3 294 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
UPPDATERING: Elektriker tog 9000:- för 1800:- proppskåp
Hej igen!
Efter flera privata meddelanden och förfrågningar om hur det gått tänkte jag komma med en uppdatering var vi står just nu. Jag vill klargöra att jag är inte ute efter att hänga ut eller skada firmans rykte på något sett. Jag vände mig till detta forum, i min okunskap, endast för att försöka få en någorlunda objektiv bild av det hela. Att det skulle explodera på detta sett är väl bara ett testamente på hur kraftfullt internet är och kanske lite hur rastlösa och frustrerade vi är i denna pandemi.
Jag tog hjälp av en rådgivare som hjälpte mig rent juridiskt om hur jag kan gå till väga med ärendet och fakturan. Jag betalade igår alla poster, även om de också var i överkant, förutom arbetstimmarna och proppskåpet efter att vi klargjorde med elektrikern att det är 2 poster vi är tveksamma inför. Återstoden blev då en s.k. tvistig fordran som vi nu förhandlar om.
Idag ringer elektrikern, ber om ursäkt och berättar att det hade gått lite hastigt till och de hade debiterat dubbelt i 2 poster. 4 timmar ska bort enligt honom, som det tog att installera elcentralen, från de 29 timmarna och behålla de 9000:- för den nya elcentralen.
Där står vi just nu. Förhandlingen kommer fortsätta.
Vill tillägga att det, hittills, har varit en oerhört bra erfarenhet och jag har lärt mig så mycket vilket är superbra.
Jag kommer ge uppdatering när allt är klart, när det blir får vi se.
Tack till alla som tagit tid och gett er input, mycket värdefullt!
Med vänliga hälsningar okunnig villaägare
Efter flera privata meddelanden och förfrågningar om hur det gått tänkte jag komma med en uppdatering var vi står just nu. Jag vill klargöra att jag är inte ute efter att hänga ut eller skada firmans rykte på något sett. Jag vände mig till detta forum, i min okunskap, endast för att försöka få en någorlunda objektiv bild av det hela. Att det skulle explodera på detta sett är väl bara ett testamente på hur kraftfullt internet är och kanske lite hur rastlösa och frustrerade vi är i denna pandemi.
Jag tog hjälp av en rådgivare som hjälpte mig rent juridiskt om hur jag kan gå till väga med ärendet och fakturan. Jag betalade igår alla poster, även om de också var i överkant, förutom arbetstimmarna och proppskåpet efter att vi klargjorde med elektrikern att det är 2 poster vi är tveksamma inför. Återstoden blev då en s.k. tvistig fordran som vi nu förhandlar om.
Idag ringer elektrikern, ber om ursäkt och berättar att det hade gått lite hastigt till och de hade debiterat dubbelt i 2 poster. 4 timmar ska bort enligt honom, som det tog att installera elcentralen, från de 29 timmarna och behålla de 9000:- för den nya elcentralen.
Där står vi just nu. Förhandlingen kommer fortsätta.
Vill tillägga att det, hittills, har varit en oerhört bra erfarenhet och jag har lärt mig så mycket vilket är superbra.
Jag kommer ge uppdatering när allt är klart, när det blir får vi se.
Tack till alla som tagit tid och gett er input, mycket värdefullt!
Med vänliga hälsningar okunnig villaägare
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 658 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 658 inlägg
Nja, han menar att han tagit betalt för 4 timmar i 2 poster. Arbetade timmar och i proppskåpsposten. Så han vill ta bort 4 timmar från de 29 och behålla proppskåpsposten som han då tänker innehåller 4 timmars arbete, á 2480:-. Så det blir väl då 9000-2480=6520:- för materialet antar jag.Fairlane skrev:
R
Rörmokaren84
Bannad
· Mellan Sverige
· 137 inlägg
Rörmokaren84
Bannad
- Mellan Sverige
- 137 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 658 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 658 inlägg
Ja, jag utgår ifrån att alla hantverkare arbetar gratis och skänker bort material...R Rörmokaren84 skrev:
Eller så får du läsa en vända till och så kanske det går upp för dig vad jag faktiskt frågade om.