Hej,
Termostaten på ett av våra vattenburna element har tyvärr gått sönder – våra kära barn har tydligen beslutat sig för att testa sina ingenjörskunskaper på VVS-fronten. Jag undrar om detta är något man kan åtgärda själv, eller om det är bäst att ringa en rörmokare direkt? Är det bråttom att fixa, eller kan det få vara som det är ett tag utan att det ställer till med problem?
Stort tack på förhand!
Termostaten på ett av våra vattenburna element har tyvärr gått sönder – våra kära barn har tydligen beslutat sig för att testa sina ingenjörskunskaper på VVS-fronten. Jag undrar om detta är något man kan åtgärda själv, eller om det är bäst att ringa en rörmokare direkt? Är det bråttom att fixa, eller kan det få vara som det är ett tag utan att det ställer till med problem?
Stort tack på förhand!
Ingen fara. Möjligen kan det bli lite extra varmt i det rummet beroende på värmesystem i huset. MMA Evosense. Säljs på många ställen. Lätt att byta själv om man har en polygriptång eller liknande.
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-termostat-evosense-28-0-28-c/
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-termostat-evosense-28-0-28-c/
Stort tack för snabbt svar!J Josth skrev:
Vi har frånluftvärmepump med vattenburen golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen, så det låter som att det främst är det aktuella rummet som riskerar att bli lite extra varmt tills vidare (vilket det redan har blivit). Jag ska överväga om jag ska ge mig på att byta själv – verkar som något jag borde kunna klara med en polygriptång och lite tålamod (och kanske utan att barnen assisterar den här gången).
E Emanuel01 skrev:
Helt rätt – den stod ju redan på 4 (kan dock ha pillat lite när jag insåg vad som inträffat), vilket tydligen motsvarar “sommardag i Death Valley”, så vad ska man ens med en termostat till? Barnen har med kirurgisk precision eliminerat mellanläget mellan “varmt” och “varför har vi inte smält ännu?”. Effektivisering i sin renaste form.J Josth skrev:
Jag funderar på att låta alla termostater gå samma öde till mötes. Kanske starta ett nytt värmestyrningskoncept: Barnstyrd Bastumiljö™. Kommer säkert slå på VVS-mässan.
Tack för input – alltid skönt med expertråd från verkligheten!
9 är max på vredet! Perfekt – då har jag alltså legat och puttrat på blygsamma 44 % av kapaciteten hela tiden. Plötsligt känns det som barnen gjort oss en tjänst – de såg potentialen i systemet och ville att vi skulle få hela upplevelsen.Magnus E K skrev:
Jag tar tillbaka allt gnäll – det här var inget sabotage, det var en temperaturmässig uppryckning. Nästa steg blir att skruva bort alla termostater, tejpa över fönstren och sälja biljetter till Vulcano Experience.
Tack för upplysningen – nu vet jag att det bara blir varmare härifrån!
Om du orkar, skulle du kunna förklara hur själva bytet går till när jag står med ett elementvred i ena handen och en polygriptång i den andra – gärna på en nivå som en tioåring (eller en vuxen med begränsat förtroende från sin polygriptång) förstår? Mitt vred går till 9, så jag gissar att det är något annat än “standard 5”-versionen, men kanske samma princip?J Josth skrev:
Lovar att inte hålla dig ansvarig om jag lyckas skruva loss hela elementet.
Vill du strypa elementet kan du garanterat trycka in piggen med exempelvis en liten träbit och låsa den med ett buntband eller något liknande. Det termostaten gör är att den trycker in piggen/ventilen längre ju högre temperaturen vid termostaten blir och det kan du även göra manuellt.E Elrockar skrev:
Du ska stänga igen returventilen (den som sitter i andra änden av elementet) en aning så du minskar flödet och sparar pengar.
Ett värmesystem ska vara så intrimmat att termostater bara sänker flödet när det blir varmare än tänkt när solen är extra varm och värmer rummet..
Ett värmesystem ska vara så intrimmat att termostater bara sänker flödet när det blir varmare än tänkt när solen är extra varm och värmer rummet..
Nja, sitter det inte på samma ände, men längst ned, i andra änden av det rör man ser på bilden?D Dilato skrev:
Skruva loss den stora muttern som håller fast vredet som syns på bild 2 och skruva dit den nya termostaten, handkraft räcker egentligen men en litet knyck med skiftnyckel går bra om det känns bättre men inte mer. Står du med den nya i handen så är det i nog omöjligt att inte förstå hur bytet går till.
Redigerat:
Och är du orolig över att skada något, lossa en annan termostat som är hel, det är som sagt bara att skruva loss den och sedan skruva tillbaka den.
Då ser du klart och tydligt vad som tillhör elementet och vad som tillhör termostaten.
Om du inte gillar den nyfunna bara-bada-bastu stämningen som ni har fått nu förstås!
Då ser du klart och tydligt vad som tillhör elementet och vad som tillhör termostaten.
Om du inte gillar den nyfunna bara-bada-bastu stämningen som ni har fått nu förstås!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bästa smarta termostaten för elvärmegolv i badrum?
Villalarm & Hemautomation -
Var finns shunten som styrs av den här termostaten?
Värme allmänt -
Vad betyder märkningen på Termostaten ?
Teknik -
Hur fungerar denna termostaten, blir det problem när man täcker den?
Värme allmänt -
Knäckte släpvagnsaxeln
Verktyg, Maskiner & Fordon