Jag har fått en elbil som tjänstebil och ska nu installera en laddbox hemma (vi skippar diskussionen om att arbetsgivaren borde stå för den - det är ett annat ämne). Och har beställt en Schneider EVH4S11NC med lastbalansering - enkel att installera och jag har korrekt behörighet då jag jobbat som elektriker.

MEN laddboxen kräver en extern underspänningsbrytare och jag fattar verkligen NOLL av hur jag installerar en sådan eller vilken jag ska köpa?

A avh67f skrev:
Är det inte bara ett sånt här man klickar fast på dvärgbrytaren

[länk]
Så har jag också förstått det. Men funkar den du länkade på alla säkringar eller bara andra RESI9?

disconnected disconnected skrev:
Så har jag också förstått det. Men funkar den du länkade på alla säkringar eller bara andra RESI9?
De är produktspecifika. Du måste köpa en som passar din säkring.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Varför ska du ha utlösare för underspänning i det här fallet. Verkar mer än udda.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Varför ska du ha utlösare för underspänning i det här fallet. Verkar mer än udda.
Låter som det kan vara något från installationsmanualen?

Googlade manualen:

"Install a Undervoltage release (MNx) as described in the wiring diagram (section "Wiring", page 8) to increase operator safety with IEC 61851-1."

Jag vet inte vad IEC 61851-1 betyder här?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja det är ju standard för laddutrustningar så långt är det ju i linje. Men om boxen inte har vettig relä/kontaktorfunktion så något ytterligare skulle krävas bör de vara sämre än det norska exemplet. Sen bör det vara någon missuppfattning eller öbersättningsfel etc om en extern utlösare bara triggad av underspänning skulle tillföra något väsentligt.

Vi får söka manualen och se lite mer av det.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.