Har en fundering angående att rikta upp ytterväggarna vid ett lösvirkesbygge.

Är i färd med att sätta igång med mitt garagebygge, det är ett vidbyggt garage på 30m2
Grundläggning är klar, platta på mark med golvvärme.

Frågan jag har är:
Hur får jag ytterväggarna att hålla sig i lod?

Har tidigare byggt bodar och hus med grundbjälklag i trä, då kan man ju lätt slå tillfälliga strävor mellan väggar och bjälklaget med vanlig spik.

Här har jag platta på mark, det är knepigt att spika i. Har oxå sett att folk proppat fast reglar på plattan och fäst strävor i dessa. Men jag vill inte riskera att punktera golvvärmeslangen genom att borra i plattan.

Går det att limma fast reglar med t.ex. pl400, och får man bort dem sen?
Jag är mycket tacksam om det är någon som har några förslag
 
Kan du inte stötta upp dom utifrån?
 
Kan du slå ner någon regel i marken utanför plattan och sedan fästa dina ströer i denna?

- M
 
Mikael_L
Vänster vägg stöttar du från dess hammarband diagonalt ner i syllen till höger vägg och vise versa.

Är det långa avstånd får det kanske bli lite snett ner i syllen på vägg 90grader från den stöttade.

Jag hade en rejält stor, typ 2-3 tons sten liggande på marken ett par meter ifrån, där pluggade jag fast en bit regel med två hyfsat kralliga skruvar, 5-6mm . Sen skruvade jag fast en stötta där.
Ska du borra i granit måste du nog ha en borrhammare.

Några tips.

edit: la upp en bild
 
  • stottor.jpg
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Vänster vägg stöttar du från dess hammarband diagonalt ner i syllen till höger vägg och vise versa.

Är det långa avstånd får det kanske bli lite snett ner i syllen på vägg 90grader från den stöttade.

Jag hade en rejält stor, typ 2-3 tons sten liggande på marken ett par meter ifrån, där pluggade jag fast en bit regel med två hyfsat kralliga skruvar, 5-6mm . Sen skruvade jag fast en stötta där.
Ska du borra i granit måste du nog ha en borrhammare.

Några tips.

edit: la upp en bild
Tackar för svaren! och bilden...

Måtten på garaget är 4,8 *6,3 m , så avstånden invändigt blir ganska långa, snett ner i syllen kan funka, på några ställen, men mitt på långväggen lär jag inte nå, där får det bli att banka ner något i marken för att skruva i.
Tyvärr råder stor brist på stenar i omgivningen så det går inte för min del. Borrhammare hade inte varit något problem, hos mig råder ingen brist på maskiner, ideér saknas däremot ibland.
 
Ta en eller troligen flera lastpallar och lägg på plattan, ställ sedan en regnvattentunna/oljefat på varje pall och fyll med vatten. Dina strävor spikas eller skruvas lätt i pallen.
 
Är det inte dumt att borra/fästa i plattan? Det kanske finns någt träd i närheten du kan fästa dem i? Annars kör på uffes modell med lastpallar :)
 
Ingen har föreslagit att de ska borras i plattan. :)
Spetsa en regelstump, slå ner den i gräset i bit och spika stöttan där i - enkelt!
 
Tackar igen, lastpallsalternativet var kreativt! Får se vad det blir.
Kanske lägger gipset på pallar och spikar i dem, Annars blir det nog att banka ner spetsade regelstumpar i marken bredvid.

// Marta
 
Mikael_L
Om du går vidare med lastpallsalternativet kan man väl säkra lite extra mha av en "dubb".

Borra med 4 eller 5mm betongborr genom undre plankan i pallen och bara ca 5-10mm ner i betongen, dra sen i en 4,8 x 25mm träskruv (eller den längd som är lämplig), så får man ju en dubb som gör att det är lögn att få pallen att glida nåt sålänge det är något hundratal kg lastat på den.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.