199 läst · 2 svar
199 läst
2 svar
Uppskattning av effektförbrukning för golvvärme
Hej,
Jag tänkte bara höra om det finns någon metod för att räkna ut ungefär hur mycket effekt golvvärme kommer dra i ett badrum?
Exempel:
* Golvyta: 3m2
* Temperatur vid golvet utan golvvärme som jag mätt: 23 grader
* Badrummet är mitt i lägenheten, och dessutom finns det lägenheter både ovanför och under. Så badrummet värms upp av värme från alla intilliggande väggar runtom hela "badrums kuben".
Några frågor under dessa förutsättningar:
1. Vad är rimlig temperatur att ställa in för golvvärmen? Är 23 grader tillräckligt som är temperatur utan golvvärme (i så fall behövs ju inte golvvärmen?), eller hur varmt vill man ha det? Antar att golvet ska vara varmare än temperaturen i badrummet för att det ska vara behagligt.
2. Ungefär hur stor temperaturhöjning i badrummet resulterar 1) i? Från 23 grader, till vilken temperatur?
3. Går det att uppskatta effektförbrukning för att uppnå detta?
Tack på förhand!
Jag tänkte bara höra om det finns någon metod för att räkna ut ungefär hur mycket effekt golvvärme kommer dra i ett badrum?
Exempel:
* Golvyta: 3m2
* Temperatur vid golvet utan golvvärme som jag mätt: 23 grader
* Badrummet är mitt i lägenheten, och dessutom finns det lägenheter både ovanför och under. Så badrummet värms upp av värme från alla intilliggande väggar runtom hela "badrums kuben".
Några frågor under dessa förutsättningar:
1. Vad är rimlig temperatur att ställa in för golvvärmen? Är 23 grader tillräckligt som är temperatur utan golvvärme (i så fall behövs ju inte golvvärmen?), eller hur varmt vill man ha det? Antar att golvet ska vara varmare än temperaturen i badrummet för att det ska vara behagligt.
2. Ungefär hur stor temperaturhöjning i badrummet resulterar 1) i? Från 23 grader, till vilken temperatur?
3. Går det att uppskatta effektförbrukning för att uppnå detta?
Tack på förhand!
Jag har aldrig varmare än 21 grader i luften i mitt badrum, jag har både element och golvvattenslinga i badrummet och bara lite värme i golvet gör att det blir skönt.
Jag har badrumsmattor så det blir aldrig kallt på golvet även utan värme påslagen.
Jag har badrumsmattor så det blir aldrig kallt på golvet även utan värme påslagen.
Ok, då blir det lite svårt att jämföra med situationen jag beskrev i trådstarten, eftersom du även har element. Svårt att veta hur mycket av uppvärmningen och effektförbrukningen som kommer från elementet respektive golvvärmen i ditt fall.D Dilato skrev:
Men vilken temperatur har du golvvärmen inställd på, och vad resulterar det i för temperatur på själva golvet? Vidare, hur mycket effekt drar golvvärmen och hur stor är golvytan?
Klicka här för att svara