Om jag har en eldstad som kan ta förbränningsluften utifrån men också inifrån, vid behov av vädring.
Är det då bättre med en kolfiber fläkt eller påverkar den också tryckförhållanden i huset så att det kommer ryka in vid samtidigt användande av eldstad och köksfläkt?
Om jag har en eldstad som kan ta förbränningsluften utifrån men också inifrån, vid behov av vädring.
Är det då bättre med en kolfiber fläkt eller påverkar den också tryckförhållanden i huset så att det kommer ryka in vid samtidigt användande av eldstad och köksfläkt?
En fläkt där returluften går tillbaka in rummet kommer inte att påverka din kamin. Blir ju ingen tryckändring.
Om man har ett modernt hus som är tätt kan en köksfläkt (med kanal utomhus) skapa väldiga undertryck. I ett äldre hus mindre men det är en massa luft och värme som man suger ut.
I ett modernt hus måste man därför ta tilluften till kaminen från utsidan (dock ej från krypgrund) eller öppna ett fönster. Har man ett otätt hus(pre 1980?) kan man ta luften inifrån. Då får man bättre förbränning och en gladare skorsten. Plus att den fuktiga inomhusluften byts mot torr utomhusluft.
Det är i alla fall så jag har förstått det.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.