Johan Gunverth skrev:
Borde inte lånet av bilder räknas in i citaträtten och återgivningsrätten? I USA har man ju "Fair use" som skulle friskriva användningen här på byggahus.se
Citaträtten gäller inte bilder och Sverige saknar fair use. Läs här om hur det kan gå: http://www.genusfotografen.se/?p=687

Dessutom (ur bloggen) "Jag hittar inget rättsfall som liknar mitt potentiella, bara en HD-dom om tumnagelbilder, där ett företag dömdes för upphovsrättsintrång trots att fotografens bilder var frimärksstora inslag i en skärmdump."
 
injonil skrev:
Jag hoppas Marlene läser och lär i denna tråd!
Ja, eller inte. För vad vore forumet utan bilder?
 
Vår normala användning av bilder här på forumet hotas knappast av lagstiftningen.
 
Men om jag förstår saken rätt så beror det ju bara på att ingen beivrar brottet, inte att det är ok.
 
?

Vad jag menar med normal användning av bilder i forumet är att vi lägger upp bilder som vi tagit själva. Vad är problemet med det?
 
MathiasS skrev:
Men om jag förstår saken rätt så beror det ju bara på att ingen beivrar brottet, inte att det är ok.
Precis, så har det varit väldigt länge, även innan Internet blev var mans sandlåda så kopierades det ju både bilder och texter till sånghälften och såna grejer. Och även om ingen beivrar det så ÄR det ju formellt sett upphovsrättsbrott.

Det trista är när barnen får lära sig i skolan att det är helt ok att "hitta en bild på internet" för att illustrera en uppsats...
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
injonil skrev:
?

Vad jag menar med normal användning av bilder i forumet är att vi lägger upp bilder som vi tagit själva. Vad är problemet med det?
Det är lika normalt med icke eget material.
 
Ja, folk lägger upp googlade bilder för att visa "ungefär en sån här är det jag har".
 
Mmm, men då är det var och en som lägger upp bilderna som bryter mot lagen. Skulle Byggahus få ett klagomål från någon berörd så kan Byggahus ta bort bilden. I övrigt får var och en ta ansvar för vad de gör, inget som behöver beröra Byggahus. Däremot ska givetvis Byggahus följa reglerna kring upphovsrätt i det material de producerar själva och det är väl det som tråden handlade om från början.
 
injonil skrev:
Skulle Byggahus få ett klagomål från någon berörd så kan Byggahus ta bort bilden.
När blev det ok att "låna" saker utan att fråga först? Är det ok att sno en cykel på stan om man bara lämnar tillbaka den om den rättmätiga ägaren hittar en? Du vänder ju upp och ner på ansvaret.

Det är möjligt att det i många fall är någon skada, men det är ju svårt att veta utan att fråga. Det kan ju vara så att rättighetsägaren själv tjänar sina pengar på att ha reklam på sidan där bilden finns. Är det då rimligt att byggahus kan visa den, tjäna pengar på den och låta ägaren ta kostnaden för datatrafiken?
 
Vem argumenterar du med? Jag har aldrig påstått att det är ok att folk lägger upp bilder som är skyddade av upphovsrätt.
 
Nu beror det lite på här, jag gissar att Byggahus har utgivningsbevis för de redaktionella delarna (men är inte hundra på det) men för forumet så gäller antagligen Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor. Den innebär att Byggahus i och med att de inte förhandsgranskar det som forumdeltagarna lägger upp inte heller får ansvaret för det.
 
Nerre skrev:
P...
Det trista är när barnen får lära sig i skolan att det är helt ok att "hitta en bild på internet" för att illustrera en uppsats...
(skulle ha postat detta för ett tag sedan men glömde klicka "Skicka" :) )

Det är faktiskt helt OK. Elever och lärare får fritt ladda ner bilder från Internets publika tjänster (t.ex. Googles bildsök) för att använda i undervisningen. De får också fritt publicera detta på skolans intranet där bara elever och lärare har tillgång till informationen.
De får dock inte publicera på Internet där allmänheten har tillgång, t.ex. Facebook eller en blogg.
Jag stöter ofta på den här frågan som datorutbildare för elever och har fått detta klargjort ett antal gånger.

http://www.skolverket.se/skolutveck...allan/upphovsratt/lararguider/bilder-1.155130
http://www.skolverket.se/skolutveck...lan/upphovsratt/lararguider/internet-1.154481
 
Det är inte samma sak som att det är "helt ok" som jag skrev. Skolan måste lära ut att det bara är tack vare skolkopieringsavtalet som de får göra så.

Man får heller inte glömma punkt 11c i de allmänna villkoren
http://www.bonuscopyright.se/atlas/file.php?archivefile=592

Och kravet att det måste finnas byline/källhänvisning.
 
amka58 skrev:
Ja, det innebär i praktiken att samtliga bloggar bryter mot upphovsrätten.
Konstigt, jag funderade ett tag på vilka bloggar jag följer, och kom fram till att alla i 999 fall av 1.000 enbart publicerar egentagna bilder.
Läser jag fel bloggar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.