Vet någon vad det kostar att uppgradera elavtalet från befintliga 16A till 24A. Det verkar som om 16A inte räcker längre. Jo, jag har har kontakt med elektriker som nu ska mäta vilka apparater som tar ström.

A
H Hogebo skrev:
Vet någon vad det kostar att uppgradera elavtalet från befintliga 16A till 24A. Det verkar som om 16A inte räcker längre. Jo, jag har har kontakt med elektriker som nu ska mäta vilka apparater som tar ström.
25 A kostar väl ca 7000 kr per år..
Sedan tillkommer väl avgifter för installation och registrering..

• Gilla
Hogebo
  • Laddar…
Det är olika pris beroende på nätägare. Min har prislista som man kan se vad det kostar. För mig är skillnaden 16-25A 3-fas runt 1000 kr/år. Till det kommer kostnaden för att byta säkring, vilken kan vara en hel del om elnätet inte är dimensionerat för den högre effekten.

• Gilla
Hogebo och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Jag har kontaktat elektriker för att göra jobbet

H Hogebo skrev:
Det finns ju 20A däremellan om det skulle funka?

• Gilla
Hogebo
  • Laddar…
Om kabeln fram till mätarskåpet är för klen för 25A, då är det väl nätägaren som offererar bytet? Elektrikern byter bottenplattor till huvudsäkringarba, och ev kabel in till proppskåpet och annat som behöver bytas.

Här där jag bor (vällingby) är det dimensionerat för 25A, behöver man mer får man be ellevio om en offert.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.