillfälligt): https://www.lksystems.se/sv/produkter/golvvarme/ror/lk-golvvarmeror-pe-xa-77791267/
Jag har ännu inte gjort en beräkning av återbetalningstid på investeringen men med tanke på att LKs minishunt-paket är ganska dyr så kommer det nog inte återbetala sig innan den första värmepumpen går sönder. Min förhoppning är att kunna hitta billigare komponenter eller lösningar.
Att blanda golvvärme och radiator/konvektor i samma system bidrar också till komplexitet som jag än så länge förbisett.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 563 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 563 inlägg
Jag erkänner att jag inte läste igenom tråden supernoga men att använda tappvatten för värme är högst olämpligt och om jag inte minns fel så är det inte tillåtet i BBR:n.
Eftersom man inte gör det finns det inte heller färdiga lösningar på det, är verkligen shunten godkänd till tappvatten t ex?
Eftersom man inte gör det finns det inte heller färdiga lösningar på det, är verkligen shunten godkänd till tappvatten t ex?
Redigerat:
Har varit på gamla pannor där man dockar på vv för att ha vattenburen golvvärme året runt på toan. Där satt de bara en blandningsventil och en cirkpump.B Bordsduk skrev:Ett ökat utbud av värmepumpsberedare för tillverkning av tappvarmvatten på marknaden samt incitament i form av statligt energibesparingsbidrag gör att jag överväger att införskaffa en värmepumpsberedare inom en snar framtid.
Tanken har då slagit mig att installera en vattenvärmd radiator/konvektor i närliggande rum samt vattenburen golvvärme i närliggande badrum, båda är rum dit luft/luft-värmepumpen inte når. Och på så sätt spara några kWh, inte bara på varmvattenproduktionen utan även på uppvärmning av bostaden.
Finns det några invändningar mot idén?
Tanken skulle i sådana fall vara att använda en cirkulationspump och shunt, enligt följande produkt, [länk]
Det största problemet som jag inte riktigt löst är hur man skall hantera volymen i värmekretsen under sommaren. Preliminär lösning är att även sommartid ha cirkulation i systemet, alternativt separera värmesystemet med en värmeväxlare men då skenar kostnaden iväg, [länk]
Slang som klarar 10 bar och 70° kontinuerligt (95° tillfälligt): [länk]
Jag har ännu inte gjort en beräkning av återbetalningstid på investeringen men med tanke på att LKs minishunt-paket är ganska dyr så kommer det nog inte återbetala sig innan den första värmepumpen går sönder. Min förhoppning är att kunna hitta billigare komponenter eller lösningar.
Att blanda golvvärme och radiator/konvektor i samma system bidrar också till komplexitet som jag än så länge förbisett.
En sådan : https://vvsoutlet.se/outlet-produkt...c8WMK0OCQlH1G6xDzYRTke6JvnV8GdvYaAiAwEALw_wcB
Rickard. skrev:
Tack för svar.Rickard. skrev:
Jag kikade i BBR och fann följande, jag vet inte om det är det du avser:
"Handdukstorkar, golvvärme och andra värmare bör inte kopplas in på cirkulationsledningar för tappvarmvatten."
Om man skall läsa reglerna bokstavligt så skall min installation inte kopplas in på cirkulationsledning för tappvarmvatten. Dessutom är det inget skall-krav utan endast bör.
Angående shunten så visar det sig vid närmare efterforskning vara ett dåligt val, tack för att du uppmärksammade mig på detta. Max tryck är 6 bar och den är nog inte avsedd för tappvatten. Men ex.vis ESBE har shuntar och termostatiska blandningsventiler för 10 bar där åtminstone blandningsventilerna är avsedda för tappvatten.
L lat skrev:
Tack för bra input. Radiatorer och annat som inte är koppar eller godkänd plast är uteslutet.Demmpa skrev:
Jag har förstått, i mina tidigare efterforskningar, att detta är något som inte görs och att det avråds från det men jag försöker ta reda på varför. Jag är medveten om en del problem som behöver lösas för att kunna göra det på ett säkert sätt och anser (kanske i min enfald) att dessa problem gör att lösa med rätt konstruktion och val av komponenter. Men jag kanske har missat något, vad konkret är det som gör att det är en dålig idé?
Genom att välja komponenter som klarar 90° C, 10 bar, är i material avsett för tappvatten samt vidtar åtgärder för att undvika legionella (konstant flöde eller värmeväxlare) så undrar jag vilka risker som återstår?
Eller saknas något i min analys?
Tack för bra tips. Det blir ju lite enklare installation men med nackdelen att regleringen sker manuellt.E Emanuel01 skrev:
Den största risken som kvarstår är legionella...B Bordsduk skrev:
Tappvarmvattnet måste vara minst 50 grader för att inte riskera att det bildas legionella, det blir rätt svårt med golvvärme, element, shuntar och annat som du tänkt montera.
https://hydrodiagnostics.se/boverkets-byggregler-och-legionella/
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 563 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 563 inlägg
Bara för att det tål rätt tryck så betyder det inte att det är godkänt för tappvatten. Det måste även t ex vara rätt sorts mässing (avzinkningshärdad och inte för hög blyhalt) samt alla komponenter ska vara rostfria osv.
Sånt här är väl beprövat så det är inget nytt du kommit på men slutsatsen av "prövningen" är att det INTE är en bra idé och rörmokare (troligtvis) håller idag på med att koppla bort handdukstorkar och golvvärmen från tappvarmvatten, lokalt vet jag ett par BRF:er som gjort detta nyligt.
Bör i lagtext betyder dessutom inte riktigt samma sak som bör i normalt tal.
