4 736 läst · 19 svar
5k läst
19 svar
Uppdelning TN-C till TN-S i fasadmätarskåp
Sida 1 av 2
För tillfället har jag mitt mätarskåp på en ställning vid tomtgränsen.
Inkommande ledning är EKKJ 3x10 +10mm2.
I skåpet sitter en JFB så uppdelningen från 4 till 5 ledare sker ju följaktligen i skåpet idag.
När jag byggt klart ska skåpet sättas in i fasaden och då kommer jag ta bort JFB ur skåpet.
Är det då normalt att man drar 5x6mm2 RK från fasadmätarskåpet in till huvudcentralen, och lägga både PE och N ledarna på samma plint (PEN) i fasadmätarskåpet?
Inkommande ledning är EKKJ 3x10 +10mm2.
I skåpet sitter en JFB så uppdelningen från 4 till 5 ledare sker ju följaktligen i skåpet idag.
När jag byggt klart ska skåpet sättas in i fasaden och då kommer jag ta bort JFB ur skåpet.
Är det då normalt att man drar 5x6mm2 RK från fasadmätarskåpet in till huvudcentralen, och lägga både PE och N ledarna på samma plint (PEN) i fasadmätarskåpet?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Då när den frågan är avklarade så lånar jag tråden och spinner vidare på ämnet att fälla in fasadmätarskåp i ytterväggar. Har hört att det kan bli kallras om man gör så, vilket låter ganska logiskt. Men många gör ju på det sättet så då borde det ju gå utan att få en kall fläck på väggen. Hur går man egentligen? Isolerar man mer på den punkten eller?
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det blir ju logiskt mindre volym av isolering bakom skåpet - svårt att trolla annat än att öka volymen på något vis. Tjockare vägg?
Man kan även sätta mätarskåpet "halv-infällt". Jag satte en gång så att mätarskåpet stack ut ca 5cm för att det skulle rymmas lite isolering.
Detta byggde sen snickaren en snygg träram runt så det blev snyggt!
Detta byggde sen snickaren en snygg träram runt så det blev snyggt!
I mitt fall så kommer även garaget (där skåpet ska sitta) få 70+170+70mm isolering i väggarna så även om det givetvis blir mindre isolering bakom skåpet så blir det försumbart i förhållande till de 11m2 garageportyta som jag planerar att ha.
Jag tror, men är inte säker på, att man inte får ha inkommande elskåp på garaget, utan det måste sitta på själva boningshuset.
Jag vet säkert att en bekant planerade så för flera år sedan, men fick det underkänt av någon anledning och var tvungen att flytta skåpet till boningshuset.
Edit: Tillägg, det gällde alltså två separata byggnader med några meter emellan. Trådskaparen kanske har garaget ihopbyggt med boningshuset.
Jag vet säkert att en bekant planerade så för flera år sedan, men fick det underkänt av någon anledning och var tvungen att flytta skåpet till boningshuset.
Edit: Tillägg, det gällde alltså två separata byggnader med några meter emellan. Trådskaparen kanske har garaget ihopbyggt med boningshuset.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag vet hela kvarter där man har fristående förråd/carport med infällt mätarskåp.
Menar du mig när du skriver "ditt sätt"?
Antingen har du missuppfattat mig eller så har jag missat något, jag planerar nämligen att ha JBF (flera st.) innomhus i HC.
Angående placeringen av skåpet så är garaget och huset ihopbyggt i mitt fall.
Antingen har du missuppfattat mig eller så har jag missat något, jag planerar nämligen att ha JBF (flera st.) innomhus i HC.
Angående placeringen av skåpet så är garaget och huset ihopbyggt i mitt fall.
En följdfråga.
Är det en dum ide att byta befintlig JFB mot en 300mA i fasadmätarskåpet i samband med att skåpet monteras på huset?
Tänkte att inkommande ledning (som kommer gå genom halva huset) skulle bli helt oskyddad annars.
Kan det leda till problem, eller är det helt onödigt?
Är det en dum ide att byta befintlig JFB mot en 300mA i fasadmätarskåpet i samband med att skåpet monteras på huset?
Tänkte att inkommande ledning (som kommer gå genom halva huset) skulle bli helt oskyddad annars.
Kan det leda till problem, eller är det helt onödigt?
Exakt så gjorde jag, för att inte ta ur all isolering från min 120mm tjocka garagevägg.Rrrrr skrev:
Förövrigt, har man 5cm isolering bakom mätarskåpet så motsvarar det i runda slängar ett modernt välisolerat fönster med 0,8 i u-värde. Så med 5 cm isolering kvar blir det inte värre kallras än från ett fönster i motsvarande storlek.
Ja en del förespråkar det, själv skulle jag aldrig komma på tanken.Gabbe1 skrev:
Men ska du få JFB-selektivitet så måste du välja speciella JFB och rätt JFB. Detta kan jag noll och intet om, men det finns säkert några på forumet som kan guida dig.
Och 300mA ger inget personskydd mot dödsfall, så frågan är vad du egentligen tänker skydda?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 682 inlägg
Förutom högre märkutlösningsström måste den vara av fördröjd typ, typ "S".
Den skyddar då huvudledningen mot brand. Det är dock svårt att se uppenbara (vanliga) felfall (som inte löser säkringen) där en sådan JFB skulle göra nytta. Beror väl på hur utsatt kabeln blir.
Den skyddar då huvudledningen mot brand. Det är dock svårt att se uppenbara (vanliga) felfall (som inte löser säkringen) där en sådan JFB skulle göra nytta. Beror väl på hur utsatt kabeln blir.