Nerre skrev:
Det är inte samma sak som att det är "helt ok" som jag skrev. Skolan måste lära ut att det bara är tack vare skolkopieringsavtalet som de får göra så.

Man får heller inte glömma punkt 11c i de allmänna villkoren
[länk]

Och kravet att det måste finnas byline/källhänvisning.
Naturligtvis. Det är också detta som förmedlas till eleverna (bl.a. av mig själv) att det bara är inom skolarbetet som det är tillåtet. Källhänvisning samma sak där och kort där efter källkritik. :D
 
Norrhyttan skrev:
Konstigt, jag funderade ett tag på vilka bloggar jag följer, och kom fram till att alla i 999 fall av 1.000 enbart publicerar egentagna bilder.
Läser jag fel bloggar?
Som svar på din avslutande fråga:
Nej, men bloggarna har lärt sig på ett måhända brutalt sätt att bildstöld strider mot svensk lag, och kan bli dyrt.

Det finns ett litet företag som kallar sig Bildombudsmannen och drivs av Jur. kand. Staffan Teste.
http://www.bildombudsmannen.se/
Hans specialitet är att leta upp brott mot upphovsrätten på stora och små bloggar och skicka saftiga räkningar till bloggarna.

Se t.ex. http://www.genusfotografen.se/?p=687

Eller googla på bildombudsmannen för andra exempel.

En enkel regel som jag försöker följa här på Bygga Hus är:
Egna bilder OK,
produktbilder från t.ex. Jula är OK, särskilt om jag anger källan (det är ju nästan reklam),
och i övrigt delar av bilder som används som illustration i ett resonemang, och där bildutsnittet i sig inte kan anses nå någon verkshöjd.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Naturligtvis. Det är också detta som förmedlas till eleverna (bl.a. av mig själv) att det bara är inom skolarbetet som det är tillåtet. Källhänvisning samma sak där och kort där efter källkritik. :D
Och du är lärare på mellanstadiet?
 
Nerre skrev:
Och du är lärare på mellanstadiet?
Allt som oftast.
 
Ok, då måste dagens mellanstadie-elever vara smartare än vad mina ungar var i den åldern, för mina ungar hade aldrig fattat så avancerade "juridiska konstruktioner".

"Fråga först" tycker jag är mycket enklare att lära ut till små barn.
 
KnockOnWood skrev:
Som svar på din avslutande fråga:
Nej, men bloggarna har lärt sig på ett måhända brutalt sätt att bildstöld strider mot svensk lag, och kan bli dyrt.
De bloggar jag följer har aldrig ägnat sig åt bildstöld. Vad är det för typ av bloggar som är så pigga på att sno bilder, menar du? Jag råkar aldrig på det.
Jag är själv fotograf till yrket och har bra koll på upphovsrättslagstiftningen. Har jagat en och annan figur angående bildrättigheter, men faktiskt aldrig hittat någon av mina bilder på någon blogg.
 
Du följer kanske inte så många bloggar som startats av 13-åringar? :)
 
Då kan du inte lägga upp många bilder på nätet. Har du testat google bildsök på dina bilder?
 
Norrhyttan skrev:
De bloggar jag följer har aldrig ägnat sig åt bildstöld. Vad är det för typ av bloggar som är så pigga på att sno bilder, menar du? Jag råkar aldrig på det.
Jag är själv fotograf till yrket och har bra koll på upphovsrättslagstiftningen. Har jagat en och annan figur angående bildrättigheter, men faktiskt aldrig hittat någon av mina bilder på någon blogg.
Om du är fotograf så har du väl i alla fall hört talas om Terje Hellesø!
Han inte bara snodde bilder, han manipulerade dem också.
Den historien började på http://www.jagareforbundet.se/blogg/2011/08/26/drombilden/
och slutade här http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3938&artikel=4804948

Titta för övrigt på länkarna jag lämnade.
Men det är kanske också frågan om bilderna är värda att sno helt enkelt ;)
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
T
KnockOnWood skrev:
Som svar på din avslutande fråga:
Nej, men bloggarna har lärt sig på ett måhända brutalt sätt att bildstöld strider mot svensk lag, och kan bli dyrt.

Det finns ett litet företag som kallar sig Bildombudsmannen och drivs av Jur. kand. Staffan Teste.
[länk]
Hans specialitet är att leta upp brott mot upphovsrätten på stora och små bloggar och skicka saftiga räkningar till bloggarna.

Se t.ex. [länk]

Eller googla på bildombudsmannen för andra exempel.

En enkel regel som jag försöker följa här på Bygga Hus är:
Egna bilder OK,
produktbilder från t.ex. Jula är OK, särskilt om jag anger källan (det är ju nästan reklam),
och i övrigt delar av bilder som används som illustration i ett resonemang, och där bildutsnittet i sig inte kan anses nå någon verkshöjd.
Fast jag tycker att ärendet med genusfotografen som du länkar till är lite märkligt med tanke på att bilderna som publicerades var avfotograferingar av originalbilden. Om jag minns min upphovsrätt så är det tillåtet att fotografera av en en bild och publicera den så länge det tydligt syns att det är en avfotografering. Det är till och med så att fotografen har upphovrätten på avfotograferingen.
Om jag inte läste fel så hade motparten i sin kampanj använt genusfotografens avfotografering i sin motkampanjsida på Facebook, vilket skulle innebära att de gör sig skyldiga till samma brott själva.
 
Hur var tävlingen tänkt för oss som inte han se det???
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
TechMark skrev:
...Om jag minns min upphovsrätt så är det tillåtet att fotografera av en en bild och publicera den så länge det tydligt syns att det är en avfotografering...
Så du menar att om jag fotograferar grannens nygjorda oljemålning inklusive ram,
så kan jag trycka och sälja denna "plansch" som mitt eget verk?

Nja... :confused:

PS
Strunt i ramen förresten.
Det syns ju ändå tydligt att ett fotografi av en oljemålning inte är originalet,
utan bara en "avfotografering".
 
Redigerat:
Det stämmer faktiskt. Tar man en bild på bilden så undkommer man upphovsrätten. Vilket löjliggör hela lagstiftningen. Då kan lika väl orginalbilden vara fri, iallafall för privat och ej vinstdrivande syften.
 
Nerre skrev:
Ok, då måste dagens mellanstadie-elever vara smartare än vad mina ungar var i den åldern, för mina ungar hade aldrig fattat så avancerade "juridiska konstruktioner".

"Fråga först" tycker jag är mycket enklare att lära ut till små barn.
De har läskig koll på läget många gånger. Det vet i alla skillnad på "internt i klassrummet" och "ute på Internet"
 
huggan skrev:
Det stämmer faktiskt. Tar man en bild på bilden så undkommer man upphovsrätten. Vilket löjliggör hela lagstiftningen. Då kan lika väl orginalbilden vara fri, iallafall för privat och ej vinstdrivande syften.
Såvitt jag minns stämmer inte detta. Upphovsrätten gäller framställning av nya exemplar, oavsett teknik.

Ett fotot på en tavla eller staty får delad upphovsrätt, både den som gjort tavlan/statyn och den som tagit fotot får upphovsrätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.