Mitt kök är från 1967, och i behov av lite omsorgsfull kärlek. Tyvärr har jag ingen riktigt klar uppfattning om hur jag vill göra så det här är lite lösa tankar. Söker alla former av kreativ input.
Huset är från 1957, och redan efter 11 år så bestämde sig första ägaren för att byta ut husets originalkök mot ett platsbyggt kök delvis i teak. Någon gång på 90-talet verkar kaklet ha bytts. Jag har själv bytt köksblandaren och belysningen. Spisen och diskmaskinen är bara några åt gamla och alldeles utmärkta. Kyl och frys syns inte på bild, men är fristående med överskåp och bytta för några år sedan då det gamla kyl/frysen gav upp. Golvet är totalt livstrött. Det är Wicanders korkoplast, med plattor som lossnar. Jag har limmat fast de som lossnat med kontaktlim. Diskbänken är en klassisk modell med droppkant längst fram. Den är bra, men samtidigt lite ojämn. Finns ingen bärande skiva under plåten på många ställen.
Köksstommarna är spånplattor med teakfronter, och luckorna består av teaksidor och en laminatskiva i mitten som det sitter limmad vävtapet på. Vävlaminat står det i ritningen till köket, men jag kan inte hitta någon sådan produkt, så det verkar vara något som man kan ha byggt själv. Det ser iallafall ut som en klassisk vävtapet på en hård skiva.
Hela köket är alltså väl fungerande och mängden förvaring och arbetsyta är tillräcklig efter en utrensning av onödiga köksmaskiner, men det är helt enkelt inte snyggt. Det känns murrigt och brunt. Varken jag eller barnen vill ha det så. Så något ska göras. Troligen nästa år, av hantverkare. Jag har bara inte någon klar plan för jag vill göra eller vad som blir snyggt. Jag vill ha en ljusare känsla än idag.
- Målning av väggar och tak är självklart. Även hallen utanför ska målas.
- Golvet måste självklart ut. Jag funderar på att ta in en mattläggare som får lägga en linoleummatta. Jag vill inte ha vinyl. Då kan man ta hallen på samma gång. Att lägga in en linoleummatta borde heller inte vara särskilt dyrt och köket kan stå kvar där det står.
- Golvet - alternativ två: Golvet är en riskkonstruktion i form av isolerat och uppreglat golv på en oisolerad betongplatta. En bra bit under golvet går köksavloppet som jag vet är slitet och lite ovalt. Om jag river upp det uppreglade golvet helt skulle jag kunna lägga in ett nytt avloppsrör som ersätter köksavloppet, gjuta ihop allt med eps-betong och lägga in golvvärme. Men då drar pengarna iväg rejält för något som inte ens är ett problem idag. Avloppet fungerar problemfritt, har aldrig haft ett stopp. Dessutom måste nederskåpen i köket ut.
- Teaken är gammal och har mörknat. Jag skulle tro att en slipning och inoljning med teakolja kommer att ge en helt annan lyster på teaken.
- Jag vill inte byta ut köket. I kvalitet så skulle ett byte ge mig ett kök av spånplattor, eller åtminstånde likvärdig kvalitet om jag satsar kanske >100000 på själva köket och behåller vitvarorna.
- Jag tycker inte speciellt illa om kaklet, men det känns brunt (det är ljusbrunt) och bidrar till murrigheten. Funderar på att byta ut det mot vanligt vitt 10x10-kakel, glaspanel eller vitt hexagonkakel som på bilderna. Jag har hexagonkakel på fler ställen i huset så det skulle vara väldigt lämpligt.
- Vävlaminatet vet jag inte alls vad jag ska göra med. Jag funderar på om det går att limma en fanerskiva eller en tunn plywood över laminatet. Kanske en vitlaserad björkplywood? Eller så kanske det skär sig totalt mot teaken? Teakfaner är också ett alternativ. Ett annat alternativ skulle helt enkelt kunna vara att tillverka nya köksluckor. Det här är nog den svåraste nöten att knäcka.
