Hej!

Undrar, har något genomfört ett projekt där man bygger ett uterum med sadeltak i vinkel med ett vanligt 1 1/2 plans hus, där uterummets tak "sitter ihop" med hustaket? Vi har funderingar på detta, och försökt få tag i en byggfirma som vill komma och titta, men det har varit svårt, alla är upptagna.

Förutsättningarna är att huset är från 2008, uterummets storlek ca 20 m2 och det finns en stomme i form av en nybyggd altan som är förstärkt i bjälklagret just där uterummet ska stå. Det vi önskar att byggfirman gör är:

* Bygger regelstomme för uterummet samt lägger tak och fixar avvattning (skarvas ihop med husets bef. rännor precis som vid en vanlig vinkelvilla)

* Monterar glaspartier (8 st ca 1 meter breda) från skånska byggvaror

* färdigställer ytterväggar med panel, vindpapp etc.

Vi (och bekanta) gör:

* Isolerar altanens golv

* el

* gipsa, spackla, måla, tapetsera

* värme

* övriga interna snickerier


Vad är rimligt att snickarens insats kan kosta, och hur lång tid bör det ta för säg två snickare? Jag gissar på 1-2 veckors jobb, lite beroende på takstolarna, om man bygger dem på plats eller beställer färdiga.Sen är det ju lite jobb med att få upp takpannor om man inte har nån sorts lift, så jag antar att viss maskinhyra kan ingå för att snabba upp jobbet. I övrigt är det ett rent rutinbygge som jag ser det.

/S
 
Jag skulle säga att 2 man ska klara detta på 1 vecka
 
hantverkare1 skrev:
Jag skulle säga att 2 man ska klara detta på 1 vecka
Förutsätter du då maskinhjälp för att lyfta upp takpannor på taket? Detta borde dock jag och min bror klara av under en kväll så att det är förberett för de som ska lägga taket. Borde gå att spara pengar där... Blir att springa många rundor på stegen...

80 h ungefär då, med ca timpris 400 kr 32000 /2 = 16000 kr med ROT: Tillkommer material.
 
steve5432 skrev:
Förutsätter du då maskinhjälp för att lyfta upp takpannor på taket? Detta borde dock jag och min bror klara av under en kväll så att det är förberett för de som ska lägga taket. Borde gå att spara pengar där... Blir att springa många rundor på stegen...

80 h ungefär då, med ca timpris 400 kr 32000 /2 = 16000 kr med ROT: Tillkommer material.
Jag skulle aldrig bära mer en 1-2 buntar pannor upp för en stege.
Kran eller band är ett måste.
 
hantverkare1 skrev:
Jag skulle aldrig bära mer en 1-2 buntar pannor upp för en stege.
Kran eller band är ett måste.

Man kan ju ta några pannor åt gången...


Lite intressant att läsa

http://www.byggahus.se/bygga/kostnad-bygga-uterum

Där kom man upp i ca 220 timmar vilket då inkluderar 20 timmar för rivning. Timpriser som inte utav denna värld också.

Rejält stor skillnad måste jag säga, dock lade de plåttak som kanske är mer avancerat än att lägga tegelpannor, då plåtis fick 2,5 dagar för det.

/S
 
Man kan räkna 10 pannor/kvm å din takyta blir nog max 30 kvm så 300 pannor langar du å brorsan enkelt upp en kväll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.