4 821 läst · 7 svar
5k läst
7 svar
Unika hus
Jag har ingen egen erfarenhet, men jag såg i en annan tråd att du tänker bygga i Byle. Jag vet att det finns minst ett Unika hus-bygge där, på Njords gränd 12, så du kanske kan gå dit och knacka på och fråga lite?
Var och kollade på ett hus byggt av Unika Hus idag - snyggt och bra planerat men jag blir lite tveksam när jag ser en del detaljer, t ex att panelen inte är snedsågad i nederkant så att vattnet släpper, den var inte heller målad på underkant vilket gör att vatten dras upp i panelen. Fula och omålade avslutningar på panelen både på hus och garage. När man har så dålig finish på sådant man ser, hur ser det då ut under panelen?
Jag bygger hus med Unika Hus, och de gick i putten för några veckor sedan (sept-13), så nu styr jag med mitt bygge själv.
Det är trevliga killar, men tyvärr mycket snack och liten verkstad. Det har tagit lång tid, kantats av förseningar, löften, "jag fixar" osv. Men som sagt så har det gått segt och inte helt tan påstötningar.
Stommen restes i april 2013, därefter stog bygget i princip helt stilla i tre månader pga att man inte fick tag i nån plåtis (Hur svårt kan det vara?). Det har gick väldigt trögt fram till konkursen och det är faktiskt först sen jag tagit hem det i egen regi som saker och ting börjar hända på allvar.
Det är trevliga killar, men tyvärr mycket snack och liten verkstad. Det har tagit lång tid, kantats av förseningar, löften, "jag fixar" osv. Men som sagt så har det gått segt och inte helt tan påstötningar.
Stommen restes i april 2013, därefter stog bygget i princip helt stilla i tre månader pga att man inte fick tag i nån plåtis (Hur svårt kan det vara?). Det har gick väldigt trögt fram till konkursen och det är faktiskt först sen jag tagit hem det i egen regi som saker och ting börjar hända på allvar.
Det är många fabriker som inte gör det längre. De flesta är väl överens om att det inte hjälper eller till och med är sämre än raksågad, bland annat just för att det är lättare att måla ändträet.RobertT skrev:Var och kollade på ett hus byggt av Unika Hus idag - snyggt och bra planerat men jag blir lite tveksam när jag ser en del detaljer, t ex att panelen inte är snedsågad i nederkant så att vattnet släpper, den var inte heller målad på underkant vilket gör att vatten dras upp i panelen. Fula och omålade avslutningar på panelen både på hus och garage. När man har så dålig finish på sådant man ser, hur ser det då ut under panelen?