Hej.
Jag är väldigt grön när det gäller att köra hjullastare men tycker att de är väldigt roligt.
Fick nyligen veta att de finns en funktion som gör att maskinen frikopplar när man trycker på bromsen fastän växel är i. Jag undrar om det är standard på volvos hjullastare eller om det är något tillval och vart man isåfall kan aktivera det? Jag kör en l120g från runt 2012
Jag är väldigt grön när det gäller att köra hjullastare men tycker att de är väldigt roligt.
Fick nyligen veta att de finns en funktion som gör att maskinen frikopplar när man trycker på bromsen fastän växel är i. Jag undrar om det är standard på volvos hjullastare eller om det är något tillval och vart man isåfall kan aktivera det? Jag kör en l120g från runt 2012
Har du ingen instruktionsbok?Parkaas skrev:Hej.
Ställ frågan på maskinisten istället,nog mer kunniga där
Parkaas skrev:Hej.
Kanse är P-bromsen du tänkar på. Står så här i instruktionsboken;
NOTE!
When the parking brake is applied, no gear can be activated in forward or reverse. The parking brake must always be released in neutral position to enable gear selection. When the parking brake is activated, the forward or reverse gear is shifted to neutral. (Applies to machines delivered from March 2013).
Bollox skrev:Kanse är P-bromsen du tänkar på. Står så här i instruktionsboken;
NOTE!
When the parking brake is applied, no gear can be activated in forward or reverse. The parking brake must always be released in neutral position to enable gear selection. When the parking brake is activated, the forward or reverse gear is shifted to neutral. (Applies to machines delivered from March 2013).
Nä p-bromsen har jag koll på, de piper som fan om man försöker köra ivägen med den i. De här är mer ett hjälpmedel för att ge maskinen lyftkraft genom att lätt trycka på broms och gas samtidigt så över varvtalet och lastaren rör sig både snabbare och är starkare och man slipper riskera att maskinen accelererar
Parkaas skrev:Nä p-bromsen har jag koll på, de piper som fan om man försöker köra ivägen med den i. De här är mer ett hjälpmedel för att ge maskinen lyftkraft genom att lätt trycka på broms och gas samtidigt så över varvtalet och lastaren rör sig både snabbare och är starkare och man slipper riskera att maskinen accelererar
Hittar inget i manualen (Jobbar på Volvo CE men på commercial sidan), men jag har ställt frågan till min kollega, som är den som lär upp tekniker på Hjullastare Inväntar svar
Bollox skrev:
Tack vad schysst! jag lägger till en video där jag fick reda på att funktionen fanns, bara så att du inte missförstår mig. Han börjar prata om det 14:30 in i videon
Parkaas skrev:
Tror det är deter transmissionsurkoppling. Han koller o återkommer som sagt
Parkaas skrev:
Tror det är deter transmissionsurkoppling. Han koller o återkommer som sagt
Bästa svaret
Bollox skrev:
På G är det fortfarande en knapp som visar 0 är av sen 1 till4 och det är hur mycket man behöver trampa på bromsen innan urkoppling sker tidigare var det av eller på. På H är det i displayen man ställer in.