438 läst · 1 svar
438 läst
1 svar
Uppdatera fastighetsregistrets bo- och biyta?
Sutteränghuset från 80-talet har i fastighetsregistret boytan 133 kvm och biytan 65 kvm. På den tiden gällde en annan standard för areaberäkning än idag. Mätning enligt den nya standarden (av ett auktoriserat företag) visar nu boyta 181 kvm och biyta 29 kvm.
1. Är jag skyldig att rapportera in den nya mätningen till Skatteverket? Ingenting har ju ändrats med huset, bara standarden har ändrats.
2. Hur rapporterar jag in den nya mätningens boyta + biyta? Fördelen är förstås att huset får en större boyta, vilket kan hjälpa vid en försäljning. Fastighetsavgiften har redan nått taket med god marginal.
1. Är jag skyldig att rapportera in den nya mätningen till Skatteverket? Ingenting har ju ändrats med huset, bara standarden har ändrats.
2. Hur rapporterar jag in den nya mätningens boyta + biyta? Fördelen är förstås att huset får en större boyta, vilket kan hjälpa vid en försäljning. Fastighetsavgiften har redan nått taket med god marginal.
Bästa svaret
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 772 inlägg
Ja, du får med jämna mellanrum ett krav på dig som fastighetsägare att lämna underlag för fastighetstaxeringen. Där ska du lämna korrekta uppgifter till Skatteverket. När dessa sedan är handlagda och beslutade så ändras detta i fastighetsregistret.P Per Eriksson9 skrev:Sutteränghuset från 80-talet har i fastighetsregistret boytan 133 kvm och biytan 65 kvm. På den tiden gällde en annan standard för areaberäkning än idag. Mätning enligt den nya standarden (av ett auktoriserat företag) visar nu boyta 181 kvm och biyta 29 kvm.
Du kan rätta uppgifterna som du har lämnat om dessa var felaktiga. Jag vet dock inte vad handläggningstiden är. Lär inte vara så prioriterat på myndigheten tänker jag.
Jag gjorde det i webtjänsten när senare fastighetsdeklaration var aktuell. Så avvakta nästa fastighetsdeklaration om några år eller begär överprövning av beslutet med nytt underlag:P Per Eriksson9 skrev:
https://www.skatteverket.se/privat/...xeringomprovas.5.1c68351d170ce554527160c.html
Klicka här för att svara