Har en gammal lampa på fasaden som är kopplad till två brytare vid varsin dörr. Jag förväntade mig att dessa skulle vara en vanlig trappkoppling men det visade sig att båda brytarna behöver vara "av" för att lampan skall vara släckt, i de tre andra kombinationerna ("på-av", "på-på", "av-på") så är lampan alltid tänd. Jag kikade i kopplingsdosorna och bakom strömbrytarna och ritade upp ett kopplingsschema. Är detta någon slags vedertagen koppling eller bara knasigt?
Diagram över en elektrisk koppling med två brytare och en lampa, där två brytare kontrollerar lampa med kombinationer, avbildat på grafiskt rutnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L till höger fas in, P till vänster till lampan, pilar ut ska gå till varandras pilar ut separat , spelar ingen roll hur dom kopplas,

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Den röda kabeln är väl helt överflödig här, den kommer aldrig vara del av en krets som leder ström till lampan?

J jonaserik skrev:
L till höger fas in, P till vänster till lampan, pilar ut ska gå till varandras pilar ut separat , spelar ingen roll hur dom kopplas,
Ja svarta kabeln mellan doserna ska bort och P direkt till lampan om det ska bli en vanlig trappkoppling? Spännande med gamla hus 😆

S Staffan-N skrev:
Den röda kabeln är väl helt överflödig här, den kommer aldrig vara del av en krets som leder ström till lampan?
Vill inte vara näbbig, men du vet kanske inte mycket om el. Allra helst om en ledning som överflödig.
Det är en trappkoppling och den måste vara på ett visst sätt för att fungera. Finns ett par kopplingar till men inte i ditt fall, som du skissat.

J jonaserik skrev:
Vill inte vara näbbig, men du vet kanske inte mycket om el. Allra helst om en ledning som överflödig.
Det är en trappkoppling och den måste vara på ett visst sätt för att fungera. Finns ett par kopplingar till men inte i ditt fall, som du skissat.
Det är korrekt att jag inte vet så mycket om el. Jag har dock en elektriker i släkten som kommer och hjälper till när det behövs. I det här fallet är det varken jag eller han som kopplat, detta är ett fynd i ett gammalt hus.

Med "överflödig" menade jag att i den nuvarande kopplingen så gör den varken till eller från.

Redigerat:
JO den har en funktion, men inte på riktigt en för trapp. då, antal ledare verkar finnas, om det är som på skissen. Så det ska inte vara svårt att få till en riktig trappkoppling för en elektriker.

Bästa svaret

S Staffan-N skrev:
Har en gammal lampa på fasaden som är kopplad till två brytare vid varsin dörr. Jag förväntade mig att dessa skulle vara en vanlig trappkoppling men det visade sig att båda brytarna behöver vara "av" för att lampan skall vara släckt, i de tre andra kombinationerna ("på-av", "på-på", "av-på") så är lampan alltid tänd. Jag kikade i kopplingsdosorna och bakom strömbrytarna och ritade upp ett kopplingsschema. Är detta någon slags vedertagen koppling eller bara knasigt?
[bild]
Verkar som du har en felkopplad sparkopplad trapp

• Gilla
Staffan-N och 3 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Verkar som du har en felkopplad sparkopplad trapp
Hmm ja om den röda tråden hade gått mellan P och L och den svarta hade tagit dess plats i utgångarna?
Det förklarar kanske vad som hänt, någon har kopplat om brytarna under årens lopp, men låtit kopplingsdosorna vara.

tommib
J jonaserik skrev:
JO den har en funktion, men inte på riktigt en för trapp. då, antal ledare verkar finnas, om det är som på skissen. Så det ska inte vara svårt att få till en riktig trappkoppling för en elektriker.
Nej, den har ingen funktion som det är ritat nu. Den har troligen haft en funktion.

Jag gissar att vi inte ser hela kretsen här, dvs det finns vidarematning från strömbrytarna. Annars ser jag inte varför fasen går mellan dosorna.

Jag gissar ytterligare att någon vid något tillfälle har sagt att "svart är fas" och så har någon tänkt att den ska in på L/P utan att förstå kopplingen i övrigt. Eller så har någon bara kopplat på måfå tills det fungerade på ett för dem acceptabelt sätt.

tommib tommib skrev:
Nej, den har ingen funktion som det är ritat nu. Den har troligen haft en funktion.

Jag gissar att vi inte ser hela kretsen här, dvs det finns vidarematning från strömbrytarna. Annars ser jag inte varför fasen går mellan dosorna.

Jag gissar ytterligare att någon vid något tillfälle har sagt att "svart är fas" och så har någon tänkt att den ska in på L/P utan att förstå kopplingen i övrigt. Eller så har någon bara kopplat på måfå tills det fungerade på ett för dem acceptabelt sätt.
Möjligt att jag missat någon dosa men jag har ritat ut alla kablar som syns. Gamla trådar här på BH vittnar om installatörer som "alltid" kopplar sparkoppling även när en vanlig trappkoppling hade dugit, en sån kanske har varit i farten.

I huset generellt är både fas och nolla svart.

Byt plats på den svarta och den röda kabeln i bägge brytarna, så blir det rätt. ( sparkoppling trapp )

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Skippa Jonaseriks inlägg. De övriga är korrekta. Kopplar du om som Nisse rekommenderar så kommer det att fungera som förväntat.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.