Hej,

Har en trappkoppling jag funderat över en lång tid utan att fatta. Nedan Excelinklipp är min kartläggning över spänningen i uttagen vid de olika lägena.

Excel-tabell som visar spänningsmätningar i olika lägen för en trappkoppling.

Siffran på respektive plats på brytarna är spänningen. Att det bara mäter 160 V på brytaren uppe gissar jag är pga att jag inte hade jord i närheten, utan använde en gammal telefonledning som går brevid som jord (pressade in stiftet i ena kabeln). Kanske även därför jag får 5V som lägst där, eller om det är lite induktion från kablar eller så.

Hur en trappbrytare fungerar generellt har jag hyfsad koll på, men får inte ihop den bilden med de mätvärden jag får. Har googlat som en tok på alternativa skisser över trappbrytningar men inte hittat något som passar. Mitt nästa steg är såklart att börja dra i kablar för o se hur de faktiskt går (de har olika färger också så är skarvade) men då det är ett virrvarr av kablar i kopplingsdosorna och de är rätt ömtåliga/gamla är jag inte så sugen på att behöva tråda om där just nu (även om det står på todo-listan så är det andra renoveringsprojekt som ligger före).

Det enda jag är intresserad av kortsiktigt är att få dit en Shelly-puck på rätt ställe, men vill inte göra något eljobb jag inte 100% förstår mig på...

Nån som har en bra gissning? Nedan foton på brytarna:
Strömbrytare med märkta kablar L, U1 och U2 urkopplad ur väggdosa med synliga blå och röda elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eluttagskartläggning i Excel för trappkoppling med anmärkningar om spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//V
 

Bästa svaret

det finns lite frågetecken kring hur du mäter – vad du har som referens och den där telefonkabeln låter lite vingligt...

lite kapacitiva "spökspänningar" kan man hitta i ledningar som inte är anslutna (mellantråd som inte är tillslagen i någon ände) om man mäter med ett högohmigt mätinstrument

men baserat på dina mätningar skulle jag gissa att du har två strömbrytare kopplade som en klassisk trappkoppling – i princip som till vänster i bilden nedan – men med omvänd matning så att armaturen är kopplad med permanent fas kopplad till sig medan man bryter nollan, som i bilden till höger

Elektriska scheman visar klassisk trappkoppling och udda inkopplad trappkoppling med strömbrytare och lampa.

varför har man gjort så tro? :thinking:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
harka harka skrev:
det finns lite frågetecken kring hur du mäter – vad du har som referens och den där telefonkabeln låter lite vingligt...

lite kapacitiva "spökspänningar" kan man hitta i ledningar som inte är anslutna (mellantråd som inte är tillslagen i någon ände) om man mäter med ett högohmigt mätinstrument

men baserat på dina mätningar skulle jag gissa att du har två strömbrytare kopplade som en klassisk trappkoppling – i princip som till vänster i bilden nedan – men med omvänd matning så att armaturen är kopplad med permanent fas kopplad till sig medan man bryter nollan, som i bilden till höger

[bild]

varför har man gjort så tro? :thinking:
Snyggt!

Nere mäter jag mellan tråd och jord från närliggande uttag, där uppe finns inget o närheten så det minst dåliga var den gamla telefonledningen som gav lite utslag. Sedan använder jag en ganska billig multimeter så tror inte man ska bry sig om de exakta siffrorna. Skämdes lite i helgen när min elektriker drog en kommentar om multimetern… måste uppenbarligen köpa värsting illa kvickt.

men; jag tror nog du har rätt. Kopplade på en puck på en annan brytare förut och den bröt nollan insåg jag till slut, så det verkar vara så man gjort i det här huset.

Då måste jag nog dra om en del för att bryta fasen istället, annars funkar inte pucken så bra…
 
vad är det för puck du tänker få installerad? Shelly har olika reläpuckar både med potentialfritt relä (som i och för sig skulle kunna användas för att hantera att bryta en nolla) och med relä som lägger ut matningsspänningen (230V)

om min teori stämmer så betyder det att armaturen/ljuskällan är ständigt spänningssatt vilket frångår normal praxis – beroende på omständigheter är det mer eller mindre dåligt, men det vore bra om det åtgärdas
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
harka harka skrev:
vad är det för puck du tänker få installerad? Shelly har olika reläpuckar både med potentialfritt relä (som i och för sig skulle kunna användas för att hantera att bryta en nolla) och med relä som lägger ut matningsspänningen (230V)

om min teori stämmer så betyder det att armaturen/ljuskällan är ständigt spänningssatt vilket frångår normal praxis – beroende på omständigheter är det mer eller mindre dåligt, men det vore bra om det åtgärdas

Det stämmer bra det, armaturen är konstant spänningssatt i både tänt och släckt läge, så det är samma dragning som det var i tvättstugan så det verkar va så man gjort på vissa ställen i huset.
Elkopplingsdosa med etiketterade kablar som visar 236V spänning i olika lägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avseende puckarna så behöver väl alla - oavsett modell - spänning både när det är tänt och släckt? I dagsläget går det ju bara spänning över brytarna i släckt läge. Jag tänkte köra en Shelly 1L eller 2.5 där iallafall så hade behövt dra ner en nolla oavsett. Nu skulle det iofs kanske räcka med att bara dra ner en fastråd till en av brytarna för att driva den? Men som du säger drar jag nog hellre om samtliga trådar o kopplar rätt istället för att göra dragningen ännu underligare...
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
tehvicke tehvicke skrev:
Det stämmer bra det, armaturen är konstant spänningssatt i både tänt och släckt läge, så det är samma dragning som det var i tvättstugan så det verkar va så man gjort på vissa ställen i huset.
[bild]

Avseende puckarna så behöver väl alla - oavsett modell - spänning både när det är tänt och släckt? I dagsläget går det ju bara spänning över brytarna i släckt läge. Jag tänkte köra en Shelly 1L eller 2.5 där iallafall så hade behövt dra ner en nolla oavsett. Nu skulle det iofs kanske räcka med att bara dra ner en fastråd till en av brytarna för att driva den? Men som du säger drar jag nog hellre om samtliga trådar o kopplar rätt istället för att göra dragningen ännu underligare...
Exakt mot vad mäter du när du får fram ovanstående mätvärden?

För om du mäter mot skyddsjord så betyder det att du bryter nollan i strömbrytarna.

Eller provade du att mäta i armaturen vid alla fyra varianter av brytarkombinationer.
För eventuellt så kan du ha följande sparkoppling
Elfelaktig anslutningsschema med fas på båda sidor om lampa och markerade problemområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är långt ifrån lämpligt att fasen finns på båda sidor om lampan när lampan är släckt.
 
  • Gilla
tehvicke
  • Laddar…
turligt nog så överensstämmer mätresultaten inte med ritningen på den olämpliga – och därför överkorsade – trappkopplingen

mätresultaten i första inlägget säger att det bara finns fas på den ena ("nedre") strömbrytaren, oavsett läge på strömbrytarna – vilket inte är fallet i "fultrappen" – så om det är mätt mot skyddsjord så är det inte fråga om denna fulkoppling

så det fanns i alla fall lite hämningar i det upptäckta hempuleriet ;)
 
tehvicke tehvicke skrev:
Att det bara mäter 160 V på brytaren uppe gissar jag är pga att jag inte hade jord i närheten, utan använde en gammal telefonledning som går brevid som jord (pressade in stiftet i ena kabeln). Kanske även därför jag får 5V som lägst där, eller om det är lite induktion från kablar eller så.
Vad är telefonledningen inkopplad till/mot?
Telefonstationen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt mot vad mäter du när du får fram ovanstående mätvärden?

För om du mäter mot skyddsjord så betyder det att du bryter nollan i strömbrytarna.

Eller provade du att mäta i armaturen vid alla fyra varianter av brytarkombinationer.
För eventuellt så kan du ha följande sparkoppling
[bild]

Det är långt ifrån lämpligt att fasen finns på båda sidor om lampan när lampan är släckt.
Mätte mot skyddsjord nere, och mot en telefonkabel som går nära uppe då det inte finns jord i närheten. I andra mätningen så mätte jag bara vid 2 lägen så möjligt att det kan diffa vilken som lyser upp i de övriga 2 lägena.

Demmpa Demmpa skrev:
Vad är telefonledningen inkopplad till/mot?
Telefonstationen?
Hehe bra fråga. Tänker mig den går hyfsat nära jord, så kan räknas som jord-ish åtminstone för att identifiera fas vs nolla. Den ska monteras bort senare så är inte så rädd om den, men om det är ngn fara eller så med att göra så här ska jag såklart undvika det :)
Eventuellt kan det vara en kabel som går till en siren på gaveln från ett äldre (urkopplat) larm, men eftersom det finns/fanns typ 2 telefonuttag per rum går min gissning dit ;)


harka harka skrev:
turligt nog så överensstämmer mätresultaten inte med ritningen på den olämpliga – och därför överkorsade – trappkopplingen

mätresultaten i första inlägget säger att det bara finns fas på den ena ("nedre") strömbrytaren, oavsett läge på strömbrytarna – vilket inte är fallet i "fultrappen" – så om det är mätt mot skyddsjord så är det inte fråga om denna fulkoppling

så det fanns i alla fall lite hämningar i det upptäckta hempuleriet ;)
Ja hittills är det mest troligt din andra bild på den "vanliga" trappen men som bryter nollan. Får se om jag hinner verifiera det 100% innan vi drar om trådar om rätt =)
 
tehvicke tehvicke skrev:
Hehe bra fråga. Tänker mig den går hyfsat nära jord, så kan räknas som jord-ish åtminstone för att identifiera fas vs nolla. Den ska monteras bort senare så är inte så rädd om den, men om det är ngn fara eller så med att göra så här ska jag såklart undvika det :)
Eventuellt kan det vara en kabel som går till en siren på gaveln från ett äldre (urkopplat) larm, men eftersom det finns/fanns typ 2 telefonuttag per rum går min gissning dit
Nej, en telefonlinje som inte har något aktivt abonnemang jordas inte ned i telestationen utan trådarna sitter kvar i utredningen.

Du skickade högst troligt ström in i en telefonstation.
 
Har du ingen lämplig jordpunkt att mäta mot i närheten så går det att använda en lång jordad skarvsladd å koppla in den i lämpligt jordat uttag och mäta mellan jordblecket och det du vill mäta.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, en telefonlinje som inte har något aktivt abonnemang jordas inte ned i telestationen utan trådarna sitter kvar i utredningen.

Du skickade högst troligt ström in i en telefonstation.
:oops: då plockar jag ur detta ur min hempularverktygslåda…

Demmpa Demmpa skrev:
Har du ingen lämplig jordpunkt att mäta mot i närheten så går det att använda en lång jordad skarvsladd å koppla in den i lämpligt jordat uttag och mäta mellan jordblecket och det du vill mäta.
… och lägger till denna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.