Jag har idag en ålderstigen UniFi-lösning med Gateway (USG-3), en UniFi-CloudKey Gen 1, en UniFi switch (US-8-60W) och 2 accesspunkter (UAP). CloudKey får inte uppdateringar längre så något måste göras. Har kört i ca 8 år och är mycket nöjd så håller gärna fast vid UniFi. Vad är lämplig uppgradering?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 751 inlägg
CloudKey behövs bara om du inte har någon hyfsat stationär dator på nätverket. Den kan då köra Unifi Network Server som programvara (app) istället för CloudKey. Systemet behövs enbart när du vill göra förändringar av Unifi-systemet. Dit räknas förstås uppgraderingar av accesspunkterna och om du kör någon slags övervakning. Konfigurationen kan migreras från Cloudkey till dator och datorns app uppgraderas i vanlig ordning.P pfb skrev:Jag har idag en ålderstigen UniFi-lösning med Gateway (USG-3), en UniFi-CloudKey Gen 1, en UniFi switch (US-8-60W) och 2 accesspunkter (UAP). CloudKey får inte uppdateringar längre så något måste göras. Har kört i ca 8 år och är mycket nöjd så håller gärna fast vid UniFi. Vad är lämplig uppgradering?
I övrigt har jag inga åsikter om produktval, men har du mycket trafik på WiFi och moderna datorer och liknande, kan det ju bli lite kvickare med nya Unifi6.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 905 inlägg
En UDR är skulle jag säga är en bra lösning i ditt fall, tyvärr kanske inte den billigaste.
Jag skulle kika på en UCG Ultra. Controller och gateway i ett till ett OK pris.
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-unifi-cloud-gateways/products/ucg-ultra
Den kan inte köra Protect så ska du utöka med kameror så behöver du mer/andra prylar.
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-unifi-cloud-gateways/products/ucg-ultra
Den kan inte köra Protect så ska du utöka med kameror så behöver du mer/andra prylar.
Tack för input, borde skrivit lite mer om min anslutning. Har fiber via stadsnätet, Bahnhof 100/100 som räcker till mig och hustrun. Spelar inte, streamar mest tv. Skulle vilja uppdatera AP till moderna. Vet att CloudKey inte behövs men kostade bara ca 1500 och tycker det är smidigt att ha möjlighet att konfigurera utan att behöva ha min dator på.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 905 inlägg
Vad har du för budget?
UDR fixar absolut allt du behöver baserat på vad du beskriver.
Men som sagt, den är svår att få tag på från Unifi, vilket ju ofta är ett tecken på att den börjar bli lång i tanden och snart utbytt. Så även om du skulle få tag i en skulle jag inte rekommendera den.
Vill du ha något litet och kompakt och inte reagerar på kostnaden är ju en Dream Wall ett riktigt bra köp.
Om du däremot kan tänka dig att förvara utrustningen lite mer dolt och inte har ont om utrymme är det ju rätt trevligt med en Dream Machine Pro och en PoE switch eller enUDMP-SE och sedan komplettera med en eller flera AP's beroende på tycke och smak.
Om du vill hålla nere priset och ha en liten och kompakt lösning är ju Unifi Express ett fullgott alternativ.
Och kom ihåg att CloudKey nuförtiden inte bara går att köra som en app på någon av dina enheter eller datorn, men även finns som tjänst från Ubiquiti, men jag tycker den är väl högt prissatt för privat bruk.
UDR fixar absolut allt du behöver baserat på vad du beskriver.
Men som sagt, den är svår att få tag på från Unifi, vilket ju ofta är ett tecken på att den börjar bli lång i tanden och snart utbytt. Så även om du skulle få tag i en skulle jag inte rekommendera den.
Vill du ha något litet och kompakt och inte reagerar på kostnaden är ju en Dream Wall ett riktigt bra köp.
Om du däremot kan tänka dig att förvara utrustningen lite mer dolt och inte har ont om utrymme är det ju rätt trevligt med en Dream Machine Pro och en PoE switch eller enUDMP-SE och sedan komplettera med en eller flera AP's beroende på tycke och smak.
Om du vill hålla nere priset och ha en liten och kompakt lösning är ju Unifi Express ett fullgott alternativ.
Och kom ihåg att CloudKey nuförtiden inte bara går att köra som en app på någon av dina enheter eller datorn, men även finns som tjänst från Ubiquiti, men jag tycker den är väl högt prissatt för privat bruk.
Jag håller med om att ucg ultra kan vara en bra ersättare. Finns någon orsak att uppgradera ap:arna? Om någon flaskhall upplevs kan en uppgradering vara motiverad, men annars tycker jag att det är bättre att vänta. Wifi 7 bör trilla ner till de billigare AParna snart.
Dream Wall såg ju trevlig ut, men priset är för högt. Dream Machine är också i överkant vad jag tänkt mig. Har läst på lite och verkar nog landa i en UCG Ultra då den verkar modernare än UDR och stabilare än Express.
Mina gamla UAP stödjer bara 2.4 GHz och tänkte att det var dags att bli snäppet modernare. Har tittat på U6+ för ca 1500:-. Googlar lite och internet verkar tveksamt till att det kommer billigare U7, Pro kostar ca 2300:-, frågan är om det är värt den pengen? Behöver två AP för att täcka hela huset
Mina gamla UAP stödjer bara 2.4 GHz och tänkte att det var dags att bli snäppet modernare. Har tittat på U6+ för ca 1500:-. Googlar lite och internet verkar tveksamt till att det kommer billigare U7, Pro kostar ca 2300:-, frågan är om det är värt den pengen? Behöver två AP för att täcka hela huset
Är du säker på att de inte har 5 Ghz? Wifi4 från 2009 har 2,4 och 5 Ghz.P pfb skrev:
Wifi7 behöver en 2,5 Gbps switch för att nå sin fulla kapacitet. Om ni inte har trådanslutna pc:ar och nas kanske wifi6 ap:ar är tillräckligt bra?
Om du inte behöver så många fler enheter på nätverket eller avancerade funktioner så är UniFi Express ett billigt alternativ. Fungerar som din Cloud Key, gateway och 1 accesspunkt (WiFi 6). Men det är 4(?) max antal UniFi enheter som kan kopplas till den.