Mätaren ska bytas.
Men hur ser egentligen uppdelningen ut för vem som ansluter Pen och sen delar upp till tns.
Gör den person som byter mätaren eller måste elektriker göra det innan mätarbytet sker.

Samt är det godkänt att göra uppdelningen i detta skåp eller krävs det ett modernare?
Elektriskt skåp som ska ha mätarbyte med synliga kablar och anslutningar, samt äldre säkerhetsbrytare och rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Adam
  • Laddar…
Den som byter elmätare gör ingenting annat än att byta själva elmätaren, som alltså kopplas in på samma sätt som den gamla. Bytet påverkar inte hur TN-C/TN-S hanteras i skåpet. Allt annat arbete får du anlita en elfirma till att göra. Vad föranleder frågan?

Uppdelningen till TN-S sker vanligen på kundens utgående plint.

Vad är det för plint vi ser i bilden? Kundens utgående plint eller inkommande? Din utgående plint bör sitta under locket längst ned, och den duger för att gå ut med både TN-C och TN-S.

Kabeln in och mätaren är nätägarens ansvar, medans skåpet och allt annat i skåpet är ditt ansvar. Nätägaren ansluter trådarna till mätaren och ev bef. plintar. Utgående ledningar och uppdelning till TN-S ligger på dig.
Skåpet har en del att önska och skulle aldrig bli godkänt i dag, men reglerna gäller inte retroaktivt.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den som byter elmätare gör ingenting annat än att byta själva elmätaren, som alltså kopplas in på samma sätt som den gamla. Bytet påverkar inte hur TN-C/TN-S hanteras i skåpet. Allt annat arbete får du anlita en elfirma till att göra. Vad föranleder frågan?

Uppdelningen till TN-S sker vanligen på kundens utgående plint.

Vad är det för plint vi ser i bilden? Kundens utgående plint eller inkommande? Din utgående plint bör sitta under locket längst ned, och den duger för att gå ut med både TN-C och TN-S.
Främst tänker jag på att få bytt de gamla kablarna mellan huvudsäkringarna och mätaren. Och såklart inkoppling utan plinten.
Framtiden innehåller ett byte av skåpet men mätarbyte kom visst tidigare än fasadrenoveringen.

Återkommer med fler bilder.

Öppen eldosa med kablar och säkerhetsbrytare, damm och en sprayburk i botten.
Skapa konto

Alltid intressant med bilder. Någon oinsatt person som inte ville bryta plomberingen på mätaren har uppenbarligen kopplat om lite i skåpet så att allting är lite bakvänt. Men du har ännu inte svarat på frågan vilken kabel som är inkommande servis. Om din egentliga fråga är hur du går vidare så skulle jag säga att en elfirma står först på tur för att röja lite i skåpet.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Mitt råd Satsa på att byta skåpet direkt. Det blir billigare och bättre än att låta din elektriker byta trådar, få plats och sätta fast utgående plint.

Nätbolaget byter bara själva mätaren vid kommande mätarbyte.

Nätbolaget kan om de vill slå ner på att du har lös plint lösa parter mm vid ett mätarbyte. Nu är det en liten risk att de slår ner på detta. Men du som kund har ansvaret för mätplatsens skick.

Redigerat:
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Alltid intressant med bilder. Någon oinsatt person som inte ville bryta plomberingen på mätaren har uppenbarligen kopplat om lite i skåpet så att allting är lite bakvänt. Men du har ännu inte svarat på frågan vilken kabel som är inkommande servis. Om din egentliga fråga är hur du går vidare så skulle jag säga att en elfirma står först på tur för att röja lite i skåpet.
Inkommande är längst ner till höger.
Längst ner till vänster är elbolagets inaktiva vidarekoppling

H HSP skrev:
Mitt råd Satsa på att byta skåpet direkt. Det blir billigare och bättre än att låta din elektriker byta trådar, få plats och sätta fast utgående plint.

Nätbolaget byter bara själva mätaren vid kommande mätarbyte.

Nätbolaget kan om de vill slå ner på att du har lös plint lösa parter mm vid ett mätarbyte. Nu är det en liten risk att de slår ner på detta. Men du som kund har ansvaret för mätplatsens skick.
Fast egentligen så fyller plinten inte så stor funktion om de ändå är "godkänt" att använda befintlig skena.

