Värmefördelare med avlägsnat styrdon och synliga ventiler och rör för golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med borttaget styrdon och synlig tryckbar ventilpinne för att identifiera varför slingan inte blir varm.
Skapa konto
Förstår inte varför en slinga inte blir varm. Har kollat rumstermostat och tagit av styrdon helt. Pipen som sticker upp går att trycka ner så den sitter inte fast. Borde inte slingan bli varm nu när styrdonet är helt av och pipen är ute? Tacksam om det är någon som har ett tips på vad som kan vara fel.

Krika Ranchen Krika Ranchen skrev:
[bild] [bild] Förstår inte varför en slinga inte blir varm. Har kollat rumstermostat och tagit av styrdon helt. Pipen som sticker upp går att trycka ner så den sitter inte fast. Borde inte slingan bli varm nu när styrdonet är helt av och pipen är ute? Tacksam om det är någon som har ett tips på vad som kan vara fel.
Ta av ett annat styrdon och se hur långt stiftet är. Ser ut att vara väldigt kort! Ibland samlas ärg och skit i ventilen.

Sitter en ventiltätning i botten med,, knacka med hammaren på metallen på sidan , inget mjäk nu den tål mycket. Bara en fråga .Har du tappat ut något vatten, så luft kommet i slingan.

J jonaserik skrev:
Sitter en ventiltätning i botten med,, knacka med hammaren på metallen på sidan , inget mjäk nu den tål mycket. Bara en fråga .Har du tappat ut något vatten, så luft kommet i slingan.
nej har inte tappat ut Ngt vatten.

Needas Needas skrev:
Ta av ett annat styrdon och se hur långt stiftet är. Ser ut att vara väldigt kort! Ibland samlas ärg och skit i ventilen.
Tog av ett annat där det fungerar och stiftet är lika långt ute så ingen skillnad.

nej har inte tappat ut Ngt vatten.
OK har det alltid varit så med den slingan, svårt att märka innan kylan kom. Fördelarröret ovanför har en s.k strypventil på den slingan, ingen patentlösning men har det kommit lite skit i den så blir flödet mindre. Ställ ned alla termostater till min , vänta tills om är stängda, detta för att få så mycket tryck som möjligt på den slingan, ha donet borta på den kalla och knacka med hammaren på grova röret där den kalla returen är. Inget mjäk där heller, dom tål mycket

Jag skulle nog stänga av cirkulationspumpen, stänga alla kranar och skruva ur ventilen om det går utan att det rinner ut för mycket vatten. Därefter kolla om det går att motionera igång ventilen eller (hellre) skaffa en ny.
Att banka på rören, gissar jag, skulle kunna orsaka större problem.

De gröna ställdonen är annars en vanlig orsak till att slingorna slutar fungera då de lägger av efter några år. Jag har efter hand bytt alla till nya blå hos oss.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Att banka på rören, gissar jag, skulle kunna orsaka större proble
Svar nej , skapar inga nya problem, sitter det skit så åker det iväg med returen och filtret i VP tar hand om det.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag skulle nog stänga av cirkulationspumpen, stänga alla kranar och skruva ur ventilen om det går utan att det rinner ut för mycket vatten. Därefter kolla om det går att motionera igång ventilen eller (hellre) skaffa en ny.
Att banka på rören, gissar jag, skulle kunna orsaka större problem.

De gröna ställdonen är annars en vanlig orsak till att slingorna slutar fungera då de lägger av efter några år. Jag har efter hand bytt alla till nya blå hos oss.
dum fråga men vilket är ventilen?

Den blanka mässingsdelen på bilden som öppnar och stänger slingan.

Har det varit så här länge eller är det upptäckt nu när kylan kom.

J jonaserik skrev:
Har det varit så här länge eller är det upptäckt nu när kylan kom.
har varit under en längre tid fast ibland har jag haft känslan av att det blivit lite varmt.

Kan vara för mycket stryp. under sexkantshatten på röret ovanför sitter det en axel , inte säker men har för mig att det går att skruva med en mejsel. Ta bort hatten och markera hur den står nu och vrid den till vänster ett halvt varv, håll reda på hur mycket du vrider, då ökar flödet i den slingan . En sak till innan du gör det. är det rätt termostat som styr det donet, så ni inte har ett rum som värmen är ställs lägre i. Inte första gången som det har skiftats, så fel termostat styr fel don.

J jonaserik skrev:
Kan vara för mycket stryp. under sexkantshatten på röret ovanför sitter det en axel , inte säker men har för mig att det går att skruva med en mejsel. Ta bort hatten och markera hur den står nu och vrid den till vänster ett halvt varv, håll reda på hur mycket du vrider, då ökar flödet i den slingan . En sak till innan du gör det. är det rätt termostat som styr det donet, så ni inte har ett rum som värmen är ställs lägre i. Inte första gången som det har skiftats, så fel termostat styr fel don.
har strypt alla andra kanaler och kollat att det är rätt termostat med men hjälper inte. Tycker det är konstigt dock att lampan lyser på basenheten på den kanalen. Basenhet för värmeanläggning med indikatorlampor, tre lyser grönt och en är släckt.
Skapa konto

har strypt alla andra kanaler och kollat att det är rätt termostat med men hjälper inte. Tycker det är konstigt dock att lampan lyser på basenheten på den kanalen. [bild]
och termostaten kan kommunicera med basenheten med !!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.