Jag skall ta och byta bil och tänkte därför ta och utöka mitt bolån för att finansiera delar av kostnaden. Detta för att få ett lån med lägre ränta. Den initiala tanken var att försöka få ett blanco/billån med någorlunda låg ränta men efter att ha pratat med banken så skulle det gå att utöka bolånet.

Till saken hör att jag har ett "gammalt" bolån med de gamla reglerna om amorteringskrav, då jag tog över huset efter skilsmässa under våren 2016.

I samband med att jag skulle utöka lånet så gjordes en värdering av huset. Mitt nuvarande lån är på ca 3.050.000 och värderingen hamnade på 6 miljoner. Jag skall "bara" låna 100 000 kr till och det finns befintliga pantbrev som täcker detta. Även med utökat lån kommer jag inte upp över skuldkvoten på 4,5 ggr.

Nu till min fråga: Jag hade ärligt talat lite dålig koll på alla regler men personen jag pratade med på banken sade att jag kunde ta det som ett tilläggslån, som då skall amorteras av snabbare, vilket passar bra då jag ändå inte vill ha lånet på längre löptid än nödvändigt.

Men hon sade även att detta skulle innebära att mitt befintliga bolån läggs om och att det då skulle omfattas av de nya amorteringsreglerna. Efter att ha läst på lite så tolkar jag det som att man kan ta tilläggslånet "separat" och att mitt befintliga lån inte påverkas. Eller har jag fel här? Någon insatt som vet hur det ligger till?

Idag amorterar jag redan mer än 1%, så det är väl inte så att jag inte klarar av det, men med stigande räntor i antågande så känns det som att det hade varit bra att inte omfattas av de nya reglerna på mitt befintliga lån, så att jag skulle kunna minska amorteringen något (om nu banken går med på det) om behovet skulle uppstå..
 
Hej jag har varit i liknande situation. Jag har läst mig till att man har två val, antingen lägga om hela lånet, det gamla samt tillägg eller att tillägga lånet hanteras utifrån nya regler med bla amorteringskrav. Lycka till
 
U uffen skrev:
Hej jag har varit i liknande situation. Jag har läst mig till att man har två val, antingen lägga om hela lånet, det gamla samt tillägg eller att tillägga lånet hanteras utifrån nya regler med bla amorteringskrav. Lycka till
Så har jag också uppfattat det och är väl så jag vill ha det. Kändes antingen som att hon jag pratade med inte var påläst, alternativt försökte lura mig till att lägga om hela lånet.
 
U uffen skrev:
Tycker det framgår tydligt på finansinspektionens hemsida
[länk]

du får väl hänvisa dit?
Vet inte om jag tycker att det är glasklart, men står ju en hel del. Det jag inte är helt hundra på är om mitt "gamla" lån fortfarande gäller med samma regler som innan, eller om det automatiskt faller under de nya reglerna
 
Unikt namn
Med 3 050 000 befintligt + 100 000 och värdering på 6M så blir belåningsgraden 52,5%.
Så på två och ett halvt år hamnar du under amorteringgränsen även med nya reglerna om jag inte tolkat något fel.
 
Som läget ser ut med skakiga konjunkturer och osäker fastighetsmarknad så skulle jag säga att du har väldigt goda skäl att inte använda huset som penningmaskin för att konsummera. Bilköp är strängt taget konsumtion.

1% amortering betyder i klartext att huset borde klara sig över 100 år utan renovering och det är ju inte speciellt sannolikt. Att i det läget ta ytterligare lån på huset innebär att måla in sig ännu längre in i knuten.

Vad tror du om möjligheten att hitta en billigare bil? Det brukar finnas ganska bra utbud på bra bilar i 15000-kronorsklassen. En sådan duger bra att köra till arbetet med.
 
  • Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
Jag vet att det inte är optimalt att låna till konsumtion, men å andra sidan är det väldigt få som köper en bil kontant idag. Och med tanke på värderingen av huset så känns inte 100000 inte oöverstigligt. Men visst, räntorna är på väg upp och man får ha koll på ekonomin.

Räknar med att sälja min nuvarande bil för runt 25000, så att köpa en annan för 15000 känns inte aktuellt. Det är ju också ofta så att i den prisklassen brukar reparationskostnaderna börja springa iväg så smått, och är man inte vare sig kunnig eller intresserad av bilmek, så är det nog i längden billigare att köpa en lite nyare bil.
 
B Bergling skrev:
Jag vet att det inte är optimalt att låna till konsumtion, men å andra sidan är det väldigt få som köper en bil kontant idag. Och med tanke på värderingen av huset så känns inte 100000 inte oöverstigligt. Men visst, räntorna är på väg upp och man får ha koll på ekonomin.

Räknar med att sälja min nuvarande bil för runt 25000, så att köpa en annan för 15000 känns inte aktuellt. Det är ju också ofta så att i den prisklassen brukar reparationskostnaderna börja springa iväg så smått, och är man inte vare sig kunnig eller intresserad av bilmek, så är det nog i längden billigare att köpa en lite nyare bil.[/QUOTE
De flesta jag känner har köpt sina bilar kontant. Fast å andra sidan är det betydelselöst vad andra gör. Det enda som räknas är vad som passar ens egna behov. Att ta tilläggslån på huset verkar inte riktigt passa dina behov. Vad är det för fel med din nuvarande bil?
 
Till att börja med kan du, precis som du säger, göra på två sätt.

Nr1. du lånar 100 tkr till och din totala skuld blir 3050tkr + 100 tkr.
vilken sen ställs i relation till fastighetens värdering, i ditt fall 6mnkr
det ger 52,5 % i belåningsgrad och således 1% amortering av hela skulden/ år = 2541 kr/ månad

Du kan tidigast värdera om huset, i syfte att sänka ditt amorteringskrav, om 5 år. Det betyder att du måste amortera 2541kr/ månad tills du är under 50% i belåningsgrad.

Nr. 2 Alternativregeln. Du tar 100tkr lån och amorterar det på 10 år. Går i regel inte att lägga upp på kortare tid men du kan göra extraamorteringar om du vill bli av med det tidigare.

100tkr på 10 år = 833 kr/ månad utöver vad du redan amorterar.

Att ta ett billån på 100tkr när du har en fastighet med så låg belåningsgrad skulle jag inte ens se som en risk ärligt talat. Varför köpa en billig bil med hög servicekostnad när du har möjligheten att köpa en bättre bil?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.