Sånt här är väl beprövat så det är inget nytt du kommit på men slutsatsen av "prövningen" är att det INTE är en bra idé och rörmokare (troligtvis) håller idag på med att koppla bort handdukstorkar och golvvärmen från tappvarmvatten, lokalt vet jag ett par BRF:er som gjort detta nyligt.
Bör i lagtext betyder dessutom inte riktigt samma sak som bör i normalt tal.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 53 038 inlägg
Den största principiella anledningen att inte göra detta gäller risken för legionella. Du får vatten stillastående i radiatorer och golvvärmeslin gor när termostater reglerar, alternativt vatten som shuntas till en temperatur som är idealisk för tillväxt av legionella bakterier.
Men utöver det så är i princip alla komponenter som används till värmesystem inkompatibla med tappvatten, både vad gäller tryck rostande och utfällning av ohälsosamma ämnen. Ex. radiatorer är inte gjorda för trycket.
Men utöver det så är i princip alla komponenter som används till värmesystem inkompatibla med tappvatten, både vad gäller tryck rostande och utfällning av ohälsosamma ämnen. Ex. radiatorer är inte gjorda för trycket.
Tack för länken, den citerade BBR men gav också lite mer bakgrund till vissa formuleringar i BBR. Bland annat så lärde jag mig att legionella även är en risk i flödande vatten, hade tidigare lärt mig att risken främst gäller stillastående vatten.K Kontoristen7 skrev:
Tack för svar.Rickard. skrev:Bara för att det tål rätt tryck så betyder det inte att det är godkänt för tappvatten. Det måste även t ex vara rätt sorts mässing (avzinkningshärdad och inte för hög blyhalt) samt alla komponenter ska vara rostfria osv.
Sånt här är väl beprövat så det är inget nytt du kommit på men slutsatsen av "prövningen" är att det INTE är en bra idé och rörmokare (troligtvis) håller idag på med att koppla bort handdukstorkar och golvvärmen från tappvarmvatten, lokalt vet jag ett par BRF:er som gjort detta nyligt.
Bör i lagtext betyder dessutom inte riktigt samma sak som bör i normalt tal.
Jag tror jag lägger ner denna idén.
Fast med värmeväxlare borde det inte finnas några invändningar?
För mig som har lite tjockare rör till badrummet pga att det var matningen till hela huset tidigare, så förutom allt som nämnts tidigare så kommer det att ta mkt varmvatten och lång tid att få ut varmvatten ur blandaren då en hel radiator med rör skall värmas upp först.
Eller tanken var att ha kontinuerlig cirkulation på uppvärmningsbiten?
Eller tanken var att ha kontinuerlig cirkulation på uppvärmningsbiten?
Ja, ursprungstanken var kontinuerlig cirkulation på golvvärmen och golvvärmen i separat krets från tappställen.D Dr Benz skrev:För mig som har lite tjockare rör till badrummet pga att det var matningen till hela huset tidigare, så förutom allt som nämnts tidigare så kommer det att ta mkt varmvatten och lång tid att få ut varmvatten ur blandaren då en hel radiator med rör skall värmas upp först.
Eller tanken var att ha kontinuerlig cirkulation på uppvärmningsbiten?
Du kör ju bara en fast temp på ventilen men du kan ju stänga av cirkpumpen om du inte vill ha värme på sommaren.B Bordsduk skrev:Tack för svar.
Jag kikade i BBR och fann följande, jag vet inte om det är det du avser:
"Handdukstorkar, golvvärme och andra värmare bör inte kopplas in på cirkulationsledningar för tappvarmvatten."
Om man skall läsa reglerna bokstavligt så skall min installation inte kopplas in på cirkulationsledning för tappvarmvatten. Dessutom är det inget skall-krav utan endast bör.
Angående shunten så visar det sig vid närmare efterforskning vara ett dåligt val, tack för att du uppmärksammade mig på detta. Max tryck är 6 bar och den är nog inte avsedd för tappvatten. Men ex.vis ESBE har shuntar och termostatiska blandningsventiler för 10 bar där åtminstone blandningsventilerna är avsedda för tappvatten.
Tack för bra input. Radiatorer och annat som inte är koppar eller godkänd plast är uteslutet.
Jag har förstått, i mina tidigare efterforskningar, att detta är något som inte görs och att det avråds från det men jag försöker ta reda på varför. Jag är medveten om en del problem som behöver lösas för att kunna göra det på ett säkert sätt och anser (kanske i min enfald) att dessa problem gör att lösa med rätt konstruktion och val av komponenter. Men jag kanske har missat något, vad konkret är det som gör att det är en dålig idé?
Genom att välja komponenter som klarar 90° C, 10 bar, är i material avsett för tappvatten samt vidtar åtgärder för att undvika legionella (konstant flöde eller värmeväxlare) så undrar jag vilka risker som återstår?
Eller saknas något i min analys?
Tack för bra tips. Det blir ju lite enklare installation men med nackdelen att regleringen sker manuellt.
För många år sedan, fanns något som kallades Gustavsbergssystemet. Då drogs rör för VV och värme i samma rör. Vad blev det det då, mängder av syresatt vatten susade genom elementen och vad hände då. Jo att allt som var i järn/stål rostade upp. Elementen blev det hål i, pannan rostade upp invändig e.t.c. Tror att numera är det förbjudet att installera på ett sådant sätt. Då tempen på vattnet understeg 50 C och blev stillastående i rören, varefter dom små som bor vattnet, blev 1000 generationer ytterligare på ett dygn. Inget bra.B Bordsduk skrev: