2 256 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Undvika flisning vid sinkning
Är i full fart med att göra lådor med laxstjärtsförbindning i min Leight fräsjig.
Fungerar jättebra och börjar så smått få till tätheten mellan fogarna.
Dock så vill gärna träet flisa sig, är det någon som har några bra lösningar för att undvika detta?
Jag har provat med att "rista" med ett stryckmått (metallspets), det blev bättre men inge snyggt på träet. Är inne på att köpa en Veritas "stryckmått med rulle" för att se om det blir bättre.
Alternativet är att göra en mall och sedan rita av det som skall bort och skära med bladkniv, för att bryta fibrerna. Men det är 18 lådor så det måste finnas ett enklare sätt.
Läste att Pernitta i någon gammal tråd skrev att man kunde tejpa med maskeringstejp, någon som provat detta?
Vad finns det annars att göra lägre/högre varvtal, tutscha trät för att bryta fibrerna...
Frässtålen är helt nya så det är inte det som är problemet.
Vore ytterst tacksam för lite hjälp att tänka utanför lådan här...
Fungerar jättebra och börjar så smått få till tätheten mellan fogarna.
Dock så vill gärna träet flisa sig, är det någon som har några bra lösningar för att undvika detta?
Jag har provat med att "rista" med ett stryckmått (metallspets), det blev bättre men inge snyggt på träet. Är inne på att köpa en Veritas "stryckmått med rulle" för att se om det blir bättre.
Alternativet är att göra en mall och sedan rita av det som skall bort och skära med bladkniv, för att bryta fibrerna. Men det är 18 lådor så det måste finnas ett enklare sätt.
Läste att Pernitta i någon gammal tråd skrev att man kunde tejpa med maskeringstejp, någon som provat detta?
Vad finns det annars att göra lägre/högre varvtal, tutscha trät för att bryta fibrerna...
Frässtålen är helt nya så det är inte det som är problemet.
Vore ytterst tacksam för lite hjälp att tänka utanför lådan här...
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
Kan du inte fräsa med en träbit till bakom ämnet du skall fräsa?
Är inte så att du har slött stål?
.....lr du tar för mkt första svepet. Tänkte om man "spårar" lite först?
Ja in't vet ja, bara tankar...
Ja in't vet ja, bara tankar...
Om du har en leigh, så är det tänkt att ha en mall bakom (den som ligger horisontellt). Den skall stoppa flisningen i utgången.naresjo skrev:
Förstod inte varför du måste passa in med ögonmått, du använder väl leighens anhåll?
Jag använder inte en bit framför, men det är fullt görbart, om man sätter den i höjd med fräsens djup. Det jag brukar göra istället är att göra det otillåtna, fräs åt fel håll först (finns med på deras video), mycket lite, bara så mycket att du tagit yttersta millimetern.
För genomgångarna finns det ett mönster från Leigh hur du gör dem så att utslagen blir mot den del som skall fräsas bort och inte mot den bit som innehåller slutresultatet.
Även om ditt stål är aldrig så nytt, är det inte i klass med Cobolt är det slött. Vad har du för frässtål?
--- Mats ---
Då jag har använt mig av deras jigsats så har jag använt mig av en mall bakom och sedan fräst ut sinkarna så som beskrivningen säger. Det har funkar fint för min del utan någon flisning. Flisning har uppstått de gånger jag har haft för bråttom och gjort saker för hastigt eller fräst för mycket på en gång.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Undvika borra i husgrunden vid bygge av entrétrappa av trä
Byggmaterial & Byggteknik -
Täcka spikhål i dörrtröskel vid ytterdörr, undvika fukt
Fönster & Dörrar -
Träd med tjock gren över hustak - hur kan man undvika skador vid fällning?
Trädgård allmänt -
Hur undvika byrålådseffekt vid inpassning
Lösvirke & Timmerhus -
Någon har ätit upp rörisolering vid utedel. Hur undvika att detta händer igen?
Värmepumpar