Hej. Jag har nyligen renoverat en skorsten på ett uthus på gården. När jag skulle jobba på taket och plockade bort lite tegelpannor upptäckte jag att undertaket var absolut friskt trots att det helt saknade papp. Och detta var runt skorstenen där tak normalt har sin kanske svagaste punkt. Dessutom är teglet lagt väldigt slarvigt och med för litet läktavstånd vilket gjort att det är alldeles packat med barr, löv och skräp under teglet (tänk tvättsvamp). Undertaket är spikat direkt på åsarna (alltså i höjdled) och hade hyvlade rännor i sidorna för avrinning (se bild). Jag har även krupit inne på vinden och taket har knappt en enda fläck. Huset är byggt omkring 1910.
Man kan inte annat än imponeras av att en sån här konstruktion fungerar så bra som den gör. Man kan ju undra varför denna metod inte används längre. Är det nån annan som stött på samma sak?
Man kan inte annat än imponeras av att en sån här konstruktion fungerar så bra som den gör. Man kan ju undra varför denna metod inte används längre. Är det nån annan som stött på samma sak?
Det är väl under nittonhundratalet man börjat med att ha papp under teglet. På min mammas fritidshus från 1903 och på den tillhörande lillstugan ligger det lockpanel under teglet. (Stående). Ursprungligen tjänade denna även som ströläkt. Båda taken är omlagda nu och har både papp och ströläkt under det gamla teglet. Inte för att det var några läckage utan för att det är bra att städa under teglet ett par gånger per sekel.
Jag har läst att riktigt tegel till skillnad från betongpannor kan släppa igenom ånga och därigenom tillåta eventuell inkommen fukt att komma ut. Det må vara hur det vill med teorin bakom, men uppenbarligen kan tegeltak hålla mycket länge.
Erik
Jag har läst att riktigt tegel till skillnad från betongpannor kan släppa igenom ånga och därigenom tillåta eventuell inkommen fukt att komma ut. Det må vara hur det vill med teorin bakom, men uppenbarligen kan tegeltak hålla mycket länge.
Erik
Liknande trådar
-
Koppla fontini trappströmbrytate (utan trappfuntion)
El -
Hur skruva dolda skruvar i skarvar och ändträ utan sprickbildning?
Altan & Uteplats -
Håller det att måla ett lackat trägolv utan slip?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad göra med gammalt lutande äppelträd?
Häckar, Buskar & Träd -
Hur sätta reglar i ett trapphörn utan gering
Altan & Uteplats