- Funderar också på belysningen. Ska man ändå måla i taket så är det inte omöjligt att fräsa in elkablar eller att sätta in en bättre belysning. Takhöjden är bara 2:30 så det behöver vara någon typ av plafond.
Alla tankar är välkomna. Frågor, funderingar, inspirationsbilder osv.
Huset är från 1957, och redan efter 11 år så bestämde sig första ägaren för att byta ut husets originalkök mot ett platsbyggt kök delvis i teak. Någon gång på 90-talet verkar kaklet ha bytts. Jag har själv bytt köksblandaren och belysningen. Spisen och diskmaskinen är bara några åt gamla och alldeles utmärkta. Kyl och frys syns inte på bild, men är fristående med överskåp och bytta för några år sedan då det gamla kyl/frysen gav upp. Golvet är totalt livstrött. Det är Wicanders korkoplast, med plattor som lossnar. Jag har limmat fast de som lossnat med kontaktlim. Diskbänken är en klassisk modell med droppkant längst fram. Den är bra, men samtidigt lite ojämn. Finns ingen bärande skiva under plåten på många ställen.
Köksstommarna är spånplattor med teakfronter, och luckorna består av teaksidor och en laminatskiva i mitten som det sitter limmad vävtapet på. Vävlaminat står det i ritningen till köket, men jag kan inte hitta någon sådan produkt, så det verkar vara något som man kan ha byggt själv. Det ser iallafall ut som en klassisk vävtapet på en hård skiva.
Hela köket är alltså väl fungerande och mängden förvaring och arbetsyta är tillräcklig efter en utrensning av onödiga köksmaskiner, men det är helt enkelt inte snyggt. Det känns murrigt och brunt. Varken jag eller barnen vill ha det så. Så något ska göras. Troligen nästa år, av hantverkare. Jag har bara inte någon klar plan för jag vill göra eller vad som blir snyggt. Jag vill ha en ljusare känsla än idag.
- Målning av väggar och tak är självklart. Även hallen utanför ska målas.
- Golvet måste självklart ut. Jag funderar på att ta in en mattläggare som får lägga en linoleummatta. Jag vill inte ha vinyl. Då kan man ta hallen på samma gång. Att lägga in en linoleummatta borde heller inte vara särskilt dyrt och köket kan stå kvar där det står.
- Golvet - alternativ två: Golvet är en riskkonstruktion i form av isolerat och uppreglat golv på en oisolerad betongplatta. En bra bit under golvet går köksavloppet som jag vet är slitet och lite ovalt. Om jag river upp det uppreglade golvet helt skulle jag kunna lägga in ett nytt avloppsrör som ersätter köksavloppet, gjuta ihop allt med eps-betong och lägga in golvvärme. Men då drar pengarna iväg rejält för något som inte ens är ett problem idag. Avloppet fungerar problemfritt, har aldrig haft ett stopp. Dessutom måste nederskåpen i köket ut.
- Teaken är gammal och har mörknat. Jag skulle tro att en slipning och inoljning med teakolja kommer att ge en helt annan lyster på teaken.
- Jag vill inte byta ut köket. I kvalitet så skulle ett byte ge mig ett kök av spånplattor, eller åtminstånde likvärdig kvalitet om jag satsar kanske >100000 på själva köket och behåller vitvarorna.
- Jag tycker inte speciellt illa om kaklet, men det känns brunt (det är ljusbrunt) och bidrar till murrigheten. Funderar på att byta ut det mot vanligt vitt 10x10-kakel, glaspanel eller vitt hexagonkakel som på bilderna. Jag har hexagonkakel på fler ställen i huset så det skulle vara väldigt lämpligt.
- Vävlaminatet vet jag inte alls vad jag ska göra med. Jag funderar på om det går att limma en fanerskiva eller en tunn plywood över laminatet. Kanske en vitlaserad björkplywood? Eller så kanske det skär sig totalt mot teaken? Teakfaner är också ett alternativ. Ett annat alternativ skulle helt enkelt kunna vara att tillverka nya köksluckor. Det här är nog den svåraste nöten att knäcka.
- Funderar också på belysningen. Ska man ändå måla i taket så är det inte omöjligt att fräsa in elkablar eller att sätta in en bättre belysning. Takhöjden är bara 2:30 så det behöver vara någon typ av plafond.
Alla tankar är välkomna. Frågor, funderingar, inspirationsbilder osv.
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 633 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 633 inlägg
Du kanske ska filma och kanske spola avloppsrören för att ta reda på om de snart har rostat igenom.
Tror du att det går att vitmåla vävlaminatet?
För det och så slipa teaken borde göra det mindre murrigt ihop med bättre belysning. Du skulle nog behöva två plafonder på den sträckan. Men teak är inte särskilt ljust utan rätt brunt.
Vitt skär sig inte mot teaken, du har ju en vit vägg precis bredvid teakdörrarna nu.
Det finns ju plafonder som är enklare och mer i 50-talsstil om du föredrar det.
Tror du att det går att vitmåla vävlaminatet?
För det och så slipa teaken borde göra det mindre murrigt ihop med bättre belysning. Du skulle nog behöva två plafonder på den sträckan. Men teak är inte särskilt ljust utan rätt brunt.
Vitt skär sig inte mot teaken, du har ju en vit vägg precis bredvid teakdörrarna nu.
Det finns ju plafonder som är enklare och mer i 50-talsstil om du föredrar det.
Avloppsstammen från köket är filmad för några år sedan. Det var några reliningkillar här och jagade jobb, och jag konstaterade att den var lite oval och full med fett. I övrigt såg avloppet väldigt bra ut. Så det finns en poäng i att byta den. Fast den såg inte alls jättedålig ut, och hade den gjort det hade nog reliningfirman varit tydlig med att den borde bytas.
Jag gjorde om en del av avloppet i tvättstugan, och där finns en förberedd möjlighet att koppla in en ny stam från köket om det skulle behövas. Jag funderar också på att bara göra en relining på köksstammen, om det blir behov av det. Det är alltså rimligt att chansa på att lägga in en ny golvmatta för 25000:- och skulle det visa sig att stammen måste bytas om 5 år så river jag upp golvet då och gjuter. Grundproblemet är att jobbet blir mycket större om jag ska byta stammen på samma gång.
Det skulle nog gå att spackla, slipa och måla vävlaminatet. Men jag är rädd att det ser muppigt ut med vita rutor i köksluckorna. Funderar dock på att testa med en vitmålad tunn masonit.
Jag gjorde om en del av avloppet i tvättstugan, och där finns en förberedd möjlighet att koppla in en ny stam från köket om det skulle behövas. Jag funderar också på att bara göra en relining på köksstammen, om det blir behov av det. Det är alltså rimligt att chansa på att lägga in en ny golvmatta för 25000:- och skulle det visa sig att stammen måste bytas om 5 år så river jag upp golvet då och gjuter. Grundproblemet är att jobbet blir mycket större om jag ska byta stammen på samma gång.
Det skulle nog gå att spackla, slipa och måla vävlaminatet. Men jag är rädd att det ser muppigt ut med vita rutor i köksluckorna. Funderar dock på att testa med en vitmålad tunn masonit.
Ett bra första test är ju att försöka göra rent väven med diskmedel så att man blir av med fettfläckarna. Kombinerar man det med uppslipning av luckorna så blir det garanterat mycket bättre.
Du har rätt i att det är coolt. Ett sånt kök skulle ingen bygga idag. Det är ett av skälen till att jag inte vill slänga ut det.
Kopparen tåls att fundera på. Handtagen är ju koppar eller mässing men behöver poleras. Undrar om man skulle kunna göra något annat med koppar? Kanske någon form av taklampa med koppar?
Edit: Två sådana här taklampor kanske?
Du har rätt i att det är coolt. Ett sånt kök skulle ingen bygga idag. Det är ett av skälen till att jag inte vill slänga ut det.
Kopparen tåls att fundera på. Handtagen är ju koppar eller mässing men behöver poleras. Undrar om man skulle kunna göra något annat med koppar? Kanske någon form av taklampa med koppar?
Edit: Två sådana här taklampor kanske?
Det är nog bara du som vet hur ni vill ha det.
Kör är som allt annat i ett hem en fråga om personlig smak.
Bild nr3 känns för mig som ett dåligt skämt...
Kör är som allt annat i ett hem en fråga om personlig smak.
Bild nr3 känns för mig som ett dåligt skämt...
Problemet är ju att jag inte vet hur jag vill ha det..Huddingebo skrev:
Bild tre är för att visa glasskivan. Men tror egentligen mer på kakel. Det här var rätt läckert.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 633 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 633 inlägg
Det blir mycket fog med små kakel/mosaik och det är fogarna som är besvärligast att hålla rena.pelpet skrev:
Då är det ju lite svårt att se hur det ser ut med genomrostning. När ett rör är fullt med fett blir det smalare än avsett och det blir lättare stopp (även om du nu inte har haft det hittills), det kan vara bra att spola för att få bort fettet och sen filma när det verkligen går att se hur rostigt det är.pelpet skrev:
Relining lönar sig sällan i en bostad och det krävs att anslutningen mellan relinad stam och orelinad stam görs på ett särskilt sätt för att det ska bli tätt.pelpet skrev:
Börja med att tejpa upp vanligt A4-papper i en ruta.pelpet skrev:
Jag skulle gjort golvet ordentligt. Det kommer att vara lika jobbigt oavsett när du gör det och så blir det inte pengar i sjön. Kan varmt rekommendera linoleum och mattläggare (eftersom du troligtvis behöver skarva-och därmed svetsa). Definitivt satsat på att få till en behaglig belysning, och funderat på att byta överskåpet till höger mot öppna hyllor för att lätta upp. Köket ger ett väldigt kompakt, instängt intryck nu. En tanke är också att byta ut vävtapetsspeglarna i överskåpen mot räfflat fönsterglas. Ger lite liv, utan insyn i röriga skåp och du slipper måla. Vad gäller underskåpen skulle jag försökt få till att de såg ut att vara helt i teak.
Och byta bänkskiva, till en ljus komposit med en infälld ho för att få mer bänkyta.
Det där har jag också funderat på - om det går att plocka loss sidorna från speglarna och sätta dit ett glas istället? Skulle jag sätta belysning i skåpen så får man ännu mer mera ljus känsla. Räfflat glas är ingen dum idé, hade först tänkt på frostat glas men räfflat blir nog bättre.C Cederbergskan skrev:Jag skulle gjort golvet ordentligt. Det kommer att vara lika jobbigt oavsett när du gör det och så blir det inte pengar i sjön. Kan varmt rekommendera linoleum och mattläggare (eftersom du troligtvis behöver skarva-och därmed svetsa). Definitivt satsat på att få till en behaglig belysning, och funderat på att byta överskåpet till höger mot öppna hyllor för att lätta upp. Köket ger ett väldigt kompakt, instängt intryck nu. En tanke är också att byta ut vävtapetsspeglarna i överskåpen mot räfflat fönsterglas. Ger lite liv, utan insyn i röriga skåp och du slipper måla. Vad gäller underskåpen skulle jag försökt få till att de såg ut att vara helt i teak.
Jättefint kök! Och du verkar ha rätt inställning till renovering av det.
Kunde vara en idé att tapetsera speglarna? Byta knoppar till glas knoppar kanske? Stående stavkakel skulle vara skitsnyggt där, eller kanske hela typ våtrumsskivor (kommer inte på vad de kallas, men finns liknande för kök) med ett passande och diskret mönster.
Kunde vara en idé att tapetsera speglarna? Byta knoppar till glas knoppar kanske? Stående stavkakel skulle vara skitsnyggt där, eller kanske hela typ våtrumsskivor (kommer inte på vad de kallas, men finns liknande för kök) med ett passande och diskret mönster.
Teak är mörkt även slipat. Om trät är oljat kanske stekfett mm satt sig i trät och svartnat något, men om det är lackat tror jag skillnaden blir liten. Är lacken sliten eller krackelerad lyfter förstås en slipning och ny lack.pelpet skrev: