Hej.
Jag är väldigt grön när det gäller att köra hjullastare men tycker att de är väldigt roligt.

Fick nyligen veta att de finns en funktion som gör att maskinen frikopplar när man trycker på bromsen fastän växel är i. Jag undrar om det är standard på volvos hjullastare eller om det är något tillval och vart man isåfall kan aktivera det? Jag kör en l120g från runt 2012
 
Parkaas Parkaas skrev:
Hej.
Jag är väldigt grön när det gäller att köra hjullastare men tycker att de är väldigt roligt.

Fick nyligen veta att de finns en funktion som gör att maskinen frikopplar när man trycker på bromsen fastän växel är i. Jag undrar om det är standard på volvos hjullastare eller om det är något tillval och vart man isåfall kan aktivera det? Jag kör en l120g från runt 2012
Har du ingen instruktionsbok?

Ställ frågan på maskinisten istället,nog mer kunniga där
 
skoge skoge skrev:
Har du ingen instruktionsbok?

Ställ frågan på maskinisten istället,nog mer kunniga där
okej, kollar där också
 
Parkaas Parkaas skrev:
Hej.
Jag är väldigt grön när det gäller att köra hjullastare men tycker att de är väldigt roligt.

Fick nyligen veta att de finns en funktion som gör att maskinen frikopplar när man trycker på bromsen fastän växel är i. Jag undrar om det är standard på volvos hjullastare eller om det är något tillval och vart man isåfall kan aktivera det? Jag kör en l120g från runt 2012



Kanse är P-bromsen du tänkar på. Står så här i instruktionsboken;

NOTE!
When the parking brake is applied, no gear can be activated in forward or reverse. The parking brake must always be released in neutral position to enable gear selection. When the parking brake is activated, the forward or reverse gear is shifted to neutral. (Applies to machines delivered from March 2013).
 
Bollox Bollox skrev:
Kanse är P-bromsen du tänkar på. Står så här i instruktionsboken;

NOTE!
When the parking brake is applied, no gear can be activated in forward or reverse. The parking brake must always be released in neutral position to enable gear selection. When the parking brake is activated, the forward or reverse gear is shifted to neutral. (Applies to machines delivered from March 2013).

Nä p-bromsen har jag koll på, de piper som fan om man försöker köra ivägen med den i. De här är mer ett hjälpmedel för att ge maskinen lyftkraft genom att lätt trycka på broms och gas samtidigt så över varvtalet och lastaren rör sig både snabbare och är starkare och man slipper riskera att maskinen accelererar
 
Parkaas Parkaas skrev:
Nä p-bromsen har jag koll på, de piper som fan om man försöker köra ivägen med den i. De här är mer ett hjälpmedel för att ge maskinen lyftkraft genom att lätt trycka på broms och gas samtidigt så över varvtalet och lastaren rör sig både snabbare och är starkare och man slipper riskera att maskinen accelererar

Hittar inget i manualen (Jobbar på Volvo CE men på commercial sidan), men jag har ställt frågan till min kollega, som är den som lär upp tekniker på Hjullastare :) Inväntar svar
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Bollox Bollox skrev:
Hittar inget i manualen (Jobbar på Volvo CE men på commercial sidan), men jag har ställt frågan till min kollega, som är den som lär upp tekniker på Hjullastare :) Inväntar svar

Tack vad schysst! :) jag lägger till en video där jag fick reda på att funktionen fanns, bara så att du inte missförstår mig. Han börjar prata om det 14:30 in i videon
 
Parkaas Parkaas skrev:
Tack vad schysst! :) jag lägger till en video där jag fick reda på att funktionen fanns, bara så att du inte missförstår mig. Han börjar prata om det 14:30 in i videon [media]

Tror det är deter transmissionsurkoppling. Han koller o återkommer som sagt
Parkaas Parkaas skrev:
Tack vad schysst! :) jag lägger till en video där jag fick reda på att funktionen fanns, bara så att du inte missförstår mig. Han börjar prata om det 14:30 in i videon [media]

Tror det är deter transmissionsurkoppling. Han koller o återkommer som sagt
 

Bästa svaret

Bollox Bollox skrev:
Tror det är deter transmissionsurkoppling. Han koller o återkommer som sagt



Tror det är deter transmissionsurkoppling. Han koller o återkommer som sagt

På G är det fortfarande en knapp som visar 0 är av sen 1 till4 och det är hur mycket man behöver trampa på bromsen innan urkoppling sker tidigare var det av eller på. På H är det i displayen man ställer in.
 
Bollox Bollox skrev:
På G är det fortfarande en knapp som visar 0 är av sen 1 till4 och det är hur mycket man behöver trampa på bromsen innan urkoppling sker tidigare var det av eller på. På H är det i displayen man ställer in.
fyfan vad bra! Tack så mycket (y) jag ska kicka imorgon.
 
Parkaas Parkaas skrev:
fyfan vad bra! Tack så mycket (y) jag ska kicka imorgon.
PÅ pelaren med alla strömställare,

Diagram över pelare med numrerade strömställare, fokus på strömställare nummer 4. En diagram över en strömbrytare med olika inställningar för transmissionsurkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram över pelare med numrerade strömställare, fokus på strömställare nummer 4.
En diagram över en strömbrytare med olika inställningar för transmissionsurkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bollox Bollox skrev:
PÅ pelaren med alla strömställare,

Sedan funkar det så som killen på filmen visar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.