Hej!
är det någon som har kollat hur mycket ett hus kan tänkas upptaxeras efter ett fönsterbyte?
Det hör ju till att när man ansökt om statens Miljö-ROT för fönster med bra energiegenskaper, så ska huset taxeras därefter-suck! (Står på skatteverkets hemsida)
/Ulle, som funderar på att strunta i bidraget...

T
Jäpp- om du ansöker om ROT så samkörs registren m.m.
Hade själv funderingar på att ansöka om 3-glas, fick fram att bidraget skulle bli 10.000:-, men jag skulle också åka upp 3 poäng till på taxeringen, sen beror det på var din kåk finns, men jag räknade ut att staten skulle få tillbaka pengarna på 2 år så jag undviker att "flagga" för mycket med mina ändringar.

Hur som helst, lycka till

Vad har du för taxeringsvärde? Jag testade också, och fick fram att en poäng ändrade taxeringsvärdet med 23000kr. En fastighetsskatteeffekt på 230 kr per år. Kan du ha räknat en decimal fel? 3 poäng gav 620 kr per år.

T
Usch-över 4 mkr. Men sen tillkommer annat som slås ihop med fast-tax gällande förmögenhet m.m, därför la jag ned projektet med ROT på fönster, men jag kan ju förbättra annat via ROT utan att höja taxeringen framöver.......

Över 4 mkr, hua mej! Det är dyrt att bo... Jag har också använt ROT-avdraget för hantverkstjänster. Det räcker ju med att rínga en hantverkare, så är man uppe i maxbeloppet!
Som det ser ut kommer nu, kommer jag även att söka energispar. Fast jag vet inte hur den tidigare ägaren har deklarerat. Det kanske visar sig att han har undanhållit att de gamla fönstrena faktiskt var 3-glas. För i mitt fall skall egentligen inte tax-värdet ändras alls, eftersom 3-glas redan fanns (30 år gamla, dock).

T
Hmmm- det borde väl då ha passerat avskrivning = att du borde få dra av 3 poäng. Tror att dagens krav
på s.k UW-värde inte uppfylls av dina fönster, och då pröjsar du ju 620:- för mycket i skatt eller....?
(kolla upp med masen-man kan ju inte ha 2 olika regler för 3 glas )

Hej !!!

Min känsla säger att tar man med ROT avdraget för fönsterbyten, så blir man blåst , kan aldrig tänka mig att
staten skulle "bjuda på " 10000 kr i ROT avdrag för att inte sen dra in det 10ggr om, sen kan man ju fråga sig vad är 10000 kr på fönster för 130 000 kr??
det är min uppfattning av det hela.
Staten vinner alltid i slutändan, man skattas till döds i det här landet ,

MVH
Skopis ???

Grejen är att det inte spelar någon roll om du ansöker om Rot-avdrag eller inte för fönsterbyte. Du måste ändå redovisa att du bytt fönster när underlaget för fastighetsskatten ska in. Staten ger med ena handen och tar tillbaka med den andra och får en massa byråkrati - det kallas för fastighetsskatt och sosseri. Det enda raka är att slopa fastighetsskatten!

hur blir det om man som jag bara bytt den inre glasrutan mot en dubbelglas kasett?
jag har då rätt rill rotavdraget, men hur står det i taxerings papprena, mina fönster är ju gammla, men ena glaset är nytt. ???

Du får göra ROT avdrag för arbetskostnaderna, men inte Miljö-ROT, då du måste ha bytt till fönster med U=1.2 på hela konstruktionen (intyg från statens provningsanstalt, SP)
Så har iaf jag tolkat reglerna, som finns att läsa på skatteverkets hemsida.
/Ulle

Misse_o_Mojje skrev:
Du får göra ROT avdrag för arbetskostnaderna, men inte Miljö-ROT, då du måste ha bytt till fönster med U=1.2 på hela konstruktionen (intyg från statens provningsanstalt, SP)
Så har iaf jag tolkat reglerna, som finns att läsa på skatteverkets hemsida.
/Ulle

jag har endast bytt inre glaset till en dubbelglas kasett.
Jag har intyg från SP att helakonstruktionen klarar U-värde på 1,2

som jag ser det så får jag 2 eller 3 poäng extra om jag talar om att jag bytt till bättre rutor.

ger dessa poäng alltid samma höjning av taxeringsvärdet eller är det olika?
hur mycke extra ger 3 poäng?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.