Hallå! Vi är i full gång och ska gjuta ny platta till uterum. Vi har schaktat av så vi har 15cm under tänkt botten på kantelement. Frågan är nu vad vi ska fylla upp med. Vi har bergkross över från ett annat projekt. Kan man grunda upp med det dryga 10cm sen köra makadam eller liknande sista 5 eller ska man köra makadam rakt igenom?

Makadam.

Beroende på vilken fraktion men har du inte köpt än så hade jag valt 8-16. Då kan du ställa kantelementen rakt på.
Med 16-32 blir det lite för grovt för det så då hade jag valt ett par centimeter flis (2-4) på toppen.

Redigerat:
I Isak90 skrev:
Makadam.

Beroende på vilken fraktion men har du inte köpt än så hade jag valt 8-16. Då kan du ställa kantelementen rakt på.
Med 16-32 blir det lite för grovt för det så då hade jag valt ett par centimeter flis (2-4) på toppen.
Det går inte att grunda lite med bergkross. Ligger på uppfarten så hade jag sluppit köra iväg
Den. Sen kör man 8-16 de sista centimeterna?

P Philip9505 skrev:
Det går inte att grunda lite med bergkross. Ligger på uppfarten så hade jag sluppit köra iväg
Den. Sen kör man 8-16 de sista centimeterna?
Bergkross är tjälskjutande så det är inget bra för undergrund. Makadam hela djupet.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Bergkross är tjälskjutande så det är inget bra för undergrund. Makadam hela djupet.
Ska nu beställa makadam. Det finns 8-11 och 11-16. Vilket av alternativen är bäst?

11-16 eftersom den ligger still. Den behöver inte paddas/packas så länge den inte rasar ut på sidorna. Det räcker att kratta ut den.

Redigerat:
Hallå igen! Har nu lagt ut bädden och slängt dit
kantelement. Om det är fler som går i samma tankar så rekommenderar jag en mindre stenstorlek än 11-16. Om inte bädden är 100 i våg så är det lättare att justera höjden på elementen med mindre sten. Då kan man oftast bara kasa elementen fram och tillbaka men med storleken jag hade nu så gick tyvärr inte det så blev lite extra jobb. Så ett tips till er andra om ni inte är superexakta när singlar

• Gilla
Isak90
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.