2 850 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Uppgradera äldre sinkmaskin till CNC-fräs.
Medlem
· Västragötalandslän
· 33 inlägg
Nån som vet om det gjorts förut? Borde väl inte vara så galet krångligt. Den har ju redan X,Y och Z axel...
Typ installera något sånt här: http://www.ebay.com/itm/3-axis-Nema...593?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43b378ca41
Nån som vet vad sinkmaskin heter på Engelska?
Typ installera något sånt här: http://www.ebay.com/itm/3-axis-Nema...593?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43b378ca41
Nån som vet vad sinkmaskin heter på Engelska?
Redigerat:
Tvivlar på att det nånsin gjorts förut, sinkmaskiner är inte i bruk längre i någon omfattning inom modern trä/möbelindustri pga cnc och andra sammanfogningsmetoder, men det är onekligen ett intressant projekt!
Själv skulle jag bara vilja ha en "plain" CNC-fräs, Rockler Wood i USA har en drive nu på en fin fräs bänkmodell med 3D mjukvara med 24x24" bädd och 5" i djupled till ett fint pris speciellt med dollarkursen vi har nu, men.... de levererar bara på den kontinenten. Någon som känner till något liknande i fräsväg? Inga kinamaskiner eller rena hemmabyggen dock, bara europeiskt eller amerikanskt är av intresse.
Själv skulle jag bara vilja ha en "plain" CNC-fräs, Rockler Wood i USA har en drive nu på en fin fräs bänkmodell med 3D mjukvara med 24x24" bädd och 5" i djupled till ett fint pris speciellt med dollarkursen vi har nu, men.... de levererar bara på den kontinenten. Någon som känner till något liknande i fräsväg? Inga kinamaskiner eller rena hemmabyggen dock, bara europeiskt eller amerikanskt är av intresse.
Har precis nu hittat en intressantare maskin i Tyskland till ett lägre pris Dessutom ingen moms eller tull inom EU om maskinen används i verksamheten.
X=1000 mm; Y=600 mm; Z= 110 mm för 3300 Euro
Medlem
· Västragötalandslän
· 33 inlägg
Var ut till verkstan och mätte arbetsfältet på min sinkmaskin.
X=1100 mm; Y=550 mm; Z=85 mm
Det är en Göteneds som är från en svunnen tid då saker gjordes ordentligt från början. Likvärdiga maskiner annonseras ut för ca 7000kr. Sen tippar jag på att det i runda slängar skulle kosta 3500-4000kr med delar + mjukvara. Har dock aldrig byggt någon så kan vara ute och cykla.
Sen kanske det tar nån vecka att bygga den med...
Ska forska vidare.
buildyourcnc.com/ verkar ha massa läsvärt kring området.
X=1100 mm; Y=550 mm; Z=85 mm
Det är en Göteneds som är från en svunnen tid då saker gjordes ordentligt från början. Likvärdiga maskiner annonseras ut för ca 7000kr. Sen tippar jag på att det i runda slängar skulle kosta 3500-4000kr med delar + mjukvara. Har dock aldrig byggt någon så kan vara ute och cykla.
Sen kanske det tar nån vecka att bygga den med...
Ska forska vidare.
buildyourcnc.com/ verkar ha massa läsvärt kring området.
Medlem
· Västragötalandslän
· 33 inlägg
Phl: Dovetailer hittade jag nåt de kallar, men det verkar inte vara riktigt samma.
Anglosaxerna kanske inte använder sinkmaskiner, men lite konstigt för de brukar ju alltid vara toknördiga med sina maskiner. Var sak har sin maskin, och tusentals jiggar liksom.
Anglosaxerna kanske inte använder sinkmaskiner, men lite konstigt för de brukar ju alltid vara toknördiga med sina maskiner. Var sak har sin maskin, och tusentals jiggar liksom.
Liknande trådar
-
Smart lås till dörr i lantligt/äldre hus
Fönster & Dörrar -
Tips på renovering äldre badrum m våtrumsmatta/tapet?
Fritidshus -
Äldre ytterdörrar, uppfylls den s.k. "klass 3" säkerhetsstandarden?
Försäkringar -
Skänkes - Äldre strömbrytate och eluttag
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Kan handduks tork ersätta en äldre radiator ?
Värme allmänt