Ser att jag missat att svara på att den nya plinten är utgående

Jag förstod att nya plinten är utgående huvudledning :)

Ps. Nätbolaget "godkänner" eller besiktar inte gamla anläggningar som inte är deras vid mätarbyte. Det är kundens mätarplats och kundens ansvar.

Nätbolaget kan dock ställa krav på åtgärder om de bedömer att anläggningen inte är säker för deras personal. Eller om de vill plombera och det inte är möjligt...
Samt om nya mätaren inte får plats pga andra apparater i eller vid mätplatsen.

Som jag skrivit så bara för nätbolaget bytt mätare så betyder det inte att anläggningen/mätarplaten är ok eller säker...

Nätbolagets största intresse är att mätaren mäter rätt, att rätt passdel sitter i förhållandet till nättaxan. Bonus om inkommande serviskabel/plint går att plombera...

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
H HSP skrev:
Jag förstod att nya plinten är utgående huvudledning :)

Ps. Nätbolaget "godkänner" eller besiktar inte gamla anläggningar som inte är deras vid mätarbyte. Det är kundens mätarplats och kundens ansvar.

Nätbolaget kan dock ställa krav på åtgärder om de bedömer att anläggningen inte är säker för deras personal. Eller om de vill plombera och det inte är möjligt...
Samt om nya mätaren inte får plats pga andra apparater i eller vid mätplatsen.

Som jag skrivit så bara för nätbolaget bytt mätare så betyder det inte att anläggningen/mätarplaten är ok eller säker...

Nätbolagets största intresse är att mätaren mäter rätt, att rätt passdel sitter i förhållandet till nättaxan. Bonus om inkommande serviskabel/plint går att plombera...
Jag kanske skulle säga att jag vill undvika att de underkänner den:crysmile:
Sålänge ledarna är bra och skåpet uppfyller säkerheten är jag nöjd för tillfället.

A Alexn72 skrev:
Jag kanske skulle säga att jag vill undvika att de underkänner den:crysmile:
Sålänge ledarna är bra och skåpet uppfyller säkerheten är jag nöjd för tillfället.
Varför ser du inte till att göra de små åtgärder som krävs för att allt ska bli helt ok nu före bytet? Då kommer det ju inte bli något tema på lång tid igen och som nämnts flera gånger är ju du ansvarig och själva bytet en ickefråga oftast.

Hur har det blivit så är det föregångares eller ditt hempul eller en inkompetent firma?

Såhär skulle det vara logiskt för mig att det ska vara. Öppen elcentral med säkringsdosor och kablage, färgmarkeringar på kablar, och en sprayburk i botten.
Skapa konto

A Alexn72 skrev:
Såhär skulle det vara logiskt för mig att det ska vara.[bild]
Inget logiskt där bara en försämring jämfört med nuläget. Om du ändå inte vill fixa till det vettigt och bra låt det då vara som det är.

GK100 GK100 skrev:
Varför ser du inte till att göra de små åtgärder som krävs för att allt ska bli helt ok nu före bytet? Då kommer det ju inte bli något tema på lång tid igen och som nämnts flera gånger är ju du ansvarig och själva bytet en ickefråga oftast.

Hur har det blivit så är det föregångares eller ditt hempul eller en inkompetent firma?
Delvis allmänt svar och delvis svar till GK100
Vilka små åtgärder menar du är att göra nu?
Renovera fasaden, fräsa in skåp och putsa om.
Eller menar du byta skåp, isåfall ska ett skåp skyddas under hela förloppet i renoveringen.
Skåpet ska bytas tidsnog.

För att citera Marlen "Diskussionerna kring el sker för att förbereda konsumenten inför mötet med en behörig elinstallatör, för att kunna bli en bättre beställare. Därför kan alla typer av frågor ställas, även de som rör elarbeten som bara en behörig elektriker får utföra. Man behöver inte uppge anledningen till varför man ställer en fråga."
Med det sagt tror jag ändå att det framgår ganska tydligt svaret på din fråga.

Arbetet hittills är förberedande för att just byta hela skåpet.
Den nya plinten tjänar 2 syfte.
1 Uppdelningen från tnc till tns.
2 För att undersöka vad som är rimligast väg att gå vidare. ( tanken var att ha det så här tills skåpet byts men nu kom ett mätarbyte inna detta kommer ske)

Jag uppskattar detta forum för det finns så otroligt många duktiga människor som inte minst redan svarat i tråden.
Men om reglerna säger att man får diskutera så behöver väl inte diskutionen gå vidare i att elektrikern vet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.