Mitt golvbjälklag (vind i gammalt flerbostadshus, under brandteglet är det 30-40 cm av sten och sand som det ser ut, med genomgående balkar här och där, inte så mycket byggsopor som jag hört att det ibland kan vara) skall fixas till nu när golvspånet ändå är bortplockat.

Bygghöjden är en begränsning och undergolvet (teglet) är ojämnt. I den nya konstruktionen har jag lagt till en stegljudsskiva som ersätter motsvarande höjd av sand och ersatt golvspånskivan på 16 mm (med masonitlappar under skarvarna) med ett golvspån på 22 mm med limfog (höjer mao golvet med 6 mm). Vidare kommer golvet nu att läggas i våg vilket höjer det några centimeter ytterligare i ena änden. Dessutom kommer golvet att hellimmas, tidigare låg det flytande ovanpå spånskivan

Det är viktigt för mig är att inte försämra ljudisoleringen nedåt - förhoppningsvis skall det till och med bli något bättre än tidigare.

Flytspackel har avskrivits pga lång torktid, likaså Granab pga leveranstiden på 2 veckor (det var oplanerat att golvet skulle rivas upp nu så vi har det lite tight med tid).

Så här har jag tänkt mig

1. Golvbrädor (Rappgo Mörkaskog) 14 mm (hellimmat golv)
2. Golvspån 22 mm (Parocs stegljudsskiva utefter alla kanter för att säkerställa att inte golvspånet går emot väggen någonstans)
3. Stegljudsskiva Paroc SSB 2t, 17 mm
4. Åldersbeständig plast (uppvikt på väggen så att ingen sand riskerar att hamna ovanpå denna)
5. Sand ca 10-100 mm
6. Tegel

Är det något jag glömt, borde tänka på eller överväga att förändra (min byggare är ovan vid att använda sand för det flytande golvet så vi försöker tillsammans att speca upp detaljerna noga)?

Hur gör man enklast för att jämna ut sanden (den är för närvarande skottad upp i olika högar, så det är inte bara lite finlir)?
Någonstans läste jag om att man kan använda 2 tjocka rör och dra över sanden - är det bra, och vilken typ av rör kan man då använda?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.