Vi har råkat ut för ett underligt :confused: problem men innan vi tar upp det med byggaren vill jag gärna höra vad ni i detta forum tror. Vårt hus är drygt 2 år gammalt och har parkett från Kährs. För en vecka sedan upptäckte vi att parkettet iksom går i små
böljor där varje skarv går upp och mitten på plankan går ner, ja ni förstår. Anledningen till att vi blev varse det var för att ljuset föll in i rummet på ett sådant sätt att det såg mycket underligt ut. Följer man golvplankorna med handflatan så känner man detta mycket väl och golvet ligger heller inte plant utan på många ställen blir skarven en slags aningen upphöjd kant, ungerfår som om det diffar i not och fjäder. Vi har redan haft flera sågningar av golvet då det inte rört sig som det skulle utan "lyft" från betongsulan pga spänningar mot vägg. Efter att golvet sågats längs fotlisten blev det bättre. Känner vi på andra golv i huset så är det faktiskt bara "problemgolvet" som är som det är, andra golv känns släta och fina. Golvet ligger på diagonalen och är rätt stort, ca 35 kvadrat.

Någon som vågar ge sig på en kvalificerad gissning?

Innan jag läste klart så sa jag för mig själv att det formodligen beror på en för liten distans mellan golv och vägg vilket ni också förstått.
Tyvärr är det så med trä att de formar sig efter hur det tvingas ligga, speciellt om det kan finnas lite fukt (tex byggfukt). En träbåt är ett bra exempel ;S
Jag skulle ta upp det med byggaren, vet inte vad gällande lag säger men två år låter lite väl lång tid för en sådan reklamation. Är det en bra byggare kanske ni kan mötas på mitten?

MVH,
Tobias

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.