5 809 läst · 5 svar
6k läst
5 svar
Uppfart (backe) regnar bort vad göra?
Hej!
Jag har en uppfart ca 80m2 till mitt hus.
Backen består utav sten/sand/grus.
Nu har vi haft en hel del regn som gjort att stora delar av backen runnit ut till den asfalterade allmänna vägen.
Det har även skapats stora hål och dylikt där vattnet runnit.
Får gå ner till slutet av backen och spendera mycket tid på att skotta tillbaka gruset.
Det är även ett problem på vintern när man ska skotta snö och spaden hugger.
Har funderat på att Asfaltera, gjuta betong eller sätta plattor men allt är ganska dyrt.
Finns det något billigt/enkelt sätt att lösa problemet med att uppfarten regnar bort tills jag har råd att Lägga plattor?
Tänker mig något typ av lim jag häller över hela uppfarten så att den inte regnar bort.
Någon som har ett tips?
Jag har en uppfart ca 80m2 till mitt hus.
Backen består utav sten/sand/grus.
Nu har vi haft en hel del regn som gjort att stora delar av backen runnit ut till den asfalterade allmänna vägen.
Det har även skapats stora hål och dylikt där vattnet runnit.
Får gå ner till slutet av backen och spendera mycket tid på att skotta tillbaka gruset.
Det är även ett problem på vintern när man ska skotta snö och spaden hugger.
Har funderat på att Asfaltera, gjuta betong eller sätta plattor men allt är ganska dyrt.
Finns det något billigt/enkelt sätt att lösa problemet med att uppfarten regnar bort tills jag har råd att Lägga plattor?
Tänker mig något typ av lim jag häller över hela uppfarten så att den inte regnar bort.
Någon som har ett tips?
Skulle ju säga att problemet så beror på avrinningen. Om man kan bryta mönstret att allt vatten rinner längs med backen så avbryter man ju även mönstret.
Så mitt förslag är att lägga ner 1-2 acodrän och dra ut dagvattnet bredvid uppfarten, antingen med hjälp av en stenkista eller bara via ett dike
Så mitt förslag är att lägga ner 1-2 acodrän och dra ut dagvattnet bredvid uppfarten, antingen med hjälp av en stenkista eller bara via ett dike
Renoveringsnovis
· Östersund
· 91 inlägg
Enklast möjliga är väl att gräva små snedställda diken tvärs över vägen som leder bort vattnet innan allt sköljs iväg. Så små att det inte är något problem att köra över såklart. Lite mer seriöst är väl något sånt här som du kan gräva ned https://gds.se/belaggning/uppfart/led-bort-vattnet
Ja det fungerar fint, skall spridas ut, vattenidränkas, och vältras till med gummihjulsvälter. Funkar att köra med bilen. Lite sand uppe på sedan och det blir en helt ok beläggning. Användes förr för att ”belägga” grusvägar.G-83 skrev:
Fick ett pris på ca 180t för att få en betonguppfart. Uppfarten är på ca 80-90m2, lite bredare på vissa ställen och i en backe.
Skulle flytas i 3 omgångar och priset avser allt arbete ink material.
Tyckte det lät för dyrt så tackade nej.
Funderar nu på att kanske någon gång i framtiden gjuta en klack längst ner i backen på ca 1.5 x 6m. Sen beställa hem en massa grus och dumpa i backen.
Förhoppningen med klacken är att gruset inte ska rinna iväg med regnvattnet. Men jag vet inte, känns som en projekt som ligger en bra bit i framtiden, just nu har jag andra saker som jag ska styra med.
Skulle flytas i 3 omgångar och priset avser allt arbete ink material.
Tyckte det lät för dyrt så tackade nej.
Funderar nu på att kanske någon gång i framtiden gjuta en klack längst ner i backen på ca 1.5 x 6m. Sen beställa hem en massa grus och dumpa i backen.
Förhoppningen med klacken är att gruset inte ska rinna iväg med regnvattnet. Men jag vet inte, känns som en projekt som ligger en bra bit i framtiden, just nu har jag andra saker som jag ska styra med.
Liknande trådar
-
Lyfta bil som står i backe
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Min grusuppfart är helt invaderad av ogräs, hur återställer jag den?
Trädgård allmänt -
Knäpper i huset när det regnar?
Övrigt husrelaterat -
Rengöra cement eller betong-plattor på uppfart och gångar
Trädgård allmänt -
Snickeripodd - Sliparebacken, Daniel & Byggahus
Möbelsnickeri