Finns det något sätt att fräscha upp markstenar(betong) så att man får tillbaka den grå finishen som var när det var nylagda. Tvättat har jag gjort, men...

Åsa Lund
Högtryckstvätt med terrasstvätt
Rolla på Grön Fri
Ny fogsand
Tada! 🖒

Åsa Lund skrev:
Högtryckstvätt med terrasstvätt
Rolla på Grön Fri
Ny fogsand
Tada! 🖒
Jo, den grejen har jag funderat på. Men, det är inte riktigt det jag är ute efter. Vill ha den grå "nyalagda" färgen. Funderar på att blanda ut cement med vatten och pensla på och hoppas på solsken och inget regn så att det sätter sig ordentligt.

Någon som har testat det?

harry73
Troll?

H
Lite bilder hur det ser ut?

harry73 skrev:
Troll?
Absolut inte!!! Jag är helt seriös. Tycker att det är jäkligt synd att ytbetongen spolas bort vid tvätt och undrar därför om den kan återskapas.

harry73
Enklaste är att köpa nya sten eller försöka vända dom

N nauleem skrev:
Jo, den grejen har jag funderat på. Men, det är inte riktigt det jag är ute efter. Vill ha den grå "nyalagda" färgen. Funderar på att blanda ut cement med vatten och pensla på och hoppas på solsken och inget regn så att det sätter sig ordentligt.

Någon som har testat det?
Du kan ju pröva på en sten.
Utan att vara cementexpert så tror jag att vattenblandad cement kommer inte att sitta så hårt. Tror mer på torrblandad cement & sand som strös ut i ett tunt lager och där nattfukten får det att härda. Men du kan ju pröva både det ena och andra sättet. Om alt är att köpa nya, vilket jag misstänker nog är det bästa för att uppnå "ny-looken", så är det bara till att pröva. Går det så går det.

harry73
Jag tycker att det är slöseri med våra resurser när i princip hållbara material bytts yt för att nylooken har försvunnit. Medan andra material avsiktligt slits för att uppnå en sliten finish